עשרות יהודים פוקדים מדי שבוע את הערים והכפרים הפלסטיניים בשטחי יהודה ושומרון – הם עושים שם קניות במחירים נמוכים, מטפלים בזול ברכבים ואפילו קובעים תורים אצל רופאים מקומיים. זאת, למרות שהסיכון הביטחוני מרחף, ולא פעם, כפי שקרה אתמול בפיגוע בחווארה – הביקור התמים נגמר באסון.
היהודים בדרך כלל מגיעים לבקר בבית לחם וקלקיליה, וממעטים מאוד לבקר בערי השומרון. עם זאת, ישראלים רבים, ובהם מתנחלי גב ההר, נוסעים בכביש 60 שעובר בתוך הכפר חווארה – ולעיתים גם עוצרים לבצע קניות בחנויות הפלסטיניות שבציר, ייתכן כדי לרכוש מוצרים בזול יותר ביחס למחירים בתוך תחומי הקו הירוק.
בשנה החולפת היו 300 מקרים שבהם יהודים נכנסו לשטחים פלסטיניים וחולצו על ידי המנגנונים הפלסטינים. כך לדוגמא, שעות בודדות לפני יום כיפור האחרון, נכנסו שתי נשים ושני ילדיהן נכנסו לשכם. הארבעה הגיעו עם רכבם ללב העיר והוקפו על ידי המון שזיהה אותם לפי הבגדים, אז הגיעו המנגנונים הפלסטיניים של העיר וחילצו אותן מאפשרות לניסיון לינץ'. גורם ביטחוני התייחס לתופעה, ואמר ל-N12: "מדובר אירוע בעייתי מאוד שמקפיץ את המערכת וגורם לבלאגן".
יצחק ניגרקר, בן דוד של שי ניגרקר שנרצח יחד עם בנו לאחר שהגיע אתמול למכון שטיפת מכוניות בעיירה הפלסטינית חווארה, סיפר ל-N12: "רק לפני כשבוע עשינו מפגש משפחתי ביער קנדה. צחקנו, באותו היום הייתה לו יום הולדת. ראיתי את המשפחה אחרי הרבה שנים. אכלנו הרבה ממתקים הודים שאשתו הביאה".
"כל כך הרבה מזהירים לא להיכנס, לא להתעסק בדברים האלה בשביל לחסוך כמה גרושים", סיפר יצחק על תחושותיו לאחר הרצח המזעזע. "אתה נכנס פנימה לגוב האריות ואתה נרצח. הוא תמיד היה נכנס לשם, הוא הכיר שם אנשים – והם אלה שבגדו בו".
בכתבה ששודרה לפני כמה שנים ב"מהדורה המרכזית", תיעדנו את "דו הקיום הכלכלי", שבו יהודים רבים לכנסים ללב השטחים כדי לבצע קניות. "90 אחוז מהקליינטים שלנו הם יהודים", סיפר דיאב, בעל מכולת בכפר פונדוק, "הם באים, קונים, יושבים, מדברים. המכולת שלי נקראת 'מכולת השלום' כי זה כפר של שלום".