התקיפה של חיל האוויר בנמל חודיידה בתימן, חשפה טפח על עבודת המודיעין ומעטפת היכולות של החיל בתקיפות ארוכות טווח. היום (ראשון) פרסם צה"ל תיעודים חדשים המספקים הצצה נוספת לרגעי המבצע - מטוסי חיל האוויר ממריאים, מתדלקים במרחק אלפי ק"מ, מטילים את הפצצה ונוחתים חזרה בישראל.

ברשת הקשר אמר מפקד חיל האוויר תומר בר: "לכל המבצעים ממח"א, ישר כוח על הביצוע. גאים בכם מאוד. דרך צלחה הביתה". בנוסף נחשף תיעוד מתדלוק אווירי של מטוסי הקרב אמצעות מטוסי תדלוק: "רשות לנתק, רשאי. מנותק רשאי לצאת. היכון לניתוק, מוכן. מנותק רשאי לצאת. רשאים לעזוב, בהצלחה, מחזיקים ידיים".

במסגרת המערכה הרב-זירתית, חיל האוויר נאלץ להתמודד עם שבע זירות במקביל בעצימות הולכת ומשתנה. מדובר באירוע מורכב וחסר תקדים בהיקפו: החל מתקיפות המיוחסות לישראל בעומק סוריה ובגבול סוריה-עיראק למניעת הברחות מאיראן לכיוון לבנון, דרך זירה חדשה יחסית – החות'ים מדרום, ועד סיכול צירי העברות של כוחות הפרוקסי של איראן, שהמוטיבציה שלה להעברת אמל"ח לא הולכת ופוחתת אלא להפך. בצילומי לווין של חברת ImageSat International - ISI, ניתן לראות את מתקני הנפט, לאחר התקיפה.

הכטב"ם שפגע בתל אביב, הרג אדם אחד ופצע עשרה הוא אירוע אחד מתוך מספר ניסיונות הולכים ונשנים מצד החות'ים ומליציות בעיראק לשגר כטב"מים לשטחנו. כאלף כטב"מים שוגרו לישראל מכל הזירות מאז תחילת המלחמה. במקרה של הפגיעה בתל אביב, מדובר בנתיב ארוך מאוד של כ-2,600 קילומטרים שהוא גמע ב-16 שעות במהירות של 100-80 קשר. הכטב"ם, מתוצרת איראן, עבר שדרוג אצל החות'ים שכלל החלפת מנוע והמרת חומר נפץ בדלק כדי להצליח ולעבור מרחק גדול יותר. כ-15 ק"ג של חומר נפץ היו עליו, ונתיב הטיסה שלו הוזן מראש על פי נ"צ, וכך למעשה טס עצמאית, עבר מעל סודאן, מצרים וסיני, יצא לים והגיע לישראל ממערב.

תקיפת חיל האוויר הישראלי בעיר הנמל חודיידה (צילום: ImageSat International - ISI)
תקיפת מתקני הנפט בעיר הנמל חודיידה במערב תימן, הבוקר | צילום: ImageSat International - ISI

 

המעקב במערכות - והסיווג השגוי: ממצאי התחקיר

באשר למה שקרה באותו הלילה בתל אביב שאמור ליירט את הכטב"ם, אפשר לומר בתחקור לאחור שהייתה לכטב"ם חתימה, והוא זוהה כבר במרחק רב מהארץ. לא מדובר בכטב"ם בעל יכולות חמקנות, ולכן נדרש היה לסווג אותו כאויב או כמשהו אחר, אולם זה לא קרה. במקביל ממש היה אירוע נוסף של כטב"ם שהגיע ממזרח והוחלט ליירט אותו מחוץ לתחום ישראל. הקשב, למרבה הצער, עבר לאירוע אחר.

כתוצאה מהכשל החמור החליטו בחיל האוויר להכפיל בקרות על המכ"מים ולהציב מעליהם עוד זוג עיניים כדי שלא יהיו מטרות נוספות ש"ייפלו בין הכיסאות", ובנוסף הוחלט לעבות את מערך הפטרולים. ובכל זאת, חשוב להדגיש שההגנה אינה הרמטית, ואירועים כאלה יכולים לחזור על עצמם שוב.

מסלול הכטב"ם
דרך סודאן - לת"א, מסלול הכטב"ם

חיל האוויר משתף פעולה באופן הדוק עם עמיתיו בארה"ב ובקואליציה הבין-לאומית במסגרת המאמץ לסיכול, אבל נוסף לכך נעשה גם תגבור פטרולים בשמי המדינה בחגורה שמקיפה את ישראל שהיא חלק ממאמץ ההגנה. אולם זו לא הופכת את ההגנה עצמה להרמטית. וכדי לסבר את האוזן, כ-40% מגיחות חיל האוויר במהלך החודשים האחרונים היו גיחות להגנת שמי הארץ בכל הגזרות.

הכטב"ם הראשון שהגיע לאילת נשלח בידי דיוויזיית האימאם חוסיין מסוריה, וניסיון נוסף שלהם – נכשל, אבל הם כן נמצאים בשיתוף פעולה גם עם החות'ים כדי להרחיב את מעגל האש לעבר מדינת ישראל. כדי להתמודד עם האיום הזה, חיל האוויר משתף פעולה גם עם חיל הים במפרץ אילת, וכך למעשה נוצרת מערכת גילוי משולבת שכוללת מטוס "איתן" שמפטרל פי 4 או פי 5 יותר שעות מאשר בשגרה בגזרה הזו, וזה נותן מענה כולל לאיום החדש שמגיע מכל הגזרות.