פרסום ראשון - משבר הקורונה בענף התעופה מחריף: חברת התעופה הישראלית "אל על" נערכת להוצאה מיידית של כ-4,000 עובדים לחופשה ללא תשלום, וברגע שתקבל החלטה סופית על המספר המדויק היא תודיע רשמית על הצעד - כך נודע היום (רביעי) ל-N12. בחברה מועסקים בסך הכל כ-6,000 עובדים, ובנוסף על אלה שצפויים לצאת לחופשה - ישנם 500 המועמדים כעת לפיטורים.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
זמן קצר לאחר הפרסום הראשון ב-N12, חברת אל על הודיעה ל-600 מתוך 650 טייסים שהם יוצאים לחופשה ללא תשלום (חל"ת): מדובר ביותר מ-90% מטייסי החברה, שייצאו לחופשה ללא שכר לחודשים הקרובים.
עוד סוכם על קיצוץ של 20% משכרם של הטייסים עד להחזרת החוב - וזאת מעבר להסכם העבודה החדש שנחתם עם הנהלת החברה אשתקד. כמו כן סוכם על פיטורי כ-60 טייסים חדשים ועצירת קליטת טייסים חדשים, במקביל לביצוע התאמות לטובת הפעלה מלאה של פעילות החברה בתקופה גועשת זו.
"מצפים שהמדינה תסייע לחברה"
רן אלקבץ, יו"ר ועד טייסי אל-על, מסר: "החברה נמצאת באחד ממשבריה הכלכליים הגדולים ואנחנו נלחמים על הבית שלנו. מבחינתנו, קיימת משמעות גדולה לדוגמא האישית וכשותפים לחברה מחובתנו לסייע לה. אנו מצפים כי גם המדינה תסייע לחברה בעת המשבר הלא צפוי, כפי שעושות מדינות רבות בעולם בתקופה זו".
על פי נתוני איגוד הטייסים הישראלי, תעשיית התעופה מספקת תעסוקה ישירה למעלה מ-10,000 משקי בית ולעוד עשרות אלפי משקי בית במעגל שני. פיטוריהם יביא לעלייה מיידית בהוצאות המדינה (דמי אבטלה, קצבאות) ולאובדן הכנסות עקיף כתוצאה מירידה בצריכה. נוסף על כך, לקריסת החברות יש גם משמעות אסטרטגית: הטייסים הדגישו כי מדינת ישראל מבודדת מבחינה פיזית גיאוגרפית ולכןעלולות להיפסק הטיסות בזמן משברים כגון עימותים, מלחמות או מגפות. לדבריהם, "רק תעשיית תעופה ישראלית תבטיח את מניעת בידודה של ישראל בעתות חירום כמו שהוכח כבר בעבר".
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד התייחס למשבר הקורונה והשלכותיו על אל על. לדבריו, "העובדים גילו אחריות". בר-דוד הוסיף: "זוהי שעה קשה לחברת אל על ולמשק הישראלי. עובדי החברה משלמים בכיסם אך מתוך אמונה כי חברת אל על היא הבית שלהם. אני קורא למשרד האוצר להציג במהרה את חבילת הסיוע לחברה מתוך הכרה בכך שחברת אל על היא נכס אסטרטגי למשק הישראלי".
בסוף השבוע האחרון החלה "אל על" לצמצם את היקף טיסותיה ללרנקה, ברצלונה, ברלין, ציריך ויעדים נוספים עקב מיעוט הנוסעים. בשבוע שעבר הודיעה הנהלת החברה על קיצוץ מיידי של 20% משכר הבכירים וחברי הדירקטוריון, שייכנס לתוקף רטרואקטיבית מה-1 במרץ.
על רקע המגבלות שהטילה הממשלה על כניסה לישראל והירידה החדה בביקוש לטיסות, ענף התעופה הישראלי נמצא בעיצומו של משבר חמור. הבוקר אמר מנכ"ל חברת "ישראייר", אורי סירקיס, כי אם הממשלה לא תתערב - כל חברות התעופה הישראליות עלולות לפשוט רגל בתוך חודשים ספורים.
"המצוקה התזרימית של החברות הישראליות מאוד גדולה, חלקן סובלות יותר וחלקן פחות", אמר סירקיס ב"חדשות הבוקר". "אני מניח שזה עניין של בין חודש לחודשיים עד שלא תהיה יותר תעופה ישראלית. כל החברות ייכנסו לתהליך של כינוס נכסים".
עמליה דואק השתתפה בהכנת הידיעה.