אחרי שהסתיים מבצע "שומר החומות", המשא ומתן להקמת ממשלה התחדש. הערב (ראשון) פרסמנו במהדורה המרכזית כי רה"מ בנימין נתניהו העביר הצעה חדשה ומעודכנת לנפתלי בנט כדי לנסות לשכנע אותו להצטרף לממשלה בראשותו ולהוריד את האפשרות להקמת ממשלת לפיד מעל סדר היום.
לא מדובר בדיוני משא ומתן לתוך הלילה בין צוותי המשא ומתן של המפלגות, אך הליכוד העביר הצעה לימינה שכוללת את תיק הביטחון לנפתלי בנט ועוד תיק בכיר כלשהו לאיילת שקד. לא ידוע עדיין על איזה תיק בכיר מדובר, אך במצב הפוליטי הנוכחי השמיים הם הגבול. ההצעה הקודמת שכללה רוטציה של בנט ונתניהו על ראשות הממשלה - כבר לא בתוקף.
כמו בהצעה הקודמת, גם כעת הליכוד מציע לבנט שריונים ברשימת הליכוד לכנסת - אך מדובר בהצעה נמוכה יותר. על פי ההצעה העדכנית, ימינה תקבל שריונים של 6 מקומות מתוך 36 ברשימת הליכוד, לעומת 7 מתוך 37 בהצעה הישנה.
נציין כי בימינה טוענים שלא באמת מעבירים להם הצעות, ובליכוד מנגד טוענים שבנט עדיין לא סיים לפלרטט עם הגוש שני בראשות לפיד. השאלה עד כמה שני הצדדים רציניים.
ההשלכות הפוליטיות של פסיקת בג"ץ
מעבר להשלכות המשפטיות החשובות שיש לפסיקת בג"ץ היום בנושא פסילת חוקי יסוד, יש לה גם השלכות פוליטיות. הפסיקה למעשה שולחת איתות אזהרה ליוזמה שמעלים בגוש נתניהו לחקיקה של בחירה ישירה כהוראת שעה, ובמקביל מקשה על הסמנים הימנים שעלולים להצטרף לממשלת השינוי.
עוד לפני המבצע בעזה, כשהאפשרות להקמת ממשלת שינוי עוד עמדה על הפרק, דובר כי הבסיס שלה יהיה סטטוס קוו – ללא החלטות בנושאים שנויים במחלוקת בין ימין ושמאל. כעת, לאחר שבג"ץ אמר שיש לו את היכולת לפסול גם חוק שיש לו את הכותרת "חוק יסוד", יהיה הרבה יותר קשה לאיילת שקד, נפתלי בנט, ואף לגדעון סער וזאב אלקין, להצטרף לממשלה בלי לדרוש תיקון של הסוגייה.
בתוך כך, מתברר כי הצעת החוק להגבלת הכהונה של ראש הממשלה לשתי קדנציות, שתונח מחר על שולחן הוועדה המסדרת, לא בהכרח תגביל את נתניהו. הנוסח הנוכחי של הצעות החוק קובע שהוא יחול רק מהממשלה הבא. יש המפרשים זאת שרק אז תתחיל הספירה של שתי קדנציות, או 8שנים. ההערכה היא שאם החוק יהיה פרסונלי, יש עתיד תתקשה לגייס לו רוב בקרב חברי הכנסת.
באשר לחוק שאוסר הטלת המנדט על אדם עם כתב אישום - היה ונתניהו ישיג 61 מנדטים להרכבת ממשלה הוא יוכל לשנות את החוק, או שימתין לשלב שהמנדט חוזר לכנסת ואז חברי הכנסת יוכלו לבחור בו מבלי שיהיה צורך שהנשיא יטיל עליו, או לא יטיל, את המנדט.