האם העולם זקוק לגווינת׳ פלטרו נוספת? התשובה, לפחות על פי מארי קונדו, היא כנראה שכן. כוהנת הסדר - שהפכה לפופולרית מסביב לעולם אחרי שהוציאה ספר על שיטת הארגון שלה, ופופולרית אף יותר אחרי שנטפליקס נתנו לה ריאליטי משלה – הוסיפה בימים אלו חנות מקוונת לאתר שלה. ולמה הכוונה בכך שהיא הפכה לגווינת׳ פלטרו? כשפלטרו הקימה את Goop, אתר לייף סטייל שמלא בעצות על איך להישאר רזה וזוהרת כמוה, היא נראתה מאוד מנותקת מרוב הציבור. הניתוק הזה התבטא בטיפים הלא מציאותיים שהיא נתנה לנשים שאין להן עוזרות אישיות, מטפלות במשרה מלאה או תקציב של כוכבת הוליוודית, ובהמשך כשהשיקה מותג שבו היא מוכרת שלל מוצרים לא באמת נחוצים במחירים מופרכים. למרות הביקורת על תרבות הצריכה ועל סלבס שמנצלים את חיבתנו אליהם כדי להוציא מאיתנו כסף, אנחנו נופלים בפח הזה שוב ושוב ושוב. רק קחו לדוגמה את הקרדשיאנס וקו הריחות לבית שלהן.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
>> חיפה: מהפך מטורף ב-300 אלף שקל בבית של הרופאה
>> גולשת מצאה טיפ מדהים לניקוי מגהץ והרשת אימצה
אבל נחזור לקונדו. פילוסופיית הארגון והסידור שלה (שהיא קראה לה קונמארי, על שמה) דוגלת במיון החפצים הבית לאלו שלא מעוררים בו אושר (ואותם צריך לזרוק) ואלו שכן מעוררים אושר (ולהם צריך למצוא את המקום הנכון). אם בספר הראשון היא התרכזה יותר בהלך הרוח והציגה את השיטה בקווים כלליים יחסית, בשנים שחלפו מאז היא הוסיפה עוד ועוד טיפים פרקטיים וספציפיים. ברוב המקרים מדובר בטיפים לא חדשים אבל יעילים (לחלוץ נעליים בכניסה לבית ולשתף ילדים בעבודות הבית מגיל שנה), אבל הקשר שעשתה בין סדר ואושר נשמע משכנע. אולי גם מכיוון שקונדו אינה דוברת אנגלית ולאוזניים מערביות כל דבר שנאמר בשפה זרה נשמע אוטומטית כמו חוכמה עתיקה.
View this post on Instagram
פתיחת חנות אונליין אמנם נראית כצעד הגיוני כלכלית אבל רבים ממערציה של קונדו התקשו לקבל את המעבר שלה ממי ששואפת לעשות סדר בעולם ולהפיץ אושר – למי ששואפת למקסם רווחים. כשקונדו נכנסה לבתים של אנשים בסדרה שלה בנטפליקס, היא אף פעם לא עודדה אותם לצרוך. היא התמקדה בחפצים הקיימים אצלם, ניסתה לעזור לצמצם אותם וכשהיא הציעה להוסיף חפצים לבית, הם היו פרקטיים, לא גימיקיים ומיועדים לעזור לאחסן ולארגן חפצים בצורה היעילה ביותר. יכול להיות שאם באתר היו קופסאות איכותיות במגוון מחירים (המחיר כרגע מתחיל ב-34 דולר, 118 שקל, לקופסה קטנה), הצעד היה נתפס כהמשך הגיוני לשיטה שלה, אבל יש בו פריטים כמו מצקת למרק ב-96 דולר (333 שקל), סכין גבינה ב-180 דולר (625 שקל) ונעלי בית מעור ב-206 דולר (715 שקל). גם תזמון ההשקה לקראת מפלצת הקפיטליזם שהיא בלאק פריידיי איכזבה את האוהבים הרבים של קונדו.
כך, למשל, כתב גולש בעמוד הפייסבוק של קונדו: "למרבה הצער המוצרים שלך יקרים מאוד. הם לא יעוררו אושר בחשבון הבנק שלי". "אם הייתי יכול להרשות לעצמי לקנות את אחד מהחפצים האלה באמת הייתי מתמלא אושר", כתב אחר. גם באמצעי התקשורת רבים הצטרפו לביקורת. האתר של קונדו, נכתב ב"אטלנטיק", "מעודד אנשים לזרוק את החפצים שלהם רק כדי למכור להם תחליפים". ב"ניו יורק טיימס" כתבו שהעוקבים ״מבולבלים מהתפנית החדה ביחס של קונדו לתרבות הצריכה, וחלקם תוהים אם היא מוחזקת איפשהו בניגוד לרצונה על ידי צוות Goop״, והוסיפו שהתפנית החדשה נראית כמו ״שיא הציניות״. באתר החדשות האוסטרלי 10Daily טענו ש״מארי קונדו בגדה בכולנו״ ושהאתר שלה ״מייצג את כל מה שרע בתרבות הצריכה של ימינו".
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
עם זאת, כותבים אחרים ציינו שקונדו מעולם לא התנגדה באופן מוחלט לצריכה אלא שמה דגש על רכישת מעט פריטים איכותיים ובעיקר על שמירה (וקנייה) של פריטים שמעוררים בנו שמחה. בטור במגזין Vice נכתב שיש בביקורות כלפי קונדו גם מידה לא מועטה של גזענות. "כשיש כל כך הרבה מיליונרים שפלים וכל כך הרבה מיליארדרים שפלים, ולרבים מהם בעלי פריבילגיה של זהות אמריקאית לבנה, שווה לשאול מדוע כל כך הרבה כעס ואכזבה מופנים כלפי קונדו", נכתב שם.