בשבוע הבא ינחת כאן זוג מטוסי F35 ראשונים, שיעשו היסטוריה: חיל האוויר ייכנס לעידן חדש, דרמטי - כזה שמביא שינוי בתפיסת ההפעלה ובאופן בו יפעל חיל האוויר ברחבי המזרח התיכון. מי שיביא אותם הם טייסים אמריקנים, הישראלים יטיסו אותו לראשונה רק בארץ. כעת מתגלים פרטים נוספים על הפעלת המטוס הצפויה והשתלבותו בחיל האוויר.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
קצב ההצטיידות יהיה איטי – 6 מטוסי חמקן בשנה (בשל מגבלת תקציב), וכך רק ב-2024 תושלם בניית שתי טייסות מלאות בנות 50 מטוסי חמקן. עלות העיסקה המלאה 7.5 מיליארד דולרים: עלות המטוסים 5 מיליארד, והשאר יוקצה לבניית תשתיות מיוחדות למטוס המתקדם, סימולטור ייחודי לאימון טייסים, חלפים ועלויות האחזקה.
המטוסים הראשונים שיגיעו יהיו מטוסים בתצורה אמריקנית, ללא מערכות ישראליות בפנים (כגון קשר, לוחמת אוויר, שו"ב ומחשב כחול לבן). רק בעוד ארבע שנים יהיו מטוסי ה-F35 "ישראליים" עם המערכות הישראליות בתוכם. ישראל אגב תהנה מבלעדיות רק בשנתיים הבאות, ולאחר מכן תחל גם טורקיה לקבל מטוסי F35 מארצות הברית.
יזהה את היריב לפני שיזוהה
החמקן הישראלי מקבל גם חימוש ייחודי, כזה שלא קיבלנו עד היום מארה"ב: טילי אוויר-אוויר AIM-9X, "ננעלי חום". ופצצות "ברד קל", שמונחות בתצורה שמאפשרת הטענה בתוך הבטן ושמירת יכולת החמקנות. כמו כן המטוס יצטייד במכ"מ מתקדם מאוד בעל טווח של עשרות רבות של מיילים, כזה שרואה את היריב הרבה לפני שזה זיהה אותו בכלל.
בקרבות אוויר שביצע חיל האוויר האמריקני לאחרונה מול מטוסי F16 ו-F15 לחמקן, זה נגמר בניצחונות "על האפס", גורם בחיל האוויר שעודכן בפרטי האימון מספר שהמטוסים הישנים יותר "נפלו כמו זבובים, הם בכלל לא ידעו מאיפה זה בא להם".
קצב ההצטיידות, לצד פליטת מטוסי קרב ישנים, יביא לכך שישראל יורדת בהדרגה בסד"כ (המספר המדויק חסוי) של מספר מטוסי הקרב. בדצמבר 2017 יהיו כאן 9 מטוסי חמקן ראשונים ויהיה ניתן להגדיר את הטייסת הראשונה כמבצעית. בעשור הבא יצטרך חיל האוויר עוד 50 מטוסי קרב. כבר עכשיו מתחיל דיון איזה מטוסים אלו יהיו.
ישנן שלוש אפשרויות: F35A (כמו אלה שכבר נקנו), F35B בעל יכולת נחיתה אנכית או F15I מתוצרת בואינג, היריבה של יצרנית החמקן לוקהיד מרטין. ה-F15 יהיה בעל יכולת "רשתית", מכ"מ חדש, אווירונאוטיקה מתקדמת ויכולת "היתוך מידע" (בדומה במקצת לחמקן, אך עדיין ללא יכולות החמקנות).
כאב ראש לראש החיל החדש
המחירים אגב מעניינים: בעוד מחירו של ה-F35 מתייצב על כ-90 מיליון דולר ליחידה, לאחר שבתחילה דובר על 120 מיליון, מחירו של F15 חדש יעמוד על כ-110-120 מיליון דולרים ליחידה. מול זה האחזקה של ה-F35 עדיין יקרה יותר ול-F15 יש כבר תשתיות מוכנות כאן בארץ.
זו אינה הבעיה היחידה של מפקד חיל האוויר הבא, עמיקם נורקין: מערכים שלמים בחיל מתיישנים ומצריכים חידוש והצטיידות וזה עולה כסף. בשנה הקרובה תצטרך ליפול ההחלטה. חוץ ממערך הקרב רוצה חיל האוויר מטוסי תדלוק חדשים - האם תרכוש ישראל את החדשים של באוינג (כמו עמיתיהם האמריקנים) מדגם KC-46 או שתסתפק בחידוש והשבחה של הקיימים?
מסוקי היסעור, מערך קריטי לתובלת כוחות ומבצעים מיוחדים (תשאלו את החבר"ה מסיירת מטכ"ל) - בעשור הקרוב ייצטרכו להחליף אותם מכיוון שהם כבר בני 40, וההחלטה צפויה בתוך שנתיים. האם יהיה זה היסעור החדש מדגם K או ה"צינוק" האמריקני. וצריך גם את המטוס-מסוק ה-V-22.
ומסוק הדרכה לביה"ס לטיסה, 16 מסוקים חדשים: האם אלו יהיו של חברת "איירבס", לאונרדו האיטלקית או בל האמריקנית? בתוך שבועות יוחלט. חיל האוויר משנה את פניו, זה קורה פעם בדור – הרגע הזה מגיע עכשיו.