הקמת טייסת הכיבוי הייתה בבת עינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שראה בה כאחד הפתרונות לכשלים שהתגלו באסון הכרמל. הטייסת הוקמה חודשים לאחר האסון, וביצעה בשנה האחרונה מאות גיחות כיבוי. אבל, יש מי שאינו מרוצה מפעילותה ומתריע על הסכנה בדרך פעולתה הנוכחית.
בדוח שחיבר החוקר הראשי במשרד התחבורה יצחק רז, עלו טענות קשות כנגד הטייסת. בתחילה, הוא כותב כי כתיבת המכרז שרוכזה במשרד הביטחון בשיתוף חיל האוויר מהווה צעד שגוי - זאת בשל העובדה ששני הגופים אינם מכירים מספיק את נושא כיבוי האש מהאוויר. בנוסף, טוען החוקר הראשי כי מערך השליטה של הטייסת לוקה בחסר.
הליקויים רבים - אבל יש פתרונות
"תרגול הטייסים, השמירה על כשירותם, תחזוקת המטוסים, והאופן בו הטייסים מעריכים את עצמם לוקה בהשוואה לסטנדרטים בינלאומיים", כך לשון הדוח החמור של רז. בנוסף, תוקף החוקר את המבנה הארגוני הלקוי של הטייסת, את מודל ההפעלה שלה ואפילו את הדרך בה מאופסנים חומרי הכיבוי.
אז מה מציע רז? "יש להגדיל את כושר הכיבוי, להכפיל את מספר המטוסים בה משמונה ל-16 ולבנות יכולת כיבוי ראויה גם בשעות הלילה". בסיום גורס הבכיר מרשות שדות התעופה: "מדובר כאן בבן כלאיים מסוכן. ישראל צריכה להכריע ולשנות - לא להיגרר לפתרונות טלאי על טלאי".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לאחר השריפה בכרמל הוטלה על משרד הביטחון וחיל האוויר המשימה להקמת יכולת כיבוי מהאוויר בלוח זמנים קצר. היחידה שמופעלת על ידי חברה אזרחית פועלת על-פי הסטנדרטים המקצועיים והמחמירים של חיל האוויר, ובתאום עם גורמי כיבוי האש".