"אנשי עסקים מימנו את טיסות נתניהו ומשפחתו, חשד לניגוד עניינים" - כך עולה מדוח מבקר המדינה, שפרסם היום (שלישי) את מסקנותיו על הפרשה לאחר יותר מעשור. אחד מפרקיו של הדוח השנתי עוסק בפרשייה המתוקשרת, מתקופת כהונתו של נתניהו כשר אוצר בממשלת שרון, בין השנים 2003-2005. המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, ציין כי מימון טיסותיו של נתניהו ובני משפחתו נעשה על ידי גופים חיצוניים ולא ממשלתיים - מארגונים ועד אנשי עסקים פרטיים - בלי ייעוץ או אישור משפטי, וללא בדיקה האם מדובר בטובות הנאה פסולות. נתניהו בתגובה: "אחרי שנים של כותרות מפוצצות ופרסומים בהיקף אדיר מתברר שההר הוליד עכבר".
חלק מהנושאים הקשורים למימון טיסותיו של נתניהו לא מופיעים בדוח - מכיוון שהם הועברו לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט - לאחר שקודמו וינשטיין החליט ב-2014 שלא לפתוח בחקירה בפרשה. מאז הועברו למשרדו של היועמ"ש מסמכים נוספים: שפירא ציין בין השאר כי בחומרים "עולה חשש למימונים כפולים, הסטת מימונים וכן לגבי אי בהירות לגבי התחשבנות עם חברת אל על בגין שימוש של משפחת נתניהו בנקודות בונוס של המדינה שנוצלו לכאורה לנסיעות פרטיות. לאור בדיקת היועץ המשפטי לממשלה, בעניינים אלה ונוספים, יש סוגיות הנוגעות לנושא שמבקר המדינה מנוע מלבדוק אותן במסגרת דוח זה".
אמש (שני) פרסם כתבנו משה נוסבאום כי המשטרה חידשה את בדיקתה בעניין - בדיקה שנועדה לקבוע אם יש בסיס לפתוח בחקירה פלילית מלאה בפרשה. נושא נסיעותיו של נתניהו כבר נבדק במשטרה בעבר, אך בעקבות ההתפתחויות בפרשה הטיפול בנושא חזר לטיפול אגף החקירות. שני נושאים עיקריים נבדקים כעת: חשד למימונים כפולים לנסיעותיו של נתניהו, מה שאפשר לכאורה לממן גם את הנסיעות של משפחתו - השימוש שנעשה על פי החשד בנקודות הבונוס - האן הם נוצלו למטרות פרטיות של משפחת נתניהו. נושאים אלו אינם מופיעים בדוח שיתפרסם.
לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
"להימנע מהוצאות מופרזות"
המבקר לא חסך ביקורת מרומזת מנתניהו במעמד הגשת הדוח ליו"ר הכנסת: "על אישי ציבור להימנע מהוצאות מופרזות אף אם הן במימון חיצוני וראוי שתבחן האפשרות לקבוע כללים אשר יסדירו עבור שרי הממשלה את תקרות המימון החיצוני, וכך אף לגבי חברי כנסת". שפירא ציין כי הוא מצפה מהמבוקרים בדוח, בהם נתניהו, לפעול לתיקון הליקויים במהירות וביעילות. כמו כן הוא דחה את הביקורת על התעסקות חריגה בנתניהו: "משרד מבקר המדינה הקפיד לפרסם בעבר ביקורת על נורמות לא ראויות בנושא זה. כך על הסלון האווירי בצרפת, על יושבי ראש הכנסת בעבר ועל ועידת הנשיא".
נתניהו המריא בשנים אלו ל-15 טיסות, שרק שמונה מהן מומנו על ידי הממשלה. בדוח נכתב כי גופים ואנשים הקשורים לנתניהו ולמשק הישראלי מימנו את יתר טיסותיו: "מימון זה נעשה ללא בחינה משפטית של האפשרות שהוא מעמיד את מר נתניהו בניגוד עניינים בינו לבין הגורם המממן או שהוא בגדר מתנה האסורה לפי חוק המתנות".
בתקופת כהונתו של מר נתניהו כשר האוצר התלוותה אליו רעייתו שרה לרוב נסיעותיו בתפקיד לחו"ל. מרבית נסיעותיה מומנו על ידי גורמים חיצוניים בסכום כולל של יותר מ-50,000 דולר - עבור טיסות בלבד. "יש בכך משום חשש למתן טובת הנאה לשר", הסביר המבקר.
