73% מהציבור היהודי בישראל תומך בהפעלת תחבורה ציבורית במתכונת כלשהי בשבת - כך עולה מנתונים שהוצגו היום (רביעי) לוועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת. הוועדה דנה היום בפתרונות לנושא התחבורה הציבורית בשבת, כשיו"ר הוועדה, חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) מבהיר כי מדובר בנושא בעל עניין ציבורי רב.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
על פי נתוני סקר של עמותת חדו"ש (לחופש דת ושוויון) בשיתוף עם מכון סמית, מדובר בתמיכה די עקבית בשנים האחרונות: גם בשנת 2015 נרשמה תמיכה בשיעור דומה, של 72% - זאת לעומת 2010, אז התמיכה הייתה של 58% בלבד. עם זאת, מרבית מהתומכים (62%) דוגלים בהפעלת התחבורה הציבורית במתכונת חלקית ורק מיעוט מהם (38%) מעוניינים במתכונת מלאה, כמו בשאר ימות השבוע.
מהנתונים עולה עוד כי תומכיהן של כל המפלגות מלבד אלה החרדיות תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית במתכונת כלשהי בשבת: בבית היהודי שיעור התמיכה הוא 55%, בליכוד 70% ובשאר המפלגות שיעור התמיכה עומד על יותר מ-90% בקרב המצביעים. הדבר עולה בקנה אחד עם הנתונים הדמוגרפיים: 27% מהמגדירים עצמם דתיים ו-75% מהמגדירים עצמם מסורתיים הביעו תמיכה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, וכן 94% מהציבור החילוני. "אחוז נרחב מקרב הציבור המסורתי והדתי בישראל גורס כי בנושא זה יש לנקוט בשיטת 'חייה ותן לחיות' - אז מדוע הממשלה לא פועלת לפי מה שציבור תומכיה רוצה?", תהה בדיון יו"ר חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב.
לדיון הגיעו גם נציגים מיוזמות תחבורה ציבורית עצמאיות. "הביקוש לשירות שלנו כל כך גבוה, שרק בשנתיים האחרונות התרחבנו מקו אחד בלבד לחמישה קווים", סיפר נדב כהן, נציג יוזמת "שבוס" הפועלת בירושלים, בראש העין, בחולון, בצור הדסה וברמת השרון. "כל אדם חדש שפוגש אותנו מיד רץ לספר לחבר'ה".
לעומתם, חבר הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה) מחה נגד עצם קיום הדיון. "אם מדינת ישראל לא הייתה מדינה יהודית, לא הייתה שום בעיה. אבל היהודים החליטו לפני כמאה שנה שהם רוצים מדינה יהודית, שבה הצביון היהודי של השבת יהיה מעל לכל". לפני שיצא מהוועדה הוסיף: "יותר משהיהודים שמרו על השבת, השבת שמרה על היהודים".
חבר הכנסת חנין השיב כי "תחבורה ציבורית בשבת זו סוגיה שלא צריך לנהל כמלחמה בין חילונים לדתיים. אנחנו אפילו רוצים לצמצם את חילול השבת ההמוני שיש כיום בפקקים האינסופיים בדרך לים ולמתחמי הבילוי והקניות בפתוחים בשבת, באמצעות צמצום מספר כלי הרכב שיהיו על הכבישים". לדבריו, יש לבחון את האפשרות להעברת הסמכות בנושא לרשויות המקומיות, כפי שמתרחש כיום בסוגיית פתיחת בתי עסק בשבתות ובחגים.
נועה אבירם, נציגת משרד התחבורה שנכחה בדיון, השיבה כי "מכל הדיון עולה המורכבות של הנושא ברמה האידיאולוגית וברמה המעשית גם יחד. כל עוד מתקיים דיון עקרוני בבית המשפט היכולת שלנו להגיב היא מוגבלת. יחד עם זאת, הקשבתי ולקחתי לתשומת ליבי את הדברים שנאמרו".