חה"כ גדי איזנקוט תקף היום (שלישי) בחריפות את הקואליציה המסתמנת, ואמר כי התנהלותה עשויה להביא לפירוקו של צה"ל. "התנהגות הקואליציה העתידית מערערת את סמכות הפיקוד בצה"ל, פוגעת באמון הציבור ועשויה להביא לפירוק הצבא", אמר הרמטכ"ל לשעבר וחבר המחנה הממלכתי בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה. "הכותרת שהשר המיועד קיבל, השר לביטחון לאומי, מעידה על גודל האבסורד ועל ההטייה שאנו נמצאים בה".

איזנקוט התבטא נגד העברת יחידות מג"ב ביהודה ושומרון והמנהל האזרחי מסמכויותיו של ראש הממשלה, והבהיר כי הצעד עלול להוביל לאנדרלמוסיה בשטחים. "אם יש אדם אחד שמזוהה עם ביטחון לאומי הוא רה"מ, אצלו זה חונה. האחריות המשותפת על הביטחון הלאומי היא על ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי - הקבינט", ציין איזנקוט.

"חוק יסוד הצבא קובע שרק הרמטכ"ל נותן פקודות לחיילים, ראש הממשלה או כל שר אחר מעל ראשו לא יכול לתת פקודה לאלוף הפיקוד", הוסיף איזנקוט. "אזרחי ישראל לא מודעים לעשייה האופרטיבית במציאות מורכבת, באתגרי לחימה בטרור ששב"כ וצה"ל מגיעים ל-98% סיכול ומצילים חיים. אם יופר האיזון הזה תיווצר מציאות מורכבת מאוד".

הרמטכ"ל לשעבר התייחס גם לסערה שהתעוררה סביב עונש המאסר שנגזר על החייל שהתבטא באופן פוליטי בחברון, ואמר כי "המג"ד ששפט את החייל הבוקר פעל על פי סמכות. בצבא יש התנהלות מסודרת והחייל יכול לפנות לערער או לנציב קבילות החיילים". לדבריו, "התנהלות הפוליטיקאים מחלישה את צה"ל ופוגעת באמון הציבור בו, כפי שראינו בצורה חדה בפרשת אזריה והיא הולכת ומחמירה".

בנוגע להוראות הפתיחה באש אמר איזנקוט כי הן לא השתנו מאז 1988 וכי הן "מאפשרות לצה"ל לתפקד באופן מקצועי, יעיל וחד ויש גם אילוצים". הוא הבהיר כי "פוליטיקאים מדברים על זה באפס סמכות. הסמכות נמצאת אצל הרמטכ"ל ואצל הפצ"ר שעושה בקרה. לא עולה על הדעת שאזרחים יקבעו את הוראות פתיחה באש. מה גם שמדובר באנשים שלא שירתו בצבא ומונחים משיקולים פופוליסטיים".

בנוסף לכך, איזנקוט התייחס גם לחוק הגיוס ולאפשרות שישתנה תוך שימוש בפסקת ההתגברות. "זה תהליך מטריד שמתבטא בעובדה שהיום 48% מהאזרחים מתגייסים לצבא ורק 35% מסיימים שירות", ציין הרמטכ"ל לשעבר. "מי שפוגע בצבא העם פוגע פגיעה אנושה בביטחון הלאומי. נדרש לחוקק את 'שירות לכל' – גיוס בני ובנות 18 מכל החברה לשירות צבאי, לאומי, אזרחי או שירות בקהילה שאפשר לעשות גם בעדה החרדית וגם במגזרים אחרים".