אזרחים רבים פונים מדי יום לחברי הכנסת עם בקשות לעזרה וסיוע, בעיקר כשהם נתקלים בביורוקרטיה מיותרת ובאי שוויון בעבודה ובכלל. רגע לפני יציאת הכנסת לפגרת קיץ בדקנו עד כמה זמינים 120 הנבחרים לציבור - ולאיזה ציבור.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
אבי דוביצקי, תושב תל אביב שיצא למלחמה ב"סחבת" של רשויות החוק, שלח 240 מכתבים לכלל חברי הכנסת: 120 פניות בשם צעירה ערבייה מיפו, העובדת לכאורה כמנקה בחברת קבלן ואינה מקבלת ממעבידיה את הכסף המגיע לה. ב-120 מכתבים נוספים הציג עצמו דוביצקי כסטודנט יהודי שעובד כמלצר, ומוחה על כך שמעסיקיו גוזלים ממנו "טיפים".
על מנת לוודא שאכן יש לחברי הכנסת מספיק זמן להתייחס לפניות חיכה דוביצקי יותר מחודשיים למענה, ואף שלח להם את אותם המכתבים פעם נוספת אחרי כשבועיים כתזכורת.
בסך הכול קיבל דוביצקי מייל חוזר מ-34 חברי כנסת ועוזריהם בלבד, כאשר לא נרשם כמעט הבדל מבחינת התשובות שניתנו ל"סטודנט היהודי" או ל"מנקה הערבייה": 24 מול 22 בהתאמה, כש-12 חברי כנסת, רובם ממפלגות העבודה ויש עתיד, ענו לשתי הפניות. יו"ר "העבודה" שלי יחימוביץ' השיבה ל"מלצר היהודי" בלבד, ואילו יו"ר "הבית היהודי" השר נפתלי בנט ענה רק לתלונת "המנקה הערבייה".
בראש רשימת המפלגות שחבריה היו נגישים ביותר לציבור ניצבת "העבודה", כשאחריה "יש עתיד" ו"מרצ". בש"ס, על 11 נציגיה, לא השיבו אפילו לפנייה אחת. מפלגת השלטון הליכוד מדורגת בתחתית הרשימה, כאשר שר התחבורה ישראל כץ מציל מעט את כבודה עם תגובות לשתי הפניות.
זה המקום לציין לחיוב שני נציגים: חברת הכנסת איילת שקד ("הבית היהודי") שהשיבה לשתי הפניות, ואף שלחה מספר תגובות ל"מתלוננים" על מנת לבדוק את התקדמות הטיפול בהם. גם חבר הכנסת מיקי לוי ("יש עתיד") הביע התעניינות, ביקש את פרטיהם ואת פרטי בעלי העסק ואף העביר את התלונות לרשויות האכיפה הרלוונטיות.
"לא ציפיתי להיענות כזו נמוכה"
"כשהתחלתי את הבדיקה לא ציפיתי להיענות כזו נמוכה מאנשים שמבקשים את תמיכת הציבור ועוד שמים דגש על חשיבות ההצבעה עבורם", אמר לחדשות 2 באינטרנט דוביצקי באכזבה. "כשאתה באמת זקוק להם הם אפילו לא טורחים לענות לדואר האלקטרוני. זה נתן לי השקפה חדשה למי להצביע בבחירות הבאות. אני מקווה שבפעמים הבאות לפחות מפלגות השלטון ימצאו לנכון לענות לאנשים שבזכותם הם בכלל בכנסת".
ממפלגת העבודה נמסר בתגובה: "סיעת העבודה פועלת בשקיפות ובקשר ישיר עם הציבור, מתוך אמונה שהאופוזיציה היא קולו של הציבור, בין אם דרך אתר האינטרנט ועמוד הפייסבוק של המפלגה ושל הח"כים, בין אם דרך פניות הציבור הרבות המגיעות אל הח"כים, ובין אם בקשר ישיר עם השטח. כמות הפניות הולכת ומתעצמת ככל שמוסדות המדינה נחלשים בשל הקיצוצים התכופים, ולמרות הקושי, הח"כים ועוזריהם עושים מאמצים אדירים לתת מענה לכמה שיותר אנשים ולסייע להם בתחומים השונים. אנו מזמינים את הציבור הרחב להמשיך ולפנות אלינו בכל דרכי הקשר האפשריות".
ממפלגת מרצ נמסר בתגובה: "למרצ חשוב לתת מענה וטיפול אישי לכל פנית ציבור בנוסף לטיפול מערכתי בבעיות ובעוולות שעולות מהשטח. מרצ מובילה את המאבק למען העסקה הוגנת ונגד פגיעה בזכויות עובדים, וקידמה עשרות חוקים בנושא. וחברי הכנסת מטעמה מנסים לעזור בכל פניה שמגיעה אלינו. לצערנו הרב רק לפני שבוע הפילה הממשלה את הצעת החוק של ראשת מרצ זהבה גלאון לביטול העסקה קבלנית בשירות המדינה, ונתנה הכשר להמשך הנצלנות והפגיעה בזכויות העובדים".
ממפלגת התנועה נמסר בתגובה: "מבירור שנעשה התגלה כי לא לכל הלשכות הגיעו הפניות - וחבל, כי היה ניתן מענה מקצועי וענייני בשמחה".
ממפלגת יש עתיד נמסר בתגובה: "חברי הכנסת של סיעת יש עתיד מאמינים בקשר רציף עם הציבור ומטפלים באופן שוטף בפניות המגיעות ללשכתם. מעבר לכך מופעלת מערכת מיוחדת באתר המפלגה לפניות ציבור הנקראת 'החבר שלך בכנסת' שמזמינה את הציבור לפנות ישירות לח"כ הרלוונטי באזורו. חלק מפניות הציבור אף הגיעו לאחרונה לידי חקיקה רלוונטית על ידי חברי סיעת יש עתיד. על מנת לייעל את מתן המענה מועברות פניות הציבור לח"כים בהתאם לנושא הפנייה לטיפול פרטני אצל חבר הכנסת הרלוונטי העוסק בנושא".
ממפלגת הבית היהודי נמסר בתגובה: "הבית היהודי רואה חשיבות בסיוע לאזרחים, יהודים וערבים כאחד, ואנו מברכים על כך שגם בדיקתם הוכיחה שאנשי המפלגה עונים לשני המגזרים באותה המידה, וכך צריך לנהוג. למרות עומס הפניות, חברי הסיעה יקפידו לענות מהר יותר לפניות הבאות".
ממפלגת הליכוד לא נמסרה תגובה.
ממפלגת ש"ס לא נמסרה תגובה.
ממנהל סיעת רע"ם-תע"ל מד"ע סלמאן אבו חמיד נמסר בתגובה כי "אנו שמחים על המבחנים שעושים מדי פעם לנבחרי ציבור. המקום שקיבלנו אינו משקף את העשייה שלנו בכנסת, במיוחד שמדובר במושב עמוס בחוקים קשים כמו חוק הסדרת התיישבות הבדואים, התקציב וחוק המשילות. אני חושב שהתרומה שלנו בעלת משקל גדול וחיובי בעשייה במיוחד לאחר שהקמנו יותר משדולה אחת". ניקח את הנתון לתשומת לבנו ונפעל להשתפר".