הירי הכושל מעזה למרכז הארץ אתמול בוצע מהציר ההומניטרי בח'אן יונס – כך הודיע דובר צה"ל הבוקר (רביעי). בעקבות השיגורים, תקף צה"ל מטרות טרור במרחב שממנו נורו הרקטות. "כלי טיס של חיל האוויר בהכוונת אוגדה 98, תקף מטרות טרור במרחב שממנו נורו הרקטות", נמסר.

נקודת השיגור מהציר ההומניטרי בח'אן יונס (צילום: דובר צה"ל)
נקודת השיגור מהציר ההומניטרי בח'אן יונס | צילום: דובר צה"ל

"השיגורים בוצעו ממרחב הציר ההומניטרי בח'אן יונס", הוסיפו בצה"ל. "זו דוגמה נוספת לאופן שבו ארגון הטרור חמאס מציב את נכסיו סמוך למבנים ולאוכלוסייה אזרחית, בתוך ניצולה כמגן אנושי. התקיפות בוצעו סמוך למרחב השיגור, מחוץ לציר ההומניטרי".

בניסיון ליצור תעמולה חשף חמאס תיעוד של השיגורים לתל אביב, אך זה דווקא חשף את המצוקה של ארגון הטרור. מחבלים תועדו מרכיבים את המשגרים על קרשים בתוך אוהל מאולתר, ובפעם הראשונה אחרי כחודשיים בוצע ירי למרכז. השיגורים כאמור נכשלו - רקטה אחת נפלה בשטח הרצועה ורקטה אחת נפלה בים.

תיעוד המשגרים מהם נורו הרקטות למרכז הארץ
תיעוד המשגרים מהם נורו הרקטות למרכז הארץ
תיעוד המשגרים מהם נורו הרקטות למרכז הארץ
תיעוד המשגרים מהם נורו הרקטות למרכז הארץ

ובכל זאת, אחרי עשרה חודשי מלחמה, לחמאס עדיין יש יכולת לשגר רקטות למרכז, והם מתגאים בכך. זה אומנם לא מעיד על שיקום יכולות מהותי, אך בארגון הטרור ממנפים את הירי וטוענים כי הוא מבוצע ממקום שצה"ל פועל בו, ח'אן יונס. בחמאס גם מדגישים את יעד הירי, ת"א, ואת המועד - אחרי עשרה חודשים של מלחמה, אך כאמור, היכולת מוגבלת מאוד.

על רקע הפעילות של צה"ל ברצועה, בחמאס מעריכים שצה"ל ייכנס למרחב השיגור, ולכן בארגון הטרור ממהרים לירות למרכז. ואכן, צה"ל נכנס אל מרחבי השיגור ואל האזורים שיש בהם אמצעי לחימה, הוא מזיז את האוכלוסייה האזרחית ופוגע בתשתיות של חמאס שעוד נותרו. ההערכה בישראל היא שנותרו לחמאס פחות מ-10% מהרקטות מאשר היו לו ערב המלחמה, ונראה שיש יכולת מועטה מאוד לחמאס, אולם היא קיימת גם לטווחים ארוכים.

למעשה חמאס לא מרוסק, הוא עוד מתפקד אחרי עשרה חודשים, אך הוא נחלש משמעותית. ההישגים הצבאיים של ישראל או אלו שיוחסו לישראל כמו החיסולים של מוחמד דף ואיסמאעיל הנייה, לא הביאו לתגובה של ממש מצד חמאס. לישראל היה ברור שתגובה מהרצועה כמעט ולא תוכל להתקיים. בנוסף, כמעט כל צמרת חמאס חוסלה, ומלבד סינוואר לא נותר בה איש.