המראות הקשים שנצפו ביום חמישי בביירות החזירו את תושבי לבנון לשנת 1975, אז פרצה מלחמת האזרחים במדינה. בחילופי האש שפרצו בהפגנה של חיזבאללה ובעלי בריתו נגד השופט שחוקר את הפיצוץ בנמל ביירות נהרגו ארבעה בני אדם, ובלבנון חוששים שהמתיחות הנוכחית תסלים לכדי מלחמה של ממש. בישראל עוקבים מקרוב אחר הנעשה אצל השכנה מצפון, והחליטו להאיץ את בניית המכשול הקרקעי בגבול.
האירועים בשבוע שעבר מבטאים את הלחץ שבו מצוי ארגון הטרור השיעי. רבים בלבנון מצביעים עליו כאחראי לפיצוץ הגדול בנמל בשנה שעברה, ובחיזבאללה טוענים שהשופט טארק אל-ביטאר, שעומד בראש ועדת החקירה לאסון, מוטה נגדם. ההפגנה ביום חמישי כוונה נגד השופט והסלימה במהרה לחילופי אש ברחובות.
יחד עם זאת, לחיזבאללה אין כרגע אינטרס לשבור את הכלים משום שבשבועות האחרונים הוא פתח את הדלת בפני אירן. הרפובליקה האסלאמית מעבירה ללבנון מכולות דלק בחסות חיזבאללה, עד כדי כך שיש מי שמצייר אותו כמושיע של לבנון. מנגד, יש גורמים שישמחו למשוך את חיזבאללה ואת ארגון אמל לקרבות רחוב, ולכן לבנונים רבים חוששים מפני הישנות התמונות הללו כבר בתקופה הקרובה.
כדי להבין טוב יותר את הלך הרוח אצל השכנה מצפון, שוחחנו עם תושב ביירות שסיכן את חייו כשדיבר איתנו, תוך שהוא תוקף את חיזבאללה: "המראות שראינו לפני כמה ימים הם מראות של מלחמת אזרחים. ראינו את הפנים האמיתיות של חיזבאללה, שהתיימר לייצג התנגדות עממית ולהגן על לבנון - מיליציית טרור חמושה שרוצחת חפים מפשע". לדבריו, דעת הקהל משתנה לרעת חיזבאללה: "רוב העדה השיעית החלה להבין שחיזבאללה הוא הסיבה לקריסת לבנון".
על אף הביקורת החריפה, גם אותו אזרח מודה שאין אף גורם שיכול להתמודד עם חיזבאללה: "לא מפחדים מנקמה שלו. אין לחיזבאללה אומץ להיכנס ולפתוח במלחמה ולכבוש את לבנון. למרות שקיים סיכוי כזה, אנחנו הלבנונים לא חושבים שיזנחו אותנו אלא שיבואו כוחות מערביים לעזרתנו. מדינות רבות מחכות להיפטר מארגון הטרור הזה".
בישראל החליטו: הקמת המכשול הקרקעי בגבול לבנון תואץ
חילופי האש בין הפלגים הלבנוניים לא נעלמו מעיני בכירי מערכת הביטחון בישראל, שחוששים שהאלימות הזו תופנה גם לכיווננו. לכן, בדיון שהתקיים ביום שישי בראשות שר הביטחון בני גנץ הוחלט להאיץ את הקמת המכשול בגבול לבנון.
לשם כך יעמוד תקציב ייעודי של כ-800 מיליון שקלים: 300 לשנה הקרובה ועוד 500 לשנה הבאה, וזאת כדי להשלים את הפרויקט בתוך פחות מ-3 שנים. העבודות מתבצעות מהר החרמון ועד הים, כ-130 ק"מ בסך הכול. עד כה הקמת המכשול התקיימה בעצלתיים משום שלא היה תקציב, ובכל פעם היה צריך לאשר מחדש תקציב וזה נקטע. כעת, התקווה היא שהתקציב החדש יסייע להשלים את הפרויקט החשוב הזה.