פעם בשנה זה קורה. כלי נשק מכל העולם ומשלחות מיותר מ-60 מדינות מגיעות לישראל כדי ללמוד ולראות את כלי הנשק החדשים בשוק, אלה שישמשו את החיילים והלוחמים ביחידות המיוחדות. בתערוכת הנשק ISDEF שהתקיימה השבוע במתקן אדם, הם זכו להכיר את הפיתוחים העדכניים ביותר של עולם הנשק.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
מדובר בשוק שמרן, והלקוחות בו שמרנים מאוד. למשל בעלי אקדחים לא אוהבים להחליף את נשקיהם ומבחינתם אם זה עובד - לא נוגעים. בכל זאת, בעולם האקדחים החשיבות העיקרית היא ההדק. המטרה היא לייצר הדקים שישפרו את רמת הדיוק תוך שמירה על אחיזה נוחה. זה שם המשחק.
הצורך בפגיעה מדויקת במטרה ובכדור בודד מעלה את הביקוש לרובי צלפים. הרובים החדישים שמוצגים בתערוכה בעלי עיצוב ייחודי שמאפשר דיוק ויציבות לצלף שיורה. ניתן לראות את השימוש בהם באזורים אורבניים וגם באירועים האלימים על גדר המערכת בגבול רצועת עזה. בכל המקומות האלה נדרשת פגיעה מדויקת מאוד וברירה בין המטרות.
אחד הפיתוחים הבולטים בתערוכה הוא מערכת שנועדה למנוע את התופעה הקשה של ירי דו-צדדי, שבו הכוחות פותחים באש על עמיתיהם בשל טעות בזיהוי. "המערכת נמצאת על כל נשק ליד הנשק ונותנת התראה, או על-ידי זמזמם או על-ידי רטט, ברגע שמישהו נכנס לקו הירי שלי", הסביר גבי דווידסון, סמנכ"ל שיווק ב-Safe Shoot.
"מישהו מידידיך נמצא מול קו האש שלך - המערכת מבוססת על תקשורת, GPS, מצפן, מגוון חיישנים. בצבא לא רצינו להעמיס על הנשק יותר. הבנו שעל הנשק של יותר מדי ציוד. לכן פיצלנו את המכשיר. מערכת התקשורת נמצאת על הווסט ועל הנשק נמצא רק מרכיב הכיוון שמדבר בבלוטות' אחד עם השני".
"עד לאחרונה התחום היה מאוד גברי"
גם בתחמושת יש חידושים, כמו למשל בקליע 338. שמיועד לצלפים. משקל הקליע, החריר הקטן שבקודקוד וגם אבק השרפה שנמצא בו מאפשרים כולם את ההדף הנכון. כל הדברים האלה יכולים לאפשר התמודדות עם רוחות ועם דיוק בפגיעה, גם מטווחים של 1,000-1,200 מטרים.
פיתוח בולט נוסף בתערוכה, שלא קשור לכלי הנשק עצמם, הוא הנוכחות הגוברת של דוגמניות נשק. בלבוש חושפני ומבטים חושניים, התופעה שצוברת תאוצה בארה"ב עשתה עלייה לישראל כדרך חדשה לשווק אמצעי לחימה. "עד לפני מספר חודשים, התחום היה מאוד גברי. אני באתי והוספתי צבע", סיפרה אורין ג'ולי, בעלת חברה לעיצוב ביטחוני.
"אנחנו מייצרים את התוכן, לוקחים את המוצר המוגמר ועושים ממנו פרסומת. ככה מקדמים נשק". לדבריה, יש תנופה אדירה של נשים שמתעניינות בתחום הנשק, גם בישראל אך בעיקר בארה"ב. "אני אומרת: רגע, חברים. אני אייעץ לכם איך לייצר את הנשק ואני מוציאה קו מוצרים שנשים תוכלנה להרגיש יותר בנוח עם התאמה לגוף האישה", היא הסבירה.