ערב ההחלטה על תקציב הביטחון ובניית התוכנית הרב שנתית (תוכנית חומש לבניין הכוח של צה"ל) של הרמטכ"ל אביב כוכבי, חיל האוויר עדיין מתלבט באיזו מטוס קרב לבחור על מנת להצטייד בטייסת חדשה. בעוד ישנה האפשרות לקנות טייסת נוספת של מטוסי "אדיר" החמקנים, בחיל בוחנים גם אפשרות נוספת.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
חיל האוויר העביר באחרונה בקשה לקבל פרטים ומידע אודות הדגם החדש של מטוס ה-F-15 הוותיק לחברת בואינג - ה-F-15X. מדובר בהתפתחות מעניינת שמרמזת על כך שבישראל נוטים להעדיף את מטוס התקיפה האסטרטגי החדש על פני ה-F-35. לפני שבועיים ביקר ראש המטה של חיל האוויר, תא"ל תומר, בסלון האווירי בפריז ונפגש עם גורמים בבואינג ובחיל האוויר האמריקני - שם הוצג לו המפרט הטכני של המטוס המתקדם. במקביל, הנשיאה והמנכ"לית של חברת לוקהיד מרטין, המייצגת את מטוסי ה"אדיר" נמצאת בביקור בארץ ומנסה לשכנע בכירים לקנות עוד ממטוסי החברה.
מדובר בדגם חדש ומתקדם של ה-F-15 המוכר, שהוא מטוס קרב דו מנועי שחיל האוויר מפעיל מזה כ-40 שנה. על היעדר יכולות החמקנות שלו, הדגם החדש של ה-F-15 שמציעה בואינג אמור לפצות ביכולת לשאת כמות גדולה של חימוש מסוגים שונים, מכ"ם מתקדם ושיפורים נוספים רבים ביחס לדגמים קודמים.
כל אלה, כך משוכנעים בבואינג, יהפכו את ה-F-15 החדש למכונת מלחמה מעופפת שתסגור כמה פינות לחיל האוויר הישראלי: מטוסי ה-F-35 מוגבלים בנשיאת חימוש, לפחות בתצורה החמקנית שלהם, שכן הפצצות והטילים שהוא נושא מאוחסנים בתאי חימוש פנימיים כדי להגביר את יכולות החמקנות שלהם.
לפחות בשנים הקרובות, גם סוגי החימוש שהחמקן החדש מסוגל לשאת - מוגבלים. הואיל והמטוס של בואינג לא מתיימר להיות חמקני, החברה האמריקנית הוסיפה מתחת לכנפיו נקודות נוספות המאפשרות לו לשאת 30 אחוז יותר פצצות וטילים.
ל-F-15 חידושים טכנולוגיים ועליונות אווירית שטרם נראתה דוגמתה עם מושב יחיד, מודרניזציה מתקדמת של בקרת הטיסה, לוחמה אלקטרוניות, מערכת טילים אנטי-לוויינית (טילים בליסטיים), טילים על-קוליים ומכ"ם מתקדם יותר. מחיר מטוס אחד עומד על כ-110 מילון דולר, מול 85 מיליון דולר למטוסים החמקניים. עם זאת, השיקול הכספי הוא לא השיקול היחיד, בחיל האוויר מבקשים לבנות תמהיל בין מטוסי חמקן לבין מפציצים הנושאים חימוש רב ויכולים להטיל אותו ממרחק של מאות ק"מ מן המטרה כמעט מבלי להיכנס לאזור המאוים בטילי נ"מ של היריב.
המספרים האלה ידועים לחיל האוויר ולאנשי מנהל הרכש של משרד הביטחון שיובילו את הרכישה העתידית, מהרגע שתתקבל ההחלטה על סוג המטוס שיירכש. בכל מקרה, העסקה תמומן מכספי הסיוע הביטחוני האמריקני, שהיקפו עומד על כ-38 מיליארד דולר למשך העשור הקרוב. ההחלטה על סוג המטוס צפויה להתקבל עד סוף השנה.