אנחנו חיים בעולם של טרנדים. טרנד בריאות, טרנד ספורט, טרנד טיק-טוק, וככל הנראה תוך כדי כתיבת שורות אלו מתווספים אל עולמנו עוד ועוד טרנדים. אחד הטרנדים המרכזיים של השנים האחרונות – שהתפתח גם למגמה בתעשיית המזון – הוא "תווית נקייה" (Clean Label). אז מהי תווית נקייה? ואיך היא יכולה לעזור לנו לאכול טוב יותר?
מהי בכלל "תווית נקייה" (Clean Label)?
המונח "תווית נקייה" (Clean Label) מתחבר למושג Clean Eating המגדיר אורח חיים של תזונה בריאה, נקייה ככל שניתן מתוספי מזון ומרכיבים מלאכותיים. התווית היא רשימת הרכיבים של מוצרי המזון, והיא נקייה כאשר כל הרכיבים הם חומרי גלם פשוטים ומוכּרים לצרכנים, ללא תוספים מלאכותיים, ללא ממתיקים מלאכותיים, ועם ערכים תזונתיים מוספים. "תווית נקייה" פירושה לייצר מוצר באמצעות כמה שפחות רכיבים, ולוודא שמרכיבים אלו הם פריטים שהצרכנים מכירים ומזהים כבריאים – רכיבים שהצרכנים עשויים להשתמש בהם בבית.
איך זה שטרנד אחד מוביל תעשייה שלמה?
במחקר צרכני שבוצע בקרב 3,000 צרכנים באנגליה, ארה"ב וגרמניה, ופורסם בירחון המדעי Food Navigator, נבדק מהו המשתנה המשפיע ביותר על כוח הקנייה. המחקר מצא כי רשימת הרכיבים של המוצר היא בעלת ההשפעה הגדולה ביותר, יותר מאשר המותג. עוד נמצא שהצרכנים מחפשים מוצרים המוגדרים כ-Clean Label. גם בישראל, סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור איגוד יצרני המזון בקרב 500 צרכנים בדצמבר 2019 מצא כי הגורם החשוב ביותר בעת קניית מזון או משקה הוא רשימת הרכיבים. כ-60 אחוז מהישראלים ציינו כי הם בוחנים את רשימת הרכיבים. כ-40 אחוז מהישראלים מעידים כי הם בוחנים את אורכה של רשימת הרכיבים, ויותר מ-40 אחוז מקפידים לרוב לבחון בעת הקנייה את טבלת הערכים התזונתיים.
ומה לגבי הבריאות? 66 אחוז העידו שהם משתדלים לצרוך יותר ירקות ופירות מדי יום, יותר מ-60 אחוז משתדלים לאכול בריא, 46 אחוז העידו כי הם משתדלים להימנע ממתקים ומחטיפים, ו-40 אחוז הצהירו שהם מוכנים לשלם מחיר גבוה יותר בעבור מוצרים בריאים.
כאשר נשאלו הצרכנים הישראלים מהו הגורם החשוב להם ביותר בעת רכישת מזון, למעלה מ-65 אחוז מהצרכנים ציינו כי בריאות היא הפרמטר החשוב ביותר – מיד אחרי המחיר והטעם (70 אחוז, 69 אחוז).
בארצות הברית, הקרן הבינלאומית למזון אף שאלה 1,000 צרכנים: "מהי המשמעות של מזון בריא עבורך?" 60% ציינו שירכשו מזון עם רכיבים מזינים, 50% ציינו שיחפשו מזון ללא תוספים מלאכותיים, ללא חומרים משמרים ובעל רכיבים מוכּרים, ו-48% ציינו שיחפשו מאכלים המאפשרים אורח חיים בריא. למעלה מ-60% העידו כי היכרות עם רכיבי המוצר היא גורם חשוב המניע לרכישה. כ-50% מהצרכנים מציינים שהם בוחנים את הערכים התזונתיים ואת רשימת הרכיבים של מוצרי מזון ומשקאות. ומתברר גם שצרכנים מעדיפים רשימת רכיבים קצרה.
עוד ב-mako בריאות:
>> מבחן הסוכר: אלו הפירות הכי משמינים
>> מדהים: זה מה שגווינת' פאלטרו אוכלת ביום
>> האם הבליטות הקטנות על הפנים מסוכנות לנו?
עם זאת, אורך רשימת הרכיבים אינו מעיד בהכרח על האיכות התזונתית של המוצר. ייתכן לדוגמה לחם שרשימת הרכיבים שלו ארוכה ומורכבת משמונה סוגים של קמחים מלאים וגרעינים (קמח חיטה מלא, קמח כוסמין מלא, מחמצת שיפון, פתיתי שיבולת שועל, שומשום, גרעיני חמניות, גרעיני פשתן, גרעיני דוחן, גרעיני קינואה), וייתכן מצד שני ממתק שמורכב ממספר מצומצם של רכיבים: סוכרים פשוטים וצבעי מאכל סינתטיים מזיקים.
>> סימון המוצרים של משרד הבריאות: כל מה שצריך לדעת
עם השינויים שחלו בעולמות התזונה והבריאות בשנים האחרונות, חלו גם שינויים בתעשיית המזון. הצרכנים מעלים יותר ויותר את סוגיית הבריאות והתזונה לראש סדר העדיפויות שלהם, והתעשייה נערכת בהתאם. ניתן למצוא היום לחמים, מעדנים, גבינות קשות ועוד, עם רשימת רכיבים מוכרת, ללא תוספים מלאכותיים וללא חומרים משמרים - וטוב שכך. התזונה הנכונה היא לגמרי מגמה ולא טרנד חולף.
כותבת המאמר היא יועצת התזונה והמדע של איגוד יצרניות המזון הישראלי.