מקרה יחיד בעולם – היצרן לא ידע להסביר: לאחר כחצי שנה של חקירה, עם שורה של ממצאים ודוחות ביניים, צה"ל פרסם היום (ראשון) את הדוח המסכם על תאונת מסוק העטלף, שבה נהרגו סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל ורב-סרן חן פוגל ז"ל. מממצאי הדוח עולה: "הצוות תפעל אירוע חירום מורכב במשך דקה ו-57 שניות עד לפגיעה במים".
"האירוע התרחש בשל כשל פנימי שהתפתח במנוע שמאל, שגרם בהמשך להידלקות אש, לחדירת עשן לתא הצוות ולהתפשטות האש גם במנוע ימין", קובעים בצה"ל. עקב כך, המסוק הנמיך גובה במהירות ופגע במים בעוצמה. כתוצאה מעוצמת הפגיעה במים הטייסים נותרו מחוסרי הכרה וטבעו.
"הכשל נבע מתקלה טכנית שאינה מוכרת ליצרן ולחיל האוויר", נכתב בדוח, "התקלה הופיעה לראשונה במנועים אלו כתוצאה ממתאר נדיר של נזקי קורוזיה חמה ברכיב פנימי במנוע (סטטור)". לטענת צה"ל, הכשל הוביל לשבירת להב בטורבינה בהמשך להתלקחות המטוס. "על פי היצרן, שבירת להב טורבינה במנגנון זה הינו המקרה היחיד בעולם בסוג ובסדרת מנועים זו", מדגישים בצבא.
עוד מסבירים כותבי הדוח: "נזקי הקורוזיה החמה נגרמו בראש ובראשונה משחיקה בציפוי מגן ברכיב פנימי מנוע של המסוק, שהיה משופץ, ומבקרת איכות לקויה של רכיב זה". עם גילוי הממצא, הוחלט בחיל האוויר על שימוש ברכיבים חדשים בלבד עד לסיום התחקיר מול היצרן.
כמו כן, בצה"ל הבחינו כי במנוע היו רכיבים שאינם חסינים מפני אש בטמפרטורה הנדרשת על-ידי היצרן – כדוגמת אלומיניום. לטענתם, חלקים אלה תרמו ל"אי הכלת האש במנוע שמאל והתפתחותה למנוע ימין". עוד צוין כי למרות שהטייסים פרקו את בקבוקי כיבוי האש, לא בוצע כיבוי מנוע כנדרש.
הדו"ח המסכם של צוות המומחים הוצג לרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, על ידי מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר. בנוסף, הדוח הוצג למשפחות השכולות, לטייסת "מגיני המערב" ולקצין הסיור המוסק מזרוע הים, סרן רון בירמן.
"חיל האוויר נושא באחריות על הכשירות והבטיחות, ועל תהליך ההכשרה והאימון של לוחמיו, ויעשה כל שביכולתו על מנת למנוע את התאונה הבאה", הדגיש מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר. "חיל האוויר ימשיך לחבק וללוות את המשפחות שהינן חלק בלתי נפרד ממשפחת חיל האוויר וימשיך להנציח את זכרם של סא"ל ארז שחייני ז"ל ורס"ן חן פוגל ז"ל".
בהמשך שיבח מפקד חיל האוויר את צוות המומחים שביצע את התחקיר. "אנו מסכמים תחקיר מעמיק, נרחב ומקצועי", מסר. "במהלך התחקיר הצוות הפך כל אבן, כולל שימוש במגוון יועצים, טייסי ניסוי והחברה בצרפת, כדי להבין לעומק את נסיבות התאונה וכיצד ניתן היה למנוע אותה, ולהשלים את התחקור באופן מדויק ומהיר".