הייתה זו שעת לילה מאוחרת, ללא ירח. כלי השיט הפליג בכוח מלא, חרטום הספינה חתך את המים השחורים. כך, באפלה, ספינת המלחמה שיוצרה בישראל שטה בים הקריבי - והלכה והתקרבה לחופי הונדורס. אחד מאנשי הספינה עלה לסיפון והדליק סיגריה. הוא לא ידע שמישהו כבר ראה אותו.
לקריאת כל כתבות מגזין N12 לחצו כאן
כלי שיט נוסף ליווה את תנועתם. לפתע מבליח זיקוק ירוק את השמיים הכהים, מאיר את אדוות הגלים. איש הצוות מחליט להזניק את הקפטן: מימיו בחיל הים הוא יודע היטב שזיקוק אדום בים פירושו מצוקה, אבל מה הסיפור של הירוק עכשיו?
הקברניט, איש חיל הים של הונדורס מבין היטב, ומול חוף הים של קולומביה בשעה כזו התשובה היא אחת – סוחרי סמים. מתברר שצוללת שמבריחה סמים ומשמשת את קרטלי הסמים בקולומביה עמדה לבצע העברת משלוח קוקאין גדול. בבטן הצוללת טונות רבות של סם, אנשי צוותה כבר עלו על פני המים - חומקים מספינות המשמר של משמר החופים הקולומביאני וממתינים לחבירה.
הם היו בטוחים שהקורבטה המתקרבת המגיעה לבצע את הההחלפה, שמדובר באנשי שלומם שאחר כך יפליגו עם הסמים לארה"ב. הקברניט מקבל החלטה מהירה – כוח מנועים מלא, שבירת ההגה ימינה והימלטות מהירה, לפני שמתגלה הטעות ומתפתח כאן קרב יריות שמי יודע את סופו. ככה זה כשאתה משנע ספינות מלחמה בימים רחוקים.
הסיפור הזה הוא רק עוד חוויה שעברו אנשי "מספנות ישראל", בדרך לעוד לקוח מרוצה: ספינת מלחמה שנבנתה כאן בישראל והושטה עד להונדורס כדי לשמש את חיל הים המקומי. כך פועלת החברה הוותיקה, שבונה כלי שיט בישראל כבר יותר מ-60 שנה.
האיום באפריקה: דרישות הכופר של הפיראטים
אנחנו יוצאים לים, הפעם הוא שקט, גלים בגובה מטר בלבד, מול חיפה. על הסיפון של ספינת המלחמה החדישה נמצאים אנשי צוות ממדינה באפריקה, ימאים שבעוד שבועות אחדים יחצו את מצרי גיברלטר אל האוקיינוס האטלנטי בדרך ליעד חדש ומשימה חדשה. אותה מדינה מתמודדת עם בעיית פיראטים, שודדי ים שמשתלטים על אוניות סוחר, ותמורת שחרורן מבקשים כופר גבוה – עשרות מיליוני דולרים תמורת כל אונייה.
זו תופעה שהולכת ותופסת תאוצה באזור אפריקה, ומדינות רבות משקיעות כעת בשדרוג הציים שלהן כדי לעצור את הניסיונות המתגברים. ביקור במספנות ישראל חושף עד כמה ישראל, או יותר נכון התעשיות הביטחניות בישראל, הן מעצמה גם בתחום הימי. למרות מתחרות גדולות ברחבי העולם, ליכולת הפיתוח הישראלית שמבוססת בעיקר על הניסיון שצברו כלי השיט ואנשי חיל הים בהפעלה מבצעית יש ביקוש גדול בציים רבים.
כיום מייצרים במספנות ישראל שתי משפחות של כלי שיט: ספינות "שלדג" וספינות ממשפחת OPV, להגנת חופים ומים כלכליים. "שלדג" הן ספינות מהירות, עשויות אלומיניום, שמסוגלות לשהות בים בין ארבעה לשישה ימים ברציפות. כלי השיט הנבנים במספנות ישראל מזוודים במערכות נשק, שליטה ובקרה וקשר תוצרת התעשייה הביטחונית בישראל.
גם חיל הים הישראלי הוא אחד הלקוחות, והוא צפוי לקבל בקרוב 4 ספינות "שלדג". היקף ההזמנה מסתכם ב-96 מיליון שקל והספינות יסופקו לאורך תקופה של 4 שנים. בדגם הנוכחי, ספינות "שלדג" מגיעות למהירות של 40 קשר (72 קמ"ש). אורכה של כל ספינה 32.5 מטרים, ומשקלה 95 טונות. היא חמושה בתותח וניתן לחמש אותה גם בטילים. עד היום ייצרו מספנות ישראל 35 ספינות "שלדג", שנמכרו לפי מקורות זרים לאזרבייג'אן, לפיליפינים, לארגנטינה, לניגריה, לסנגל ולגיניאה המשוונית.
