"יש בעזה מרחב אווירי מוגבל, ואנחנו צריכים להכניס כמה שיותר מטוסים עם חימוש ופצצות" - כך מסביר רס"ן ג' את האינטנסיביות שבה הוא ויחידתו פועלים מתחילת המלחמה. "אפשר לראות את זה בכמויות החימוש המסיביות שבהן אנחנו משתמשים בתקיפות", הוא אומר.
מאז פרוץ המלחמה, עשרות מטוסי ומסוקי קרב, כטמ"מים וכלי טיס של חיל האוויר הובילו מאות תקיפות של יעדי ופעילי טרור ברצועת עזה. לתקיפות הללו היה עד כה חלק משמעותי בהכרעת פעילי חמאס ובהשטחת השטח כדי לאפשר פעולה קרקעית חלקה ומוצלחת יותר לכוחות צה"ל.
מאחורי הקלעים של ההפצצות עומדת יחידת הבקרה האווירית, שמנהלת את המבצע האווירי בעזה - ודואגת שכל מטוס ומסוק יתקוף ויחזור בבטחה. "זהו האתגר הכי משמעותי בשירות הצבאי שלי עד כה", מספר סא"ל ר', שהתחיל ביחידה בתור בקר אוויר צעיר וכיום הוא המפקד שלה. "מדובר בניהול עשרות מטוסים במקביל. אתה צריך להיות חד ומדויק - המספרים גדולים בעשרות מונים מבעבר".
"כל תקיפה שיש בעזה, מנוהלת על ידינו", מדגיש רס"ן ג', בקר אוויר במילואים. "תפקיד היחידה הוא בראשיתו לנהל את התעבורה האווירית - לאפשר למטוסי הקרב שלנו לתקוף בבטחה באמצעות הידע שיש לנו על כל הכלים הנמצאים באוויר באותו רגע ומצב השמיים. כל טעות קטנה שלנו יכולה להיגמר באירוע בטיחות".
בזמן אמת, יחידת הבקרה האווירית מקבלת מידע על מטוסי הקרב המחומשים בפצצות - ואחראית להכניס אותם לביצוע תקיפות בשמי הרצועה לפי המשימות שלהם. "מסוק קרב יכול לתקוף גם בלעדינו, אבל הוא חייב אותנו כדי לשמור על עצמו מאיומים. אנחנו מבינים את החשיבות הענקית בכך שהפצצה תגיע בזמן הנכון לנקודה הנכונה", הוא מוסיף.
במקביל לשמירה על הכלים האוויריים במשימת ההתקפה והכתישה ברצועה - היחידה אחראית גם על סיכול והפלה של כל כלי שמנסה לחדור לשטח ישראל כדי לפגע. "בעזרת מכ"מים ואמצעי תצפית מתקדמים אנחנו מקבלים התראה מוקדמת על כל כלי בטווח האווירי שעשוי להוות איום על ביטחון מדינת ישראל. אנחנו יודעים לזהות את הכלים העוינים וליירט אותם", מסביר המפקד.
ביחידה משרתים במלחמה עשרות אנשי סדיר ומילואים, שלכולם היה סרבל ונעליים באוטו שרק חיכו לשעת קריאה. בשבעה באוקטובר הם עלו על ההגה והגיעו לבסיס בדרום, מבלי לחכות לצו. "אני מרגיש בג'ט לג בגלל שאנחנו עובדים סביב השעון", הוסיף בנימת צחוק המילואימניק.
הפרטים המופיעים בכתבה הותרו לפרסום בידי הצנזורה הצבאית.