נתניהו: "לא ידעתי מי שילם"
בשימוע שנערך לנתניהו בינואר 2016, טען ראש נתניהו כי מבחינתו אין מדובר במימון פרטי או של אנשי עסקים, אלא במימון של הארגון המזמין: לדבריו, הארגון המזמין אחראי למימון גם אם בפועל התשלום נעשה בידי גורם אחר. "מר נתניהו טען כי לא ידע מי שילם בפועל", הוסיף המבקר.
על אחת הנסיעות מסר בא כוחו של נתניהו: "הוא פעל עבור ארגון בריטי, שמיועד לקדם הגנה על מדינת ישראל באנגליה, ולא עבור איש עסקים באופן אישי. לראש הממשלה אין כל קשר למימון המלון והוא לא ידע מי מימן את השהות במלון. ראש הממשלה מעולם לא נפגש עם איש העסקים בקשר לעסקיו בישראל". על הנסיעה לארה"ב במימון ארגון התומך בשוק החופשי, אמר בא כוחו של נתניהו: "מדובר בעקרונות שראש הממשלה מזוהה איתם ולא יכול להיות כל ניגוד עניינים במימון זה".
בנוגע לטיסה לארה"ב באוקטובר 2014 טען ראש מטה משרד האוצר יחיאל לייטר כי מדובר בנסיעה פרטית – אך השהות מומנה על ידי הבונדס, שהצהיר כי נתניהו העביר סקירה בפני רוכשי אגרות חוב פוטנציאליים.
הבדיקה החלה כבר לפני חמש שנים, והורחבה לנסיעות של שרים וסגנים – ממנה עלה כי במקרים רבים לא בוצע פיקוח על הנסיעות. עוד ציינו במשרד המבקר כי "נסיעותיו של מר בנימין נתניהו ובני משפחתו במימון גורמים חיצוניים בתקופת היותו שר האוצר חרגו מהכללים החלים בנושא, והדבר עלול ליצור מראית עין של קבלת טובת הנאה או של ניגוד עניינים". לאחר הבדיקה נקבע כי נתניהו לא פנה לוועדת המתנות או לוועדה למתן היתרים על מנת שיאפשר את הטיסה במימון של גורם חיצוני.
"השרים הפכו את הממשלה לחותמת גומי"
שפירא הדגיש כי נתניהו לא היה השר היחיד שפעל בצורה זו בעבר, למרות שהדוח עוסק בפירוט רק בנסיעותיו של ראש הממשלה כיום: "יצוין כי כך נהגו גם שרים אחרים באותה תקופה, והאירועים המתוארים בו אף אירעו קודם שנקבעו מכלול ההוראות הנורמטיביות בנושא החלות כיום. עם זאת, אף כאשר אין הסדרה מלאה, מחובתו של נבחר ציבור כנאמנו של הציבור לנהוג בשקיפות ולהימנע מכל מצב שיש בו חשש לניגוד עניינים או קבלת טובת הנאה. חובתו של נבחר הציבור לבחון אם מעשיו ראויים הם".
כמו כן גילה המבקר כי שרה, רעייתו של נתניהו, התלוותה למרבית נסיעותיו וגם הן מומנו על ידי אנשי עסקים, גופים ציבוריים ואף ממשלות זרות - וגם בניו הצטרפו לעיתים לנסיעות. "בחלק מן המקרים הגורם החיצוני שמימן את נסיעתה של רעיית השר היה אחר מזה שמימן את נסיעת השר, ולא היה לו קשר לנסיעה". שמותיהם של הארגונים ואנשי העסקים לא הופיעו בדוח.
עוד הדגיש שפירא כי "באותן שנים נמצאו ליקויים אצל מספר שרים, שהגישו בקשות לנסיעה לחו"ל ללא ציון הגורם המממן - משמעות הדבר היא כי בפועל אישור הממשלה נעשה באופן אוטומטי ללא בחינה והיה בגדר 'חותמת גומי' בלבד". לפי ממצאי הדוח, הגשת הבקשות החלקיות מנעה מהממשלה את המידע החיוני - האם הממשלה היא במימון ממשלתי או חיצוני.
מדוע ראש הלשכה שילם על טיסת הבנים?
