מאז תחילת הלחימה התמודדה ישראל בהצלחה עם שיגורי מל"טים וטילי שיוט מתימן, ועם זאת, האיום החות'י נוכח מתמיד. אתמול (שבת) הודיעו המורדים, כי יתקפו כל ספינה שתשוט לכיוון ישראל - ללא יוצא מן הכלל. "נחסום מעבר לכל כלי שיט, מכל מדינה - כל ספינה היא מטרה לגיטימית", איים דובר הצבא החות'י. מומחה ישראלי לסחר ימי הזהיר: "ללא התערבות מיידית של כוחות צבאיים - חברות ספנות עשויות לסרב להגיע לנמלי ישראל".
עד כה נזהרה ישראל ולא פעלה מול צבא המורדים, בעיקר מהחשש שאלו יפגעו במתקני נפט שנמצאים באזור באמצעות מל"טים מתאבדים, ותתעורר בעיה עולמית. ולמרות הגישה הזו שבחרו במערכת הביטחון, אין ספק שהאיום החדש - צריך להוביל לחשיבה אחרת.
האיום החות'י סיקור N12:
- החות'ים טוענים: ירינו טיל לעבר ספינות ישראליות
- החות'ים שיגרו שני מל"טים, ספינת מלחמה צרפתית הגיבה
- החות'ים פרסמו תיעוד: כך נראתה ההשתלטות שלהם על הספינה בים האדום
- החזית החדשה נגד ישראל מכיוון דרום
- הפנטגון: ייתכן שיירטנו טילים מתימן לישראל
אז מה בעצם יכולה ישראל לעשות?
ככל שהאיום מתימן הולך וגובר, ובעלי אינטרסים שנפגעים מבחינת זמני אספקת סחורות מתרבים - כך מופעל לחץ על ישראל לפעול. הדריכות בכל מדינות האזור עלתה, וגם בארה"ב פועלים באפיקים שונים כדי לנסות להשתלט על האיום החות'י. מצרים למשל, היא המדינה העיקרית שתיפגע אם יממשו המורדים את האיום לחסום ספינות ישראליות, מכיוון שבמצב כזה - אף כלי שיט לא יעבור בתעלת סואץ'.
בפני ישראל עומדות כמה אופציות של "פעולות רכות" שהיא יכולה לבצע. העיקרית שבהן - תקיפות סייבר שיגרמו לשיבושים של תשתיות מרכזיות בתימן. למשל, תקיפה מסוג זה עלולה להביא לסגירתו של נמל בתימן שמהווה ציר התעבורה המרכזי במדינה, עד כדי כך שגם מזון לא ייכנס משם. בעצם ניתן לפגוע בכל תשתית קריטית למדינה, כולל בסיסים צבאיים של החות'ים. זוהי פעולה שמצריכה מודיעין איכותי.
בישראל כבר הבינו שזוהי זירה שצריך להתייחס אליה באופן מיוחד, ואפשרות נוספת להתמודדות עם האיום החות'י, היא בכלל לתקוף את ה"שליח" - איראן. ידוע שמי שעומדת מאחורי גל התקיפות מתימן זו איראן, לכן אפשר לשאול את השאלה: למה לא להוציא פעולה משמעותית שם? ארה"ב, ישראל ומדינות מערביות נוספות יכולות להרכיב קואליציה שמחליטה לשים סוף לאירוע הזה. במילים אחרות: אנחנו יודעים מי היד המכוונת, ובמקום ללכת לזרועות - אפשר לפגוע בראש התמנון.
מומחה לסחר ימי, שבקיא בפרטים, שוחח עם N12 והסביר שאיום החות'ים החדש מחייב פגיעה בכל הסחר העולמי: "אם יחרימו את ישראל זה אולי משהו אחר, אבל קשה לי לראות את זה קורה". בנוסף, הוא הדגיש שהשיבושים העיקריים הם לשרשראות האספקה, ופחות בעלויות מחירי ההובלה.
אותו מומחה השווה בין תסריט של השתלטות המורדים החות'ים על כלי שיט שעושים דרכם לישראל, לתקיפות הפיראטים הסומליים בשני העשורים האחרונים, שהובילו לפגיעה משמעותית במשלוחי מזון של הסיוע הבין-לאומי לאזורי מצוקה בסומליה.
"הדבר יוצר עומס כלכלי בשל אמצעי השמירה הן באניות והן בציי מלחמה", הוא מפרט. "עליות המחירים בגלל הסומלים היו יחסית זניחים, אבל השלכות אחרות כגון הגדלת המלאי, זמני אספקה ארוכים והטרדת האניות הן בלתי נסבלות", הוסיף. לתפיסתו, ללא התערבות מיידית של כוחות צבאיים, חברות ספנות עשויות לסרב לפקוד ישירות את נמלי ישראל: "זה אולי תסריט 'יום הדין' - אבל הוא קיים".