המלחמה בעזה הפכה עם הזמן למבחן מהותי לטיב יחסי ישראל-מצרים, שידעו מורדות רבים מאז החתימה בשנת 1979. על פי התקשורת האמריקנית, גורמים במצרים סבורים כי היחסים "נמצאים בשפל של שני עשורים". אלא שמספיק להתבונן בספרי הלימוד של מוסד אל-אזהר המצרי כדי להבין את המצב הנפיץ. צללנו לתכנים שחושפים כי הוא מתייצב לצד חמאס - ומוביל קו ניצי נגד ישראל.
מהמחקר שערכו לאחרונה ד"ר אופיר וינטר וד"ר יונתן נגב במסגרת מכון המחקר והמדיניות הבין-לאומי IMPACT-se, שחוקר ומנתח ספרי לימוד בעולם, עולה כי במערכת החינוך של מוסד אל-אזהר במצרים, שנחשב לאוטוריטה דתית סונית ותיקה ומשפיעה – ניכרת עוינות כלפי ישראל. ספרי הלימוד מצהירים בגלוי על תמיכתם ב"התקוממות" (האינתיפאדה) הפלסטינית נגד מדיניותה של ישראל בכל הקשור לפלסטינים ולירושלים.
ישראל בספרים מוצגת כ"ישות הציונית"
מבט מבפנים אל תוך הספרים של אל-אזהר חושף כי הם לא מציגים את ישראל בשמה אלא בכינוי "הישות הציונית", ירושלים מתוארת בהם כעיר ערבית ואיסלאמית שלה ולקודשיה אין בהם כל זיקה היסטורית מוכחת ליהדות. כלל המוסלמים נקראים בספרים להיאבק למען שחרור ירושלים והנורמליזציה עם ישראל נשללת. גם הסכם השלום הישראלי-מצרי לא מוזכר בספרים, לחיוב או לשלילה, למרות ההכשר הדתי שניתן לו בתקופת סאדאת מצד חכמי אל-אזהר.
לצד זאת, נראה כי תוכנית הלימודים של המוסד דוחה את הקיצוניות ויוצרת דמוניזציה של "האחים המוסלמים" ותנועות איסלאמיסטיות אחרות. בנוסף, ספרי הלימוד עדיין מקדמים רעיונות מסורתיים ומגבילים את מעמדן של הנשים בחברה.
בספרים של אל-אזהר היהודים מואשמים בדרך כלל בהיותם קיצוניים כלפי ערבים-נוצרים בהקשר האיסלאמי המוקדם. כך למשל, ספר תרבות איסלאמי לכיתה ט' מלמד על "סובלנות האיסלאם כלפי הנצרות", תוך שימוש בקטעים שרואים ביהודים כ"משמעותיים ביותר מבין העמים באיבתם כלפי המאמינים". בספר מופיעה שיחה בין אב לביתו, כאשר הבת שואלת את האב כיצד התייחס האיסלאם בסובלנות כלפי הנוצרים.
"בעוד שתלמידים מקרב המיעוט הקופטי במצרים נחשפים בלימודי הדת הנוצרית למסרים הנושאים הכרה בקשר ההיסטורי היהודי לאזור, ספרי הלימוד בבתי הספר של מוסד אל-אזהר, שבהם לומדים כ-1.8 מיליון תלמידים המהווים כ-7.5% מכלל התלמידים במצרים - מציגים תמונת מראה הפוכה", אמר ל-N12 ד"ר וינטר.
בספרי הלימוד של אל-אזהר בא לידי ביטוי הסכסוך של המוסלמי עם יהודי ח'ייבר בראשית ימי האיסלאם. שם נטען כי ח'יבר נועד להגן על המוסלמים מפני ה"רוע" של יהודי שבט בני קינוקאע , בני נדיר ובני קורייט'ה – שגורשו ממדינה לח'ייבר ו"תכננו לפגוע במוסלמים".
