האם בקרוב ייאלצו חברות התעופה לשנות את סדרי האבטחה? ככל שמתקדמת חקירת התרסקות המטוס הרוסי בסיני גוברות ההערכות כי הוא הופל בפעולת טרור מכוונת של ארגון דאע"ש. מומחי תעופה מזהירים בשיחה עם חדשות 2 Online כי אם יתברר שאכן הוטמנה פצצה במטוס שהביאה להתרסקותו לדבר יהיו השלכות כבדות למדי על עולם התעופה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"זה יכול לשנות את כללי המשחק לחלוטין", מסביר גיורא רום, לשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית. "אבטחת התעופה היא נושא כבד מאוד גם כך. העלויות למשק העולמי מגיעות למיליארדי דולרים בשנה. עיקר העיסוק הוא באבטחה של המטוסים עצמם ובדיקת הנוסעים שעולים. לייצר אבטחה גבוהה של המטוס מבעוד מועד, וזה מצריך עדכון תפיסה עצום של מערכי האבטחה".
רום תיאר את הקושי בהפיכת סביבתו של המטוס לסטרילית בטרם המראתו: "מטוס יכול להמתין כמה שעות על הקרקע. צריך להבטיח שאף אחד שאינו מורשה לא ניגש אליו. בזמן החנייה יש המון אנשים שכן ניגשים למטוס צוות הקרקע, מנקים, וכיוצא באלה. הגברת האבטחה תיאלץ בדיקה של כל בעלי התפקידים".
"מבחינת היעדים, יכול להיות שזה ישפיע על מדינות ושדות תעופה שלא יטוסו אליהם", הוסיף רום. "כעיקרון, תפקידן של חברות התעופה הוא להטיס אנשים בביטחה מנקודה לנקודה. אם במקום מסוים או בנתיב כלשהו קיימת סכנה, אז הם יעדיפו לוותר על הנתיב או על היעד. הן לא עוסקות בלהוכיח גבריות, אלא להביא בבטחה את הנוסעים. פשוט יוותרו על שדות תעופה שיתבררו כמופקרים. בנושא הזה, ישראל נמצאת כמה צעדים לפני שאר העולם, בשל תחושת האיום שליוותה את התעופה הישראלית מאז היווסדה, אבל מרבית העולם חי את חייו בתפיסת חיים מעט שונה".
"לא יכול לקרות בנתב"ג"
דברים ברוח דומה אמר גם פיני שיף, לשעבר מנהל חטיבת הביטחון בנמל התעופה בן גוריון. "זה לא דבר פשוט להטמין פצצה במטוס, אבל אפשרי", הסביר. "אדם שמשתף פעולה מתוך השדה יכול להגיע למטוס ולהניח מטען ללא כל בעיה. השאלה היא מה רמת האבטחה והבידוק הביטחוני בשדה התעופה. מה עושים המצרים כדי להגן על נמלי התעופה שלהם? אם הם יראו את זה כאירוע בודד ויחליטו שלא להשקיע מיליארדים כדי לשפר את האבטחה יהיו לזה השפעות כלכליות ותיירותיות גדולות מאוד".
שיף ציין כי גם שיקולים פוליטיים עומדים מאחורי החלטה של מדינה או חברת תעופה האם לטוס ליעד מסוים או לאו: "לדעתי, מדינה או חברת תעופה, לא יקחו את הסיכונים ללא שינוי, במיוחד כשמחברים את זה לכל הנאומים של דאע"ש".
"בנתב"ג זה לא יכול לקרות" מבהיר שיף. "כשאתה מגן על שדה תעופה, החוכמה היא לבצע מיפוי של כל האיומים האפשריים ולתת מענה לכל איום בנפרד. אצלנו להערכתי לא ייערכו שום שינויים לאור המקרה. החל משנות ה-70 הקמנו מערכי אבטחה מהודקים ומתקדמים, נתב"ג הוא נמל התעופה הבינלאומי המאובטח ביותר בעולם. חרטנו על דגלנו שאצלנו לא ייחטף ולא יתפוצץ מטוס".
התרחיש הסביר: פצצה במטוס
"מרגע תיאור האירוע, היה די ברור שלא מדובר בטיל", טען עומר לביב, מומחה אבטחת תעופה ומנכ"ל חברת "אתנה". "התסריט של פצצה במטוס, הוא האיום המרכזי שמתמודדים איתו. יש שלוש אפשרויות להחדרת פצצה: הראשונה היא מתאבד שנשא עליו או במזוודתו את הפצצה, זה מפשט את הפיגוע מכיוון שאין צורך במנגנון, ובמקרים מסוימים באמצעות חברים או כסף ניתן להתחמק מבידוק ביטחוני".
"אפשרות נוספת וסבירה יותר היא מזוודה במטען המטוס", המשיך לביב. "מישהו שטס או שלא טס מעביר מזוודה עם מנגנון אוטומטי. יש בזה הגיון משום שלמיטב הבנתי - המטוס התפוצץ כשהגיע לגובה שיוט, כשהמנגנון ברומטרי מופעל".
האפשרות השלישית אותה מנה לבוב היא שאחד מעובדי השדה שיתף פעולה עם המפגע. "זו האפשרות המפחידה ביותר", טען. "זה בעייתי מאוד, כי עובדי שדה התעופה יודעים איך לעבור את מנגנוני האבטחה. אני אומר זאת מבלי להתייחס לכמה מנמלי התעופה שאני מכיר, הידועים ברמות האבטחה הגבוהות בעולם. במקומות אלה בודקים את אנשי הצוות פעם אחת בבוקר ופעם אחת בערב, כשבמהלך היום הם יכולים להיכנס לצאת, להכניס תיק גב וכדומה בחופשיות יתרה", חתם לביב.
לפניות לכתב: azria@ch2news.co.il