"צריך רק בנזין וגפרורים. לא סתם הלכו והציתו בית; יש פה תכנון, יש פה תחכום. לדעתי הם עקבו אחרי הבית לפני: סורגים, כניסות, יציאות. נראה שהם ידעו מי נמצא שם ובכל זאת עשו את המעשה הזה; הם יפתיעו. כמו שהם הפתיעו בדומא - הם יעשו זאת שוב, יכול להיות שיפגעו גם ביהודים".
עד לשעה זו לא יודעת מערכת הביטחון מי ביצע את הרצח בכפר דומא. נערי הגבעות, צעירים מגיל 13 ומעלה, מצליחים לטשטש את העקבות ולהערים על המשטרה ושירות הביטחון הכללי. המשימות הולכות ומקצינות אבל המעורבים שומרים על מידור מוחלט, שותקים בחקירות ומצליחים להימלט. זוהי עדות ראשונה ויוצאת דופן מתוך ארגון הטרור היהודי, שמתנהל תחת אפה של מערכת הביטחון. א', אחד הפעילים, מספר על החבירה שלו לפעילות, המשימות, ההתמודדות מול הרשויות ומדוע שום דבר לא יעצור את נערי הגבעות, לתפיסתם, בדרך להקמת "מדינת יהודה".
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
כמעט שנתיים שהוא כבר לא מסתובב על הגבעות בשומרון. אחרי עשרות תיקים במשטרה וכתבי אישום שייחסו לו מעורבות בהצתות, הפרות סדר, חבלה ופגיעה ברכוש פלסטיני - הוא פרש. "בהתחלה זה היה כל מיני דוכנים שראיתי באזור המרכז", מספר א'. "אתה מתחיל לדבר איתם...אתה מרגיש שאתה מתחבר לתכלית מסוימת. אידיאולוגיה מסוימת שלא ראית, לא שמעת עליה. אתה יכול לראות דמות בטלוויזיה ולהגיד - 'אני רוצה להיות כמוהו'. לפחות זה מה שקרה לי. יש שני סוגים: אנשים שחיו וגדלו בשומרון ו-'מקרי רווחה': חבר'ה שהגיעו ממשפחות שלא בנויות הכי טוב, בלשון המעטה, ונבעטו ממסגרות".
כמעט שנתיים אחרי שעזב, הוא מתעורר באותו בוקר יום שישי ומגלה שהאיום התממש: בקבוק תבערה הושלך באמצע הלילה לבית של משפחה פלסטינית בכפר דומא. "כשאני עזבתי האידיאולוגיה אמרה: 'שמעו, תג מחיר מיצה את עצמו, בואו נתקדם טיפה הלאה'", הוא מציין. "אם באותה תקופה היה את המקרה שבו נרצחה משפחת פוגל וזה זעזע אותי - היום זה (הצתת בית משפחת דוואבשה בכפר דומא - ע.ח) זעזע אותי באותה רמה".
"זו חברה מאוד חשדנית; החשש הוא שאתה שתול"
בשלבים הראשונים, כך הוא מספר, נערכת היכרות עם השטח. תעוזתו של הפעיל נבחנת יחד עם הדיסקרטיות שלו וגם - עד כמה רחוק הוא מוכן ללכת. "אתה מתחיל מאוד בקטן. אתה לא ישר נכנס לכפר. בהתחלה זה בקטנה. אתה רוצה להוכיח שיש לך את זה. זו חברה שהיא מאוד חשדנית בהתחלה. בודקים אותך ,מנסים לראות מה אתה שווה. מה אתה, מי אתה".
זו מין אבולוציה מזורזת של מערב פרוע. עד לפני כמה שנים אלה היו רק כמה ריסוסים והתפרעויות בפינויי מאחזים. השלב הבא: פגיעה ברכוש - בהתחלה ניקוב צמיגים ואחר כך מתחילים לשרוף. הכל - ממכוניות ועד מבנים. הדגש העיקרי: מידור מוחלט.
א' מספק דוגמה על אירוע של הצתת מסגד ולדבריו, "נערכים לכך שניים או שלושה, אם הגזמנו. ברגע שאתה מספר אפילו לנהג הרכב - הוא יכול 'לשרוף' את כולם. לא שואלים שאלות. לא מאיפה באת ולאן אתה הולך". החשש העיקרי, הוא אומר, בקרב כל הגילאים, "הוא שאתה שתול".
קצת על המספרים: על פי ההערכות, בגרעין הקשה שעליו נמנה אז א' ישנם בסך הכל כמה עשרות צעירים. מאוד צעירים, אגב. גיל הכניסה - 13-14 עד תחילת שנות ה-20 המוקדמות. שם נמצאת ההנהגה הלא-רשמית. "בפועל, אף אחד לא יגיד לך 'לך תשרוף', 'לך תעשה'", אומר א'. "נותנים לך להבין מה הרעיון הכללי ומפה תפתח את הדמיון. כל אחד עושה מה שהוא חושב - בשקט. בהתחלה זה היה יותר מפוזר, פחות עם כללים. היום יש יותר כללים לתג מחיר".
מאיר אטינגר? "הוא מסוכן, המוח שמאחורי הכוח". האידאולוגיה? "אתה חושב שאתה הולך להציל את המדינה"
מי שהיה, לפחות לפי מערכת הביטחון, בין מנסחי הכללים החדשים הוא נכדו של הרב מאיר כהנא, מאיר אטינגר. "הוא המוח שמאחורי הכוח. הוא מסוכן. המעצר המינהלי רק עוזר לו. ילד בן 15 שרק נכנס עכשיו לגבעות מסתכל ואומר שהוא רוצה להיות כמוהו". אז למה הוא בכל זאת עזב את החיים האלה? גם לכך יש תשובה: "עזבתי בגלל שהדיבורים מתחילים להגיע למקומות של הקצנה וחיי אדם. החלטתי שזה לא מתאים לי".
הבית בכפר דומא שבו נרצחו שניים מבני משפחת דוואבשה היה מסורג. א' טוען כי מבצעי ההצתה "ידעו מה הפוטנציאל של בית עם סורגים". אז איך בכל זאת טרם הצליחה מערכת הביטחון לשים את ידיה על חשודים? גם לכך הוא מספק הסבר: "יכול להיות שהם ישנו על אחד ההרים שלא עובר דרך מחסומים ומצלמות. ככל שעובר הזמן ולא תפסו אותך, יכול להיות שיש פחות ראיות נגדך.
"הנערים האלה לא עובדים, אין להם מה להפסיד, החיים שלהם זו הגבעה. תיקח אותם ממקום שהם לא יכולים להתקלח בו ושיש בו אוכל בקושי ושים אותם בכלא - והם מבחינתם יצאו הגיבורים ששתקו בחקירות".
ואולי זה אחד ההסברים לאוזלת היד של מערכת הביטחון בטיפול שלה באותם צעירים: אלפי שעות חקירה, מאות תיקים ומעט מדי כתבי אישום - מערכת שלמה שעומדת מתוסכלת מול קבוצת בני נוער שמסתחררים מכל כותרת בחדשות,שמוצאת מקלט בתוך אידיאולוגיה רדיקלית ומסוכנת. "אתה חושב על זה שאתה כמו הלח"י, שאתה הולך להציל את המדינה וכולם יבואו ויגידו לך תודה; אתה בטוח שאם אתה עוזב את המערכה ומפסיק עם זה - המדינה תקרוס".