המסוק הימי מסוג עטלף של צה"ל שהתרסק אמש (שני) מול חופי חיפה נכנס לשירות בצה"ל לפני יותר מ-25 שנה והחליף את המסוק הימי הקודם של חיל האוויר - הדולפין. המסוק פועל מספינות טילים של חיל הים ומבצע משימות חילוץ, תצפית ואיכון מטרות. המסוקים שנרכשו כדי להחליף את העטלף צפויים להיכנס לשירות בעוד כשנתיים. נסיבות התאונה סמוך לבת גלים עדיין נחקרות.
במהלך שנת 1994 אישר הרמטכ"ל את החלפת מסוקי הדולפין במסוק AS-565 פנתר מתוצרת חברת יורוקופטר הצרפתית. כינויו של המסוק החדש בחיל האוויר נקבע לעטלף. ב-12 באוגוסט 1996 הגיעו מסוקי העטלף הראשונים לטייסת 193, "מגיני המערב", שברמת דוד. כשבועיים לאחר מכן הורכב אחד מהם והחל לטוס.
משימותיו העיקריות של המסוק הן סיוע לחיל הים, תצפיות על חופי אויב, חיפוש, הצלה וחילוץ מכלי שיט ובלב ים. צוות המסוק מורכב מקברניט, טייס משנה וסייר ימי מחיל הים. בחלק מהמשימות מצטרף לצוות המסוק מכונאי מוטס.
בשל התיישנות העטלף, צה"ל חתם על עסקה להחלפתו במסוקי "סי-הוק" שנרכשו מעודפי הצי האמריקני. במסוקים יותקנו מערכות ישראליות שיגדילו את שטח הכיסוי שלהם והם יועדו לפעול בין היתר באזורי אסדות הגז הימיות. עם סיום שיפוצם בעוד כשנתיים, המסוקים יגיעו ארצה והעטלף ייצא משירות בחיל האוויר.
מסוק העטלף השתתף לאורך השנים במגוון פעילויות של חיל הים. ב-6 במאי 2001 השתתף העטלף בלכידת הספינה "סנטוריני" שנשלחה מצפון לבנון לעזה בידי ארגון החזית העממית כשהיא נושאת אמצעי לחימה רבים. הספינה אותרה על ידי צוות המסוק לאחר שיצאה מלבנון ונלכדה על ידי ספינות חיל הים כ-150 מייל מערבית לצור.
ב-20 במאי 2003 השתתף העטלף במבצע של חיל הים ללכידת הספינה "אבו חסן" של חיזבאללה, בעת שעשתה דרכה מלבנון לעבר חופי עזה. במבצע זה נחתו לראשונה מסוקי העטלף על שלוש ספינות הלהב של חיל הים בו זמנית. הספינה זוהתה מהאוויר על ידי המסוקים ונלכדה בידי כוח של שייטת 13 מדרום לקפריסין.
במהלך מלחמת לבנון השנייה ב-2006 פעלה טייסת "מגיני המערב" רבות בשיתוף חיל הים בחופי לבנון ואף איבדה שניים מאנשיה בעת פגיעת טיל באח"י חנית מול חופי לבנון. במבצע עופרת יצוקה פעל העטלף במשימות לגילוי ספינות זרות מול חופי ישראל.
ב-2010 סייעה טייסת "מגיני המערב" במבצע לעצירת משט המרמרה לעבר רצועת עזה. מסוק אחד השתתף באיתורה של הספינה, וכאשר שייטת 13 השתלטה עליה הצטרפו לפעילות שני מסוקים נוספים שסייעו בבניית תמונה ימית, תצפית, תובלות ופינוי פצועים. במהלך המבצע ביצעה הטייסת 18 גיחות, מתוכן שלוש גיחות לפינוי נפגעים.
עוד לפני כניסת מסוקי העטלף לשימוש, ב-16 בספטמבר 1996, התרסק המסוק הקודם שהפעילה הטייסת - דולפין מספר 905 - בים התיכון, מול חופי נהריה. בהתרסקות נספו שלושת אנשי הצוות: מפקד הטייסת, הקברניט סא"ל בן-ציון (בנצי) בכר, טייס המשנה, סרן שחק סלע, וקצין הסיור המוסק (קס"מ) של חיל הים, סרן ערן גרביה. בחיפושים שנערכו נמצאה עוד באותו לילה גופתו של סרן שחק. כעבור ארבעה חודשים, בינואר 1997, אותרה גופתו של סא"ל בכר. גופתו של סרן גרביה לא נמצאה עד עצם היום הזה.
טייסת "מגיני המערב" שמפעילה את המסוק מבסיס רמת דוד היא טייסת קטנה עם מספר מצומצם של טייסים סדירים שפועלים עם אנשי חיל הים. היא אומנם פועלת מתוך בסיס של חיל האוויר, אך רבות ממשימותיה מוכתבות על ידי חיל הים. פעילות המסוקים הימיים כוללת אימונים משותפים עם ספינות חיל הים והשתתפות בהפלגות ארוכות טווח של חיל הים לחו"ל.