המראה חלקה, סגירת מבער וכניסה לנתיב החצייה. בעוד דקה יחצה המטוס את קו הגבול. תא הטייס שקט, רשת הקשר דוממת בכוונה כדי לא להיחשף. בעוד רגע יהיה ה-f-35 לראשונה מעל מדינת אויב, מוכן לתקיפה. הטייס יודע שהוא חלק מהישג חסר תקדים, להיות מהראשונים בעולם שמפעילים מבצעית את החמקן.
"מערכות שקיימות בשטח אויב - אתה רואה אותן, והן לא רואות אותך", מסבירים מי שטסו בחמקן מעל מדינות האזור. "זה מאפשר לנו להיות צעד לפני היריב שלנו, ואז אפשר גם להחליט איך להתמודד מולו. אתה טס מעל סוללת נ"מ במדינת אויב והם בכלל לא יודעים שאתה מעליהם. הם לא מרגישים אותך. עכשיו תחליט אם אתה רוצה לתקוף או לא".
"לחצות קו עם מטוס כזה זו תחושה אחרת, אתה חד, אתה דרוך וממוקד מאוד אבל גם חש ביטחון רב במטוס וביכולותיו", מסביר עוד טייס החמקן. "זה בהחלט מצמצם את יכולת הגילוי שלך והיכולת להפיל אותך מעל שטח אויב".
המטוס הכניס את חיל האוויר לעולם חדש של תשתיות טכנולוגיות ומערכות תקשורת ונשק שאין במטוסי הדורות הקודמים. הוא נותן למדינה יתרון יחסי משמעותי על פני כל יריבותיה ושכנותיה במזרח התיכון.
"פועלים במקומות שבעבר זה היה בלתי אפשרי"
האדיר הפך לחלק מרכזי במב"מ (המערכה בין המלחמות) - הפעולה הצבאית נגד התעצמות יריבותיה של ישראל במזרח התיכון ובראשן אירן בסוריה. הוא לא רק תוקף אלא גם אוסף מודיעין ומוביל את הפעילות בשל יכולות עיבוד הנתונים שלו באוויר. "היכולות האלה מאפשרות לנו דברים חדשים, במיוחד כשכל הזמן מנסים לפעול נגד מטוסינו", מסבירים בחיל האוויר. "הם עושים הכול כדי לחפש ולהפיל אותנו, ו-f-35 נותן לנו לפעול במקומות שבעבר זה היה כמעט בלתי אפשרי".
למטוס יכולת חמקנות מרשימה – מהחזר מכ"מ נמוך מאוד בגלל עיצוב וחומרים מורכבים שמהם הוא עשוי, פליטות אקוסטיקה וחום נמוכות, ועד חתימה אלקטרונית נמוכה מאוד. כל אלה הופכים אותו לכמעט ואינו נראה על ידי מערכות ההגנה של האויב. שלא יראו אותך, ואם יראו אותך יחשבו שזה משהו אחר ממטוס קרב חודר. גילוי מאוחר הוא לפעמים קריטי בביצוע המשימה.
בקרב אוויר ינצח זה שראה קודם, זה שגילה ראשון את היריב. ה-f-35 מתגלה מאוחר, ויכול לגלות מטרות בטווחים של מאות ק"מ וטילי אוויר-אוויר שיכולים להפיל מטוס מטווח של יותר מ-150 ק"מ. בתקיפה הוא יתגלה רק כאשר יטיל את הפצצות, ורק לזמן קצר – פתיחה וסגירה של דלתות תא הפצצות. יתרה מזאת, באמצעות מערכות ההגנה שעליו הכוללות יכולת לוחמה אלקטרונית, יוכל לצאת משטח המאוים בטילי נ"מ בסיכויים גבוהים מבלי להיפגע.
השינוי הגדול בביצוע משימות חיל האוויר
כניסת ה"אדיר" היא קפיצת יכולות עבור חיל האוויר. מטוס חמקן - דור 5 – זו אינה קליטה של עוד מטוס. זה דרש התאמה של חיל האוויר למטוס ולא להיפך. אנשי החיל בודקים ממש בימים אלה את ביצועיו ויכולותיו כמו גם את הבעיות שמופיעות בהפעלתו ואיך אפשר לפתח אותו ל-30 השנים הבאות.
ה"אדיר" פועל בכל המשימות של חיל האוויר. הוא פועל בזירות רבות איומים, צפופות בסוללות נ"מ מתקדמות, כמו בסוריה למשל, וגם ברחבי המזרח התיכון, במרחב שבו פועלות מעצמות כמו רוסיה ואירן.
המטוס הכניס את חיל האוויר לעולם חדש של תשתיות טכנולוגיות ומערכות תקשורת ונשק שאין במטוסי הדורות הקודמים. הוא נותן למדינה יתרון יחסי משמעותי על פני כל יריבותיה ושכנותיה במזרח התיכון. לכן, גם טייסת אחת לא מספיקה, ועל כן בחיל האוויר עומלים בימים אלה על פתיחת טייסת נוספת. בעתיד תיבחן האפשרות לפתוח טייסת שלישית, שתעבה עבור צה"ל את מערך מטוסי האדיר ל-75. מדובר במערך שלם של מטוסי תקיפה שיהווה את עמוד השדרה של החיל בעשורים הבאים.
למעשה, ישראל קלטה מטוס שלא טס מבצעית. הוא רק פותח, השלים טיסות ניסוי - וכבר נחת בחיל האוויר. זה לא קרה בעבר לחיל האוויר. אבל המטוס הזה מאפשר גמישות גדולה מול איומים רבים, חדשים ומתקדמים שיש לאויב ועוד יