פרויקט "אייר פורס 1" הישראלי מעלה הילוך: לידי חדשות 2 הגיעו פרטים חדשים על המטוס מיוחד שאמור לשמש את ראש הממשלה במהלך נסיעותיו לחו"ל. אלא שזמן קצר טרם פרסום הפרטים, כגון סוג המטוס, היקף המימון, התקדמות הפרויקט, מה צפוי להיות מותקן במטוס ומתי הוא יהפוך מבצעי ויוכנס לשימוש - נפסלו מסיבה מסוימת על-ידי הצנזורה הצבאית. יצוין כי בעבר פורסמו הערכות לגבי פרטים כגון עלות המטוס.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
יצוין כי בעבר התעורר דיון ציבורי סוער בנוגע לסוגיה, אך ועדה ציבורית בראשות השופט אליעזר גולדברג קבעה כי הדבר הכרחי. בחודש מאי השנה פורסם בחדשות 2 כי ועדה בין-משרדית, שכללה את שירות הביטחון הכללי ומשרדי התחבורה והאוצר, סיימה תקופת עבודה בת שנה והחליטה כי ישראל תרכוש מטוס מיוחד שישמש את ראש הממשלה ונשיא המדינה. התפיסה שהובילה להחלטה היא שרכישת מטוס מיוחד היא החלופה הביטחונית הטובה ביותר, כמו גם החלופה הטובה ביותר מבחינה כלכלית.
במאי 2014 אישרה ועדת גולדברג ברוב קולות את ההמלצה לרכוש מטוס ייעודי לטיסות של ראש הממשלה ונשיא המדינה ברחבי העולם במסגרת תפקידיהם. בנוסף, אישרה הוועדה את התכנית להקמת מעון רשמי לראש הממשלה. "המטוס הייעודי שיירכש יהיה בבעלות המדינה והמעון שיוקם ייתן מענה שלם לצרכים הביטחוניים של ראש הממשלה", נכתב בנימוקי הוועדה.
בדוח שפרסמה ועדת גולדברג חודש קודם לכן, הושם דגש על שני ליקויים חמורים מרכזיים שקיימים היום בטיסות ראש הממשלה והנשיא: חוסר היכולת ליצור קשר שוטף עם הארץ בטיסות ארוכות, מה שמביא לנתק ממושך וחוסר במערכות מיגון למטוס - דבר שמונע טיסות של ראש הממשלה והנשיא למדינות מסוימות. והפער הבולט, לדברי חברי הוועדה, בין המצוי לחיוני בכל הנוגע למשרד ראש הממשלה.
לגבי רכישת המטוס המליצה הוועדה שלא לחרוג מתקציב של 70 מיליון דולר. לטענת חבריה, תקציב שכזה יכול לאפשר קנייה של מטוס דוגמת בואינג 767 משומש ומיכון שלו במערכות האלקטרוניות ובמערכות ההגנה המתאימות.בראש הוועדה עמד שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר, אליעזר גולדברג, וחברי הוועדה הם מפקד חיל האוויר לשעבר, עידו נחושתן ורו"ח איריס שטרק.
טלטלות רבות עברו ראשי המדינה בדרך להחלטה. במשך השנים הטיס את המנהיגים מטוס בואינג 707 מיושן של חיל האוויר, שנבנה בשנות ה-60, ובימים שלא הטיס את ראשי הממשלה והנשיאים לביקורים רשמיים הוא שימש כמטוס תדלוק. המטוס לא היה נוח לנוסעים וסבל מלא מעט תקלות, כמו זו שחווה ראש הממשלה נתניהו ב-1997 בעת שחלון בתא הטייס נסדק במהלך הטיסה ואילץ את הצוות להנמיך גובה כדי להוריד את הלחץ על החלונות..
לנוכח התקלות המרובות, תלונות הנוסעים והעובדה שה-707 לא היה מסוגל לטוס ישירות מישראל לצפון אמריקה, הוחלט ב-2003 שהמדינה תערוך מכרז בקרב חברות התעופה הישראליות לפני כל טיסה ממלכתית, אך בעוד שבטיסות לאירופה ולמצרים הייתה תחרות אמיתית בין אל-על, ארקיע וישראייר בטיסות לצפון אמריקה רק אל-על החזיקה מטוס לטווח ארוך, ויכלה להציג מחיר ודרישות לא מקובלות כמו הדרישה מבית הנשיא לשלם 5,000 דולר על מיכל חמצן, דרישה שגרמה לנשיא לטוס בחברת תעופה זרה.