כזו "חגיגה של דמוקרטיה" לא זוכרים אפילו זקני המגזר הערבי: ביום הבחירות לרשויות המקומיות נרשמו קטטות המוניות בכפר מנדר, בטורעאן, בטמרה, באכסאל ובסכנין, וחילופי אש בכפר כנא, בפוריידיס, ובטובא זנגרייה – בה גם הציתו, לא בפעם הראשונה, את בניין המועצה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בקלנסווה כנראה קיבלו השראה, ולקראת הסיבוב השני בבחירות הציתו גם שם את בניין העירייה. עבד אל בסט סלאמה סוגר קדנציה ראשונה בראש העירייה, ועלה לסיבוב השני בבחירות. המועמד המוביל מולו היה מערוף זמירו, מנהל בית ספר ותיק ומוערך בעיר – שפרש מהמרוץ יומיים לפני הסיבוב הראשון, לאחר שיריות נורו לעבר ביתו והמכוניות שלו ושל אשתו.
"הדרכים שלי והמדיניות שלי לא בשיטה הזאת", מדגיש סלאמה. "אני אגיע רק בקלפי, לא בשיטות האלה. הוא פרש מהסיבות שלו, מי שחשב לעשות דבר כזה זה פשע חמור מאוד, מסר ארור – לא כך אנו עובדים".
"אני כל יום שומע פיצוצים", אומר תושב העיר, חאמד סלאמה. "קלנסווה לא הייתה ככה. זה פשוט מאוד, בקשר לבחירות: זו באר מלאה כסף, כל אחד רוצה להגיע לבאר הזו בשביל לגנוב אותה ולשים בכיס שלו". אחמד ג'איוס, תושב נוסף, מסכים: "זו הבעיה של הערבים – כל אחד רוצה את בן המשפחה שלו שיישב על הכיסא, חושב שהוא הולך להיות עשיר מזה".
"כנראה שגורלי להיות ראש רשות, זו לא הבחירה שלי – זו בחירה של אלוהים", אומר סלאמה, שבמקרה או לא מגיע מהחמולה הגדולה ביותר בקלנסווה. "החמולה בוחרת מועמד ואחר כך רצים הלאה", הוא מסביר. בסיבוב השני יפגוש את ד"ר אחמד קשקוש, מהחמולה השנייה בגודלה בעיר, שזוכה כעת לתמיכה גם של משפחת זמירו.
"כמעט הייתי מועמד בשנת '98, אבל בסוף ויתרתי בגלל שאמא שלי אמרה 'אני לא רוצה שתהיה, שיקללו אותך בסוף'", מסביר ד"ר קשקוש. "האמת? אני פוחד. אבל בכל זאת אני לא מוותר".
מי שמנסה לשנות את ההתנהלות הזו הוא עורך הדין רדא ג'אבר, מנהל ארגון "אמאן" שמנסה לשכנע צעירים ערבים משכילים לשנות סדרי בראשית. "המבנה החמולתי הזה הצמיח, לאורך הרבה שנים, תופעה מדאיגה של שחיתות בשלטון המקומי – שמשמעותה ריב על משאבים", הוא מסביר. "בריב הזה יש הרבה אלימות, וצריך לנתק את שלטון החמולות הזה מהפוליטיקה המקומית".
סלאח המאם, תושב קלנסווה, לא משתכנע. "לא יעזור להם בית דין, זה ימשיך ככה עד סוף העולם", הוא אומר. "פה יש חמולות, גם אצלכם יש חמולות: חרדים זה חמולות, עיראקים זה חמולות".
סלאמה טוען שייתכן והחברה הערבית פשוט לא בנויה לדמוקרטיה. "כנראה שזו לא המסורת שלנו", הוא אומר. "אם אנחנו חוזרים להיסטוריה, איך ניהלו את זה בימי קדם, הם עשו את זה בדרך הכי טובה שיש – בלי בחירות. אנחנו סטינו. מי שהנחית עלינו את המעמדים והכיסאות האלה, כנראה שהייתה לו כוונת זדון מלכתחילה". ולמרות סלידתו מדמוקרטיה – הוא לא נתן לזה לעצור את החגיגות לאחר שהוכרז נצחונו.