פחות מ-24 שעות לפני כניסת השבת, גיבש שר העבודה והרווחה חיים כץ - מי שמעניק את אשרות העבודה בשבת - מתווה פשרה למשבר העבודות ברכבת. על פי המתווה, אותו יציג כץ לראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם הערב, 12 העבודות הגדולות שביקשה רכבת ישראל לבצע בסוף השבוע, יצומצמו - ורק העבודות שיוגדרו כ"פיקוח נפש" יתבצעו, כך פורסם לראשונה ב"מהדורה המרכזית".
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
לאחר שיבקש כץ את אישור נתניהו למתווה, יגיש רה"מ את הפשרה לשר ליצמן, מי שמאיים על שלמות הקואליציה אם לא ייפתר המשבר. ליצמן מצידו יציג את ההצעה לאדמו"ר מגור, והוא זה שיחליט האם לאשר לליצמן להמשיך עם הפשרה. ליצמן מאמין שהשר כץ ורה"מ אכן עושים הכל לפתור את המשבר, אך טענותיו הן כלפי הרכבת, שעל פי ראייתו "מנפחת" את המשבר.
העבודות שאמורות להתבצע בסוף השבוע במערכת האיתות של הרכבת צפויות לקחת 24 שעות, ומצריכות השבתה כוללת של כל פעילות הרכבת. מבחינת רכבת ישראל אי אפשר לדחות את העבודות, ולדברי גורמים ברכבת אם בכל זאת יחליטו לדחות, הפעם הבאה בה ניתן יהיה לבצע אותן היא רק בעוד חודשיים. לדברי הגורמים דחיה כזאת תגרור עיכוב משמעותי של לפחות 4 חודשים בפתיחת הקו לירושלים, פרוייקט הדגל של רכבת ישראל, שאמור להיפתח בחודש מרס הקרוב. כמו כן ייגרם עיכוב לפרויקט המסילה ברעננה ופרויקט החשמול.
אתמול אמר גורם במשרד העבודה המעורה בפרטי הדיונים, כי השר כץ ביקש לבחון מחדש את הנתונים לגבי העבודות ברכבת. "הזכרנו להם שבסופו של דבר הם חברה ממשלתית", הסביר הגורם. "אבל צריך לזכור שאנחנו הולכים על חבל דק בין פגיעה ברגשות החרדים מול פגיעה בציבור החילוני שיסבול מהפקקים במידה ויידחו העבודות". לדבריו, אנחנו "מחפשים פתרון אבל אנחנו כפופים לחוק". במהלך הפגישה ניסו גורמי המקצוע לבדוק עם ראשי הרכבת את היקף העבודות הנחוץ ועלו מספר פתרונות אפשריים, בהם פיצול העבודות למספר ימים.
דרעי וגפני: "לא רואים את המשבר עין בעין עם ליצמן"
החרדים איימו בפירוק הקואליציה אם יתבצעו עבודות ברכבת ישראל בשבת הקרובה. הבעיה: עבודת התשתית המתוכננת ליום שבת הקרוב מסובכת במיוחד, ודורשת השבתה מלאה של הרכבת ועבודה של יותר ממאה אנשים - כולם יהודים. החרדים מבקשים לדחות בשבועיים את עבודות התשתית החיוניות, עד שיעבור חוק שיכניס את מסורת ישראל למכלול השיקולים ויקבע האם להתיר את העבודות או לא.
הבעיה העיקרית כרגע היא שבשונה מסיבובים קודמים של משבר השבת, שהצליחו להיפתר באמצעות שימוש בעובדים שאינם יהודים, העבודה הנוכחית מצריכה את אותם מאה עובדים שאת מקומם לא יכולים למלא קבלים חיצוניים. מדובר בהשבתת מערך האיתות של הרכבת למשך יממה שלמה בכל הארץ, מצפון ועד דרום.
עם זאת, גורמים בכירים במפלגות החרדיות מבהירים בשיחה עם חדשות 2 כי הפעם הקול החרדי לא אחיד בסיבוב הנוכחי של משבר הרכבת. לדבריהם, יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר יהדות התורה משה גפני לא רואים את המשבר עין בעין עם השר ליצמן, שלטענתם פוגע בהליך החקיקה שיסדיר את סוגיית השבת בחוק הישראלי, וזאת משום שהדבר ייקח כאמור כשבועיים-שלושה.
בסביבת השר ליצמן דחו הטענות על הפילוג בקרב המפלגות החרדיות. לטענתם, "הנציגות החרדית מאוחדת בדרישתה לשמירת הסטטוס קוו ועמידה עקשנית על עקרון שמירת השבת. כל נציגינו אומרים זאת בכל פורום פתוח וסגור. הניסיונות של גורמים ברכבת לזלזל בערך השבת באמצעות הפרכת ספינים אינו ראוי. שבת קודש הוא יום מנוחה לאומי לאורך כל הדורות וצביון המדינה חשוב לכל אדם בישראל".