"בוגדנות היא טבעם של היהודים"
באל-אזהר מלמדים את התלמידים כי "יהודי מדינה (תקופת מוחמד של ראשית האיסלאם) הפרו את האמנה שלהם עם המוסלמים, ובכך חשפו את "אופיים הבוגדני". התלמידים לומדים שאחד הלקחים מקרב בני קינוקאע שלפי המסורת המוסלמית היה בין השבט לבין נאמני מוחמד הוא כי "בוגדנות היא טבעם של היהודים, שהם לא יכולים להימנע ממנה".
"מחויבים להגן על ירושלים מפני 'הישות הציונית הכובשת'"
בספר הלימוד של אל-אזהר, התלמידים לומדים כי על הקהילה הבין-לאומית להכיר בזהותה הערבית של ירושלים שהיא "בירתה הנצחית של פלסטין", כלשונם. חומר הלימוד מתעלם מכל קשר ישראלי או יהודי לבירה. אלא שהם אף לומדים כי "כל המוסלמים מחויבים להגן על ירושלים מפני 'הישות הציונית הכובשת'".
התכנים של המוסד כוללים קריאה לערבים ולמוסלמים להתייצב בחזית המאבק נגד ישראל ואמירות אנטישמיות, כמו "הציונים הם סטייה של הטבע". לדברי ד"ר וינטר, "לצד מאבק בתפיסות רדיקליות מבית מדרשם של האחים המוסלמים וארגונים סלפיים-ג'יהאדיים בהקשרים פנים-מצריים, הספרים נוקטים בקשר לישראל שיח עוין המאפיין לרוב את אותן אידיאולוגיות רדיקליות שנגדן הם יוצאים".
"מעניקות לגיטימיות למעשי טרור"
ד"ר אופיר וינטר מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) וד"ר מיכאל ברק מהמכון הבין-לאומי למדיניות נגד טרור שבאוניברסיטת רייכמן הדגישו: "בהצהרותיו התכופות מראשית המלחמה העניק אל-אזהר תמיכה דתית ומוסרית למעשי חמאס והסית את חסידיו בקרב הציבורים הפלסטיני והמצרי לטרור נגד ישראל. הן מעניקות לגיטימיות וייתכן שאף השראה למעשי טרור. לנוכח האווירה הציבורית העוינת, פינתה ישראל את צוות השגרירות בקהיר והעלתה את אזהרת המסע למצרים לרמתה הגבוהה ביותר".
מיהו העומד בראש אל-אזהר?
שיח' אל-אזהר, אחמד אל-טייב, עומד בראש המוסד מאז 2010 – ונחשב לרוח החיה מאחורי הקו הניצי של הארגון כלפי ישראל. הוא מרבה להדהד את המסר כי "כל כיבוש סופו להיעלם במוקדם או במאוחר", דהיינו קיומה של ישראל זמני ודינה להיכחד. הוא מקיים קשרים שוטפים וגלויים עם מנהיגי חמאס, בניגוד לצמרת הדיפלומטית המצרית שנמנעת ממגע ישיר עם הארגון מאז השתלטותו על רצועת עזה.
קמפיין התמיכה של אל-אזהר בחמאס
בתגובה הראשונה שפרסם אל-אזהר לאחר המתקפה הרצחנית של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, נמסר שהוא "מצדיע בגאווה מוחלטת למאמצי ההתנגדות של העם הפלסטיני". עוד ביקש אל-אזהר לחזק "את ידי העם הפלסטיני הגאה שהפיח בנו רוח ואמון והחזיר לנו את החיים". כעבור כמה ימים, שוחח אל-טייב עם ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה, שביקש לגייס את השפעתו לעצירת המלחמה בעזה. אל-טייב השיב: "לבבותינו אתכם. אנחנו כואבים את מעשי הטבח".
מנכ"ל IMPACT-se מרקוס שף סיכם: "מחויבותה של אל-אזהר למאבק נגד האיסלאם הקיצוני מעודדת מאד, בייחוד בהתחשב בהשפעתה על ההגות האיסלאמית בכל העולם. אולם, עליה להשקיע עבודה רבה כדי לחולל שינוי בגישותיה המטרידות הנוכחיות כלפי שוויון מגדרי, היהודים וישראל".