אחד הארגונים העומדים במרכז הדוח הוא הבונדס, גוף המוכר אגרות חוב של מדינת ישראל ומתוקצב על ידי מדינת ישראל: המבקר העיר לנתניהו על השתתפות הבונדס במימון חלק מהנסיעות, אך נתניהו טען להגנתו כי הבונדס הוא גוף הפועל מטעם ישראל ולכן אין לראות בו מימון חיצוני פסול.
מקרה נוסף המתואר בדוח הוא אירוע בו לא נתניהו שילם על הכרטיס - אלא יחיאל לייטר, שהיה ראש לשכת נתניהו אז ושילם בכרטיס האשראי האישי שלו על כרטיסי טיסה לבניו של נתניהו והוצאות נוספות בסכום של 2,880 דולרים. בפגישה עם נציג משרד המבקר, לייטר הופתע מגודל הסכום ואמר שהוא לא זוכר את המקרה: לאחר מכן טען כי הסכום הוחזר לו על ידי נתניהו – טענה שגובתה על ידי ראש הממשלה בשימוע שערך לו מבקר המדינה בתחילת השנה.
"ראוי שנתניהו ינקוט את הזהירות"
"נוכח הסמכויות הנרחבות של שר האוצר ובהתחשב באינטרסים פוטנציאליים של הגורמים השונים שמימנו את הנסיעות, ובהם גופים ואנשים פרטיים שהיו להם קשרים מסוגים שונים לשר האוצר דאז או למשק הישראלי, ולנוכח החשש לניגוד עניינים, ראוי היה שמר נתניהו ינקוט את מידת הזהירות ויפנה לוועדה למתן היתרים כדי שתבחן אם ניתן לתת לו היתר לנסיעה", הדגיש.
"כשמדובר בנסיעה חשובה לדעת הממשלה, המימון צריך להיות על ידי גורם ממשלתי ולא חיצוני. מימון חיצוני של נסיעת שר או של בני משפחתו לחו"ל עשוי להוות מתנה כהגדרתה בחוק המתנות", סיכם שפירא - שקרא לשרים להעביר לבדיקת גורם משפטי מוסמך כל נסיעה שאינה במימון ממשלתי. "ביסוד קיומו ופעולתו של השירות הציבורי עומד אמון הציבור. איש ציבור נאמן הציבור הוא; לא לעצמו הוא פועל, אלא למען ענייניו של הציבור", הסביר.
תגובת נתניהו: "דין אחד לי ודין אחר לכל"
מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר בתגובה: "אחרי שנים של כותרות מפוצצות ופרסומים בהיקף אדיר מתברר שההר הוליד עכבר. בנסיעותיו של מר נתניהו לא היה שום ניגוד עניינים, שום מימון כפול ושום דבר בלתי חוקי. היועץ המשפטי לממשלה כבר בדק את החומר שהעביר אליו המבקר ב-2013 וקבע שאין שום סיבה לפתוח בחקירה. אנו משוכנעים שכך יהיה גם עם הספיח שהועבר אליו ב-2015. מבקר המדינה קובע שנתניהו נהג בדיוק כמו שרים אחרים ושבאותה תקופה עדיין לא נקבעו הכללים לנסיעות שרים".
"הכללים לגבי נסיעות שרים נקבעו רק ב-2008, בעוד שהדוח מתייחס לתקופה עד 2005. הניסיון להחיל רטרואקטיבית על נתניהו, ורק על נתניהו, כללים שנקבעו אחר כך אינו ראוי. התחושה היא שמדובר בדין מיוחד לנתניהו, ודין אחר לכל היתר. גברת נתניהו הצטרפה לנסיעותיו של בעלה כמקובל לגבי רעיות ראשי ממשלה לשעבר ולעתים גם לרעיות שרים. הגופים החיצוניים שהזמינו את נתניהו הם גופים ציבוריים כמו הבונדס, השדולה לטובת ישראל בבריטניה, מוסדות חינוך וכדומה. נסיעות אלה היו חשובות למדינת ישראל. במהלכן גייס מר נתניהו עשרות מיליוני שקלים לטובת המדינה, התראיין עשרות פעמים בתקשורת הבינלאומית והופיע בפני גופים ציבוריים רבים לטובת ההסברה הישראלית. משך שנים ארוכות סורקים את נתניהו ורעייתו במסרקות ברזל ולא מוצאים כלום - כי אין כלום".