עם התפשטות נגיף הקורונה אל שורה ארוכה של מדינות באירופה, והמלצת משרד הבריאות לשקול שנית נסיעות שאינן הכרחיות לחו"ל - ישראלים רבים בוחרים לבטל את החופשות שהזמינו לחודשים הקרובים. ואולם, בדיקת N12 בשלוש חברות נסיעות שונות מעלה כי המצב החריג לא אומר בהכרח שהלקוחות יקבלו את כספם בחזרה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
חברת הנסיעות הראשונה שעימה שוחחנו הבוקר (חמישי) הייתה "איסתא". כשביקשנו לדעת אם אזהרת המסע של משרד הבריאות השפיעה על מדיניות הביטולים, התשובה הייתה כי לא חל כל שינוי. "הנחיה זה של משרד הבריאות", הסבירה נציגת החברה בטלפון. "ומשרד הבריאות הוא לא חברת התעופה. זה לא שיש חובה לא לטוס לחו"ל, אם הזמנת טיסה והחברה לא מוכנה לבטל אותה, אז לא אכפת לה ממשרד הבריאות".
הבדיקה השנייה, עם חברת "השטיח המעופף", העלתה תוצאה דומה. "אם עשיתם ביטוח אז תשאלו את הביטוח", השיבה נציגת החברה לשאלה על ביטול הטיסה. "הכל רגיל, לפי מה שכתוב בהסכם, אין החזרים ושום דבר. אם יש בעיה תפנו לחברת הביטוח ותשאלו אם אתם מבוטחים על דבר כזה. זה לא קשור אלינו, וזה לא קשור למחלה".
שיחתנו האחרונה, לחברת "אשת טורס", הניבה תוצאות מעט יותר מעודדות עבור הישראלים המודאגים שהחליטו לבטל את נסיעתם. "יש לנו מדיניות חדשה שהחלה מ-17 בפברואר, שמאפשרת לבטל ללא דמי ביטול בעקבות כל המצב", אמרה נציגת החברה. "זה תלוי מתי ההזמנה נעשתה. אם הזמינו לפני זה עניין אחד, אבל אם ההזמנה נעשתה בתאריך הזה, אז זה תקף".
כמו כן על רקע הנחיות משרד הבריאות מוציאה היום הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודעה מיוחדת בדבר זכות ביטולי טיסות, מלונות וחופשות המוקנת לכל צרכן לפי החוק. ניתן לבטל את העסקה תוך 14 יום מביצועה, ובתנאי שעושים את זה יותר מ-7 ימים שאינם ימי חופשה לפני הנסיעה. כשאזרחים ותיקים, עולים חדשים ובעלי מוגבלות הם רוכשי העסקה קיימת להם זכות ביטול מורחבת ל-4 חודשים ממועד ביצוע העסקה.
וכמה יעלה ביטול על פי החוק להגנת הצרכן? דמי הביטול הינם קבועים והם 5% מהעסקה או 100 שקלים - הנמוך מביניהם, דמי הביטול נגבים על כל כרטיס טיסה בנפרד. סוכנויות נסיעות בישראל מחויבות לספק לצרכן החזר מלא בגין כל מחיר החבילה במידה והוא מבטל את הנסיעה בהתאם לחוק הגנת הצרכן, ללא תלות בכללי הביטול של ספקים חיצוניים בחו"ל.