דיון סוער בוועדת החינוך בכנסת, 11 הורים לילדים עם מוגבלויות הוצאו: היום (שני) אושר בוועדת החינוך התיקון לחוק החינוך המיוחד, שיובא לקריאה שנייה ושלישית. כמעט כולם התנגדו לתיקון – אנשי המקצוע, הארגונים, איגוד המנהלים, אנשי אקדמיה, ההורים, הסתדרות המורים אבל משרד החינוך לא עוצר וממשיך לקדם את החוק. מהדיון הסוער הוצאו 11 הורים לילדים מיוחדים: מה אומרת הרפורמה שתשפיע על כולנו?
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
לאחר 20 ישיבות שהוקדשו לחוק החינוך המיוחד, אושר בוועדה התיקון שנועד "לייצר סדר ואחידות בפעילות משרד החינוך והשלטון המקומי בכל הנוגע לחינוכם של תלמידים עם צרכים מיוחדים בגילאי 3 עד 21", לפי הודעת הוועדה. שמונה חברי כנסת מהקואליציה הצביעו בעד הצעת החוק ושבעה מהאופוזיציה הצביעו נגד.
לפי התיקון, יותר ילדים עם מוגבלויות - כגון עיכוב התפתחותי, לקויי למידה או התנהגות מאתגרת - ילמדו בכיתות רגילות בחינוך הרגיל. היתרון בתיקון הוא שהשילוב בבתי ספר רגילים נמצא כמקדם ומפתח עבור אותם ילדים, אבל כדי שהתהליך הזה יצליח צריך תקציב – כסף שיממן שיעורים פרטניים, עזרה רגשית, הכשרה של אנשי הצוות וטיפולים פרא-רפואיים.
אבל על פי הרפורמה, התקציב לכל תלמיד לא רק שיעלה אלא יקטן ל-6000 שקלים בשנה. בפועל, אומרים המתנגדים הרבים לחוק, הילדים הללו יסבלו – ללא מענה קרוב לוודאי שהם ירגישו אחרים וחריגים. מצבם צפוי להידרדר והם עלולים לנשור מהמערכת או לחזור לחינוך המיוחד שממנו יצאו.
בנוגע לתלמידים עם מוגבלויות מורכבות יותר כגון אוטיזם, לפי הרפורמה ההורים יוכלו לבחור אם לשלוח אותם להשתלב בבתי ספר רגילים שם הם יתוקצבו במעט מאד כסף. אם יבחרו במסגרות המיוחדות לחינוך מיוחד, הם יקבלו הרבה מאד כסף - כך שאין באמת בחירה ומדובר בזריית חול בעיניים והאפשרות של שילוב בחינוך הרגיל כמעט לא רלוונטית.
הורים עשירים יותר יוכלו לבחור בשילוב ולהשלים את החסר מכספם: ילדי ההורים שאין להם מספיק כסף צפויים ללמוד במקומות שבהם יהיו מופרדים מהחברה - וכך יונצחו הפערים. שלוש פעמים כבר קבע בית המשפט שהתקציב הדרוש לילד בשילוב צריך להיות אותו התקציב כמו של תלמיד חינוך מיוחד. למרות הפסיקות, משרד החינוך - כך נראה - נחוש להרע את מצבם של ילדים עם מוגבלות.
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, שהתנגדה לכל אורך הדרך, אמרה היום: "אישור הרפורמה היום בכנסת הוא רק תחילת המסע, במתכונת הנוכחית כל השותפים במערכת החינוך ייפגעו: תלמידי חינוך מיוחד, תלמידי החינוך הרגיל, הורים וכמובן עובדי הוראה שלא יוכלו למלא תפקידם כראוי. אני קוראת למשרד החינוך לאמץ את הנחיות חברי הכנסת להתקדם ברפורמה תוך הידברות עם עובדי ההוראה".
סערה בוועדה: "תוציאו את הנשים האלו"
לדיון הסוער הגיעו עשרות משתתפים, בהם הורים רבים לילדים עם מוגבלויות: רוב המשתתפים הביעו התנגדות לחוק ולעמדת יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס). כאשר ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) תקף את החוק, דבריו התקבלו במחיאות כפיים - ומרגי דרש להוציא את תומכיו של יונה מהוועדה.
"אנחנו רוצים להוציא משהו טוב תחת ידינו", תקף יונה רגעים לפני שהוועדה אישרה את החוק לקריאה שנייה ושלישית. "אני רוצה להתריע באופן חד משמעי שהחוק שאנחנו הולכים להעביר אותו הוא חוק מאוד מאוד גרוע, לא לדבר הזה ציפינו וייחלנו והוא הולך לעשות שמות בתחום החינוך המיוחד בבתי הספר", הוסיף יונה. "אני יודע שתעבירו אותו בסופו של דבר. ואני רוצה לומר לך היו"ר, אותך אני מאוד מעריך ויש יחסים הדדים של חיבה רבה, אבל בסופו של יום אתה מוציא מתחת לידך חוק מאוד מאוד רע, במקום לעשות רפורמה". מרגי הגיב למחאות הכפיים במילים תקיפות: "סדרנים, אני מבקש להוציא את שתי הנשים האלו – הזו עם הטלפון וזו שמחאה כפיים לידה".
אחת האמהות שהוצאו מהדיון צעקה לעבר מרגי "איך אתה ישן בלילה, תסתכל בעיניים של הילדים האלה, איך אתם יכולים לעשות דבר כזה, ישבתי ב-18 דיונים כאלה ולא שיניתם כלום בחוק". אם נוספת צעקה: שכל ההורים יקומו עכשיו וייצאו מהכנסת כי לא שומעים אותנו". מרגי הגיב בביטול: "אנרכיסטים לא בוועדות הכנסת, בבקשה". לאחר אישור החוק זעקה אם נוספת: "אתם יושבים כאן וזורקים את החיים של הילדים שלנו לזבל, לילדים שלנו מגיע להתחנך בדיוק כמו הילדים שלכם, זה על הראש של כול אחד מכם! אתם בכלל לא מבינים, לי יש ילדים כאלה".