לפני כשנה פורסם במהדורה המרכזית תחקיר על מסדרי הצניעות שעוברות חיילות ועל פגיעה בשירות שלהן בעקבות פקודת השירות המשותף - פקודה שמנסה להסדיר את אופי השירות של חיילים דתיים ביחידות מעורבות, אחרי שקודמתה פקודת "השילוב הראוי" זכתה לביקורות על היחס המפלה שיצרה כלפי נשים. מאז התחקיר נדמה כי הבינו בדרג הבכיר בצה"ל כי ישנה בעיה שחייבים לטפל בה, אך בשטח עדיין נתקלות החיילות בפרקטיקות יומיומיות שדוחקות אותן הצידה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
"בכל אימון שהעברתי הייתי צריכה להציג את עצמי, ומחויבת לשאול אם אני יכולה להדגים או לא – מספיק שחייל אחד יגיד 'אני מעדיף שלא', בזה זה נגמר", מספרת י', מדריכת אימון גופני בבא"ח כפיר. "את מעבירה ספינינג, שיעור על אופניים, וכל מי שלא רצה לראות אותי סובב את האופניים. אנשים פשוט סובבו לי את הגב". השיא הגיע כאשר התבקשה ביחד עם שתי חיילות נוספות ללוות פעילות שטח של הגדוד החרדי בבסיס, שבסופה הופקרו לבדן בלילה מחשש שיחלקו את אותו האוטובוס עם החיילים. "אמרתי את זה לדרג הגבוה ביותר שאני יכולה לפנות אליו, והוא נפנף אותי", היא מוסיפה.
"איך אתה מגייס מישהו לצה"ל ומבטיח שלא ישרת עם בנות?"
תצפיתנית מספרת כי כשכוח של גדוד "נצח יהודה" הוקפץ לגזרה בה היא וחברותיה שירתו, עלה רעיון שהן יועברו לבסיס אחר. "בסוף הגיעו למין 'פשרה', ופשוט סגרו שלושה רבעים מהבסיס במין חוצץ מפח. השאירו לנו את המעבר האחורי של הבסיס, 70 מטרים פחות או יותר, וזהו. הם חסמו גם את הכניסה לחמ"ל, שזה לא בסדר מבצעית". כמעט חודש ימים נאלצו התצפיתניות לנוע רק בשטח המצומצם שהוגדר להן, בתוך בסיס הקבע שלהן. צעדו הלוך וחזור מהמגורים לחמ"ל כשהן מוקפות בחוצצי פח.
"לא היה כל כך למי להתלונן", היא מספרת. "קבעו שזה הכוח שמגיע לתפוס וזה מה שהרב שלהם קבע . אין עם מי לדבר. זה לא הגיוני לכלוא בנות במוצב שלהן ולהגיד: 'אתן בצד כרגע, כי מגיע משהו שהוא פחות חזק מכן'. איך אתה מגייס אנשים לצבא ההגנה לישראל, שבנות הן חלק מהכוח, ומבטיח לו שלא ישרת עם בנות במוצב?".
לפי המדד החדש של המכון הישראלי לדמוקרטיה, נשאלו הנסקרים האם הם תומכים בהרחבת מגוון התפקידים לנשים בצבא - 91% מקרב הנשאלים החילונים תמכו במדיניות זו, אך בקרב הדתיים רק כ-38% חשבו שיש לאפשר לנשים תפקידים נוספים בצבא. "צד אחד הדתיים הולכים ומחמירים בעיקר בכל מה שקשור להלכות צניעות והפרדה מצד שני החילונים יותר ויותר מתנגדים לביטויי הדתה ולא מוכנים לקבל את זה יותר", אומרת חוקרת המכון, ד"ר עידית שפרלמן גיטלמן. "המחשבה שמחלוקת כל כך עמוקה בחברה לא תחדור לתוך הצבא היא מחשבה לא ריאלית".
"שום דת, אמונה או תפיסת עולם לא מצדיקות יחס כזה"
בינתיים גם בגדודים המעורבים - בהם נלחמות חיילות לצד חיילים - הצניעות שלהן עומדת בספק. קרין, לוחמת בגדוד ברדלס, חוותה זאת על בשרה בערב פלוגה. "חברים שלי סיפרו לי שהבנים יכולים לשים איזה בגד ים שהם רוצים, אבל בנות מחויבות לשים טייץ, מכנס קצר וחולצה שחורה כדי להיכנס לבריכה. הצצתי אתמול בתמונות ופשוט ראיתי את הבנים בלי חולצה והבנות סובלות מחום". לדבריה, גם במהלך השירות הכללים דומים: "את שמה פיג'מה - את לא יכולה לשים מכנסיים צמודים, את חייבת לשים משהו מעליהם. הגעתי למצב שאני שמה מכנסיים קצרים על הטייץ בפיג'מה".
קרין מספרת כי פעמים רבות לאורך השירות שלה בגדוד המעורב נתבקשה לכסות את עצמה, כשהלוחמים לצידה חופשיים להתלבש כרצונם. היא כעסה על היחס המפלה כלפי החיילות, אבל רק עכשיו, אחרי שהשתחררה, היא מעזה לשתף. לדבריה, "היו כמה חיילות מלאות שהמכנסיים הקצרים היו צמודים עליהן – אז אמרו להן לא להתאמן ולהשלים את זה בזמנן הפנוי. ככה הן היו בפער משאר הפלוגה שרצה. תעשו לי טובה – אנחנו בגדוד מעורב, זה אמור להיות ביחד, כולנו עושים אותו דבר למען מטרה אחת", היא מזכירה.
גם אצל שירי לבני בבסיס הייתה דרישה מחמירה ללבוש צנוע מחיילות בזמן האימון הגופני - אך גם כשהייתה מכוסה לחלוטין בזמן האימון זה לא הספיק. "היו לי שעתיים פנויות, אז נכנסתי לחדר הכושר. הייתה מלבדי אולי עוד חיילת אחת, ואז הגיע המפעיל של חדר הכושר ואמר לי: 'עוד מעט נכנס קצין דתי, ואת תצטרכי לצאת'". לדבריה, בחדר הכושר היו גם שעות פעילות נפרדות. "אני מבינה שיש אנשים שבעצמם בוחרים לא להגיע לחדר הכושר כשנמצא מישהו מהמין השני – בשבילם יש שעות מגדריות – אבל לבקש אקטיבית ממישהו להתפנות כי אתה צריך להיכנס? זה נשגב מבינתי. זה משפיל. בעיניי שום דת, אמונה או תפיסת עולם לא מצדיקות יחס כזה".
אם בעבר המחלוקות בחברה כמעט שלא חדרו אל שורות הצבא, היום צה"ל נתון ללחצים מאסיביים מגורמים חיצוניים - בטח כשהוא מתבסס יותר ויותר על גיוסם של נשים ודתיים. גם אם עמדת הרמטכ"ל בנושא ברורה, עד שהיא לא תוטמע כהלכה אצל המפקדים בשטח, הניסיון לייצר שירות משותף ימשיך לבוא על חשבון החיילות. "במנגנון כזה של הפעלת לחצים אנחנו יודעים שיש שני צדדים: מצד אחד את הדתיים, שכולנו יודעים מה מקומם בצבא ושהכוח שלהם הולך וגדל; ומצד שני את הנשים, שכוחן עדיין חלש - ודאי אל מול כוחם של הדתיים", מדגישה ד"ר שפרלמן גיטלמן.