איך מונעים תרחיש בו מטוס נוסעים נחטף ועומד להתרסק על נוסעיו בלב תל אביב? במרכז הארץ פועל מרכז המבצעים לאבטחת התעופה, בו כל מטוס נוסעים שמתקרב למרחב האווירי של ישראל מחויב בזיהוי לפני שתאושר כניסתו ונחיתתו בארץ.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"הטיסה הזאת למעשה סיימה עכשיו בהצלחה את כניסתה למרחב האווירי של ישראל", מסביר דביר רובינשטיין, מנהל מרכז המבצעים, תוך שהוא מצביע על לוח הטיסות. "כאשר המטוס הגיע לכניסה למרחב האווירי, הוא התבקש לתת את הקוד ואת שאלת האימות. ברגע שהתהליך מסתיים בהצלחה, תאושר כניסתו למרחב".
לאחר ביצוע האימות, ממשיכים את התהליך אנשי משרד התחבורה, בליווי חיל האוויר, השב"כ והמוסד. מכאן עוקבים ומלווים אחר תנועת כל המטוסים בשמי המזרח התיכון על רקע איומי הטרור האווירי - שרק מתגברים.
"יש לנו סדר גודל של 6-7 דקות על מנת לקבל החלטה", מסביר דני שנער, מנהל אגף הביטחון במשרד התחבורה. "ברגע שאנחנו מקבלים החלטה כי ישנה בעיה מסוימת במטוס, אנחנו מעבירים את האחריות לחיל האוויר בפרק זמן של 4-5 דקות. זאת הסיבה שטווחי הערנות של האנשים פה מאוד קצרים ומהירים".
מטוס שלא יזדהה יוקפצו לעברו מטוסי קרב ובסוף התהליך, שנקרא נוהל "סחר עולמי", תונח הדילמה על שולחנם של ראש הממשלה ושר הביטחון, שיצטרכו להחליט בתוך דקות האם לאשר את הפלתו לפני שחצה את קו החוף הישראלי.
צפי ל-150 אלף טיסות במהלך השנה
מדיניות השמיים הפתוחים מביאה לכך שיותר מ-150 אלף טיסות נכנסות לישראל בשנה ולכן יהיה צורך לאשר כל מטוס וחברת תעופה. לשם כך, משמרים שיתוף פעולה אינטימי עם שורה של מדינות, במאמץ לסכל ניסיונות פגיעה בתעבורה האווירית.
"יש כרגע צפי לגבי גידול דרמטי בהיקף הטיסות שייכנסו לישראל בקיץ", הדגיש שר התחבורה, ישראל כץ. "לכן, המערכת תידרש להכין את עצמה ולהיערך גם לבדיקה וגם לליווי של המטוסים".