דוח הביניים של חקירת תאונת המסוק ברפיח, שהוצג ללוחמים ולמשפחות, חושף כי ענני אבק היו גורם מרכזי להתרסקות הטרגית  - כך פרסמנו היום (שישי) לראשונה. בעקבות המסקנות, צה"ל מתכנן לשפר את תנאי המנחתים, כולל הוספת אספלט למניעת אבק.

ממצאי התחקיר המלאים

מממצאי הדו"ח עולה כי בשעה 00:21 הוזנק הצוות להמראה לפינוי פצוע קשה ממנחת במרחב רפיח. הצוות החל בנחיתה בשטח מאוים, לצורך פינוי דחוף של פצוע קשה, בתנאי ראות מאתגרים של לילה, אבק ובמנחת מורכב. תנאים אלו הובילו בסבירות גבוהה את צוות המסוק להתמצאות מרחבית שגויה בתהליך הסופי של הנחיתה, וכתוצאה מכך לפגיעת המסוק בקרקע.

כפי שעולה מהדו"ח, התנאים המאתגרים בלילה חשוך בשילוב אבק, הובילו לאובדן קשר עין עם הקרקע, שהביא בהסתברות גבוהה להתמצאות מרחבית שגויה. בנוסף עולה כי האירוע לא נגרם כתוצאה מאש אויב, ונשללה השפעת מרכיבים טכניים חריגים על התרחשות האירוע. כמו כן, הצוות נמצא כשיר למשימה.

  • מרגע ההתרסקות הוכרז אירוע רב-נפגעים.
  • פעולות החילוץ נמשכו כשעה ועשר דקות.
  • לאחר החילוץ, הפצועים פונו לבית החולים סורוקה עם מסוקי סער.

האירוע התרחש בלילה שבין ה-10 ל-11 בסטפמבר בדרום רצועת עזה, כאשר מסוק ינשוף של יחידת 669 הגיע לפנות חייל שנפצע קשה בעימות עם מחבלים. בעת הנמכת המסוק לנחיתה בתנאים קשים, הוא התרסק כתוצאה ממה שנראה כטעות אנוש או תקלה טכנית.

לפי עדות מכונאי מוטס שנפצע בתאונה, "היה קושי לנחות, אז הם עשו סיבוב כדי לנחות שוב. שמענו בקשר את הטייסים והבנו שזה עומד לקרות". הוא תיאר כיצד המסוק התרסק על צידו השמאלי, כשרוב גופו נלכד מתחת למסוק. בתאונה נהרגו שני לוחמי 669: רס"ם (במיל') דניאל אלוש, בן 37 מתל אביב-יפו, ורס"ם (במיל') תום איש-שלום, בן 38 מנס הרים. שמונה חיילים נוספים נפצעו, חמישה הוגדרו במצב קשה.

התרסקות מסוק ברצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)
התרסקות מסוק ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

סגן-אלוף (במיל') מידן, טייס מסוק יסעור, הסביר את מורכבות הטיסה בעזה: "אתה נוחת לפעמים בין בניינים, במנחתים מאולתרים. זה מאוד מורכב, בטח בלילה".

ממצאי התחקיר הראשוני הצביעו על כך שבעת הגישה לנחיתה, המסוק העלה ענני אבק סמיכים, מה שהקשה על הראות בשילוב עם החשכה. נראה כי צוות הטייסים איבד את נקודת הייחוס, התקשה לראות את הקרקע ולזהות את מיקום המסוק המדויק. צה"ל ממשיך בחקירת האירוע ובהפקת לקחים, כאשר המטרה העיקרית היא מניעת תאונות דומות בעתיד ושיפור בטיחות הטיסה בתנאי לחימה מורכבים.

רס״ם (במיל׳) דניאל אלוש ורס"ם (במיל') תום איש-שלום (צילום: דובר צה"ל)
רס״ם (במיל׳) דניאל אלוש ורס"ם (במיל') תום איש-שלום ז"ל | צילום: דובר צה"ל

הרופא שהשתתף בחילוץ פצועי המסוק משחזר

סגן ד"ר איתי קלופשטוק הוא קצין הרפואה שהשתתף בפינוי הפצועים באסון המסוק. הוא שחזר ב"מהדורת היום" את הרגעים שבהם הציל יחד עם הכוח את חיי הטייסת. "שמענו רעש חריג וחזק. הרמנו את הראש וראינו את המסוק מרוסק 20 מטרים מאיתנו. הבנו שאנחנו נכנסים לאירוע גדול", הוא סיפר.

קלופשטוק סיפר שהצוות שהיה איתו ניסה לחלץ את הפצועים עם הידיים ועם סכינים ומוטות, בגלל שלא היה להם כלי חילוץ. "התחלנו לעבוד על הפצועים היותר נגישים שאפשר היה לעבוד עליהם", סיפר הקצין, ואמר שבזמן הזה הכוח של החיילים שהתלווה אליהם המשיך במאמצי החילוץ מהמסוק המרוסק. 



"אלה היו רגעים מורטי עצבים", סיפר קלופשטוק. "הטייסת חולצה אחרונה, התאג"ד של הסיירת טיפל בה. הרופא במילואים של הסיירת ביצע בה טיפול מציל חיים". ברגעים האלה הצליח הכוח להציל את חייה של הטייסת, שבימים האחרונים השתפר מצבה והיא מצליחה להתאושש.