"אל תתנו לשמועות לדפוק בדלת" - זהו שמו של קמפיין ההסברה החדש של צה"ל, שנועד להילחם בתופעת השמועות הכוזבות על שמותיהם של נפגעים וחללים. היום (שני) פרסם דובר צה"ל, בשיתוף עם מערך הנפגעים של צה"ל, סרטון של משפחת חייל - שקיבלה ב"צוק איתן" הודעה שקרית ברשתות החברתיות על מות בנם.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
בצה"ל הסבירו כי מטרת הקמפיין היא להסביר ולהמחיש לציבור בישראל את חומרת הנושא ואת הצלקות העמוקות שהשמועות משאירות בנפש המשפחות. התופעה החמורה הגיעה לשיאה במבצע "צוק איתן", במהלכו הופצו ברשתות החברתיות ובוואטסאפ הודעות שקריות על נפגעים והרוגים - מסרים שהכניסו משפחות רבות לחרדה ולחוסר וודאות.
בין השאר הופץ כי חיילים שהיו בריאים ושלמים נהרגו, ובמקרים אחרים המשפחות קיבלו הודעה על נפילת בנם עוד לפני שגורמי צה"ל הודיעו להם באופן רשמי.
"אל תעשו את זה לאף אמא"
בזמן שבנם חזי אמני לחם בעזה במהלך המבצע, המשפחה קיבלה שמועה כוזבת על נפילתו כחלק מ"רשימת הרוגים" שהופצה ברשת. בני המשפחה סיפרו בסרטון שהפיץ צה"ל על הרגע בו נודע להם ששמו של בנם נכלל בהודעה לא נכונה: "קיבלתי טלפון מהבת שלי, והיא בוכה - היא אומרת לי שיש רשימה בוואסטאפ של הרוגים והחברות שלי מספרות שחזי נהרג".
וונדי, אמו של חזי, הוסיפה: "את צורחת בראש שזו טעות, איך זה יכול להיות? אל תעשו את זה לאף משפחה, לאף אמא. בשבילכם זה הודעה, בשבילי זה מרסק את העולם". כורש, אביו של חזי, אמר כי "לשלוח הודעה לא אחראית בוואטסאפ זה כמו פיגוע. הכלי הזה זה נשק, לא פחות מהרובה".
"מערך הנפגעים של צה"ל הינו הגוף המוסמך ללוות משפחות של פצועים וחללים בדרך מקצועית ורגישה לאורך כל הדרך", הדגישו בצה"ל. "קיימים נהלים חד משמעיים העוסקים באופן בו יש לנהוג מרגע פציעתם או נפילתם של חייל או חיילת ועד הרגע בו מודיעים על כך למשפחות".
רע"ן נפגעים וקציני הערים בצה"ל, סא"ל אלי לוטן, הוסיף: "מדובר בקמפיין בעל חשיבות מהמעלה הראשונה. התופעה של העברת שמועות יכולה לפגוע בכל אחד ואחת מאיתנו, וצריכה להדאיג את כולנו. הקמפיין מתחיל היום ותוכלו לשמוע אותו ברדיו ולראות אותו ברשתות החברתיות". לדבריו, המסר של הקמפיין הוא ש"כאנשים וכחברה, אסור לנו לאפשר לשמועות חסרות אחריות לדפוק בדלת של אף משפחה בישראל".