להראות נוכחות מול איומים חדשים
אבל לא מדובר רק בספינות לאבטחת החופים. חיל הים הפך בשנים האחרונות ל"זרוע הים": הפריסה העדכנית של כלי השיט של זרוע הים הישראלית רחבה ועמוקה משהייתה אי פעם ומתפרסת על פני הים התיכון, האדום ועל פי פרסומים זרים גם במפרץ הפרסי. כשמסתכלים על המפה – העומק האסטרטגי של מדינת ישראל הוא כיום בים, ובים צריך להראות נוכחות באמצעות כלי השיט שלך - SHOW THE FLAG.
יש נתיבי ספנות מסחרית, יש מים טריטוריאליים, יש מים כלכליים 200 מייל מהגבול הימי - ועל כל אלה צריך חיל הים להגן. בים התפתחו בשנים האחרונות איומים חדשים: ארגוני טרור מתחמשים בנשקים מתקדמים, טילי חוף-ים המאיימים על כלי השיט, צוללות ננסיות, סירות מהירות, כוחות קומנדו וגם כלי שייט לא מאוישים וסירות נפץ.
וכך אחרי 20 שנה, משרד הביטחון חוזר לרכוש ספינות טילים בישראל: המשרד חתם עם מספנות ישראל חוזה לתכנון הדור הבא של הסטי"לים לחיל הים, שמיועדים להחליף את ספינות הסער 4.5 מדגם "נירית" הוותיקות. הסטי"לים החדשים צפויים להיות קטנים יותר מארבע ספינות ה"סער 6" שנבנו בגרמניה ונכנסו לאחרונה לפעילות מבצעית. מדובר על שמונה ספינות חדשות מדגם "רשף", שיחליפו את ה"ניריות", שהן כבר בנות יותר מ-40 שנה. זו עיסקה בשווי של יותר ממיליארד דולר, שתכלול רכש נרחב של מכ"מים, טילים ומערכות שליטה ולוחמה אלקטרונית מהתעשייה הביטחונית בארץ.
כשהפיראטים הם לא רק סרט
ה"רשף" היא כלי מלחמה מתקדם: אורכה צפוי לעמוד על 78 מטרים, שמשקלה יגיע לעד אלף טונות ומהירותה תגיע לכ-30 קשר. היא בעלת יכולות תקיפה מתקדמות, שכוללות טילי שטח ותותחנות מדויקת - וגם יכולת נשיאה של מערכת טילי הגנה מפני טילים ומטוסים. הספינה מזוודת במערכות לוחמה אלקטרונית, שליטה ובקרה פרי פיתוח התעשייה הביטחונית.
מדובר בהסכם שיחזק את הכלכלה והתעשייה הישראלית, כחלק מפיתוח ושימור היכולת של ישראל כמדינה שמייצרת ביטחון. אגב המקצוע המבוקש ביתר הוא רתך - וחסרים כאלה היודעים לרתך לוחות פלדה ואלומנייום ענקיים במיומנות: מדובר במקצוע הולך ונעלם.
עודד ברייר, סמנכ"ל השיווק של מספנות ישראל, מסביר שהספינה מתוכננת להתגנבות, זריזות ושליטה בים עם יכולות מתקדמות הנדרשות בתרחישי לחימה עתידיים. "הספינה נועדה לאפשר לחילות הים להגן ביעילות על ריבונות ארצם, לשמור על המים הכלכליים שלהם - ולנצח בקרבות ימיים בעתות מלחמה. יש לספינה את הסיבולת לפעול בים הפתוח, וגם לשלוט על החוף. כל זאת עם יחס עלות-תועלת אופטימלי".
על סיפון ה-OPV, במפרץ חיפה, מתרגל עכשיו הצוות האפריקני הורדת סירת קומנדו לים, תוך כדי הפלגה במהירות - כדי שיוכלו להשתלט על ספינת פיראטים במהירות בלב ים. זו תרגולת חדשה: בירכתי הספינה הותקן משטח נחיתה נפתח, והסירה המהירה גולשת לים הפתוח. המקצועיות היא לעשות זאת מבלי "להתנפץ" על דפנות ספינת האם. ארבע ספינות כאלה יגיעו בקרוב לאותה מדינה, שעבורה הפיראטים הם לא רק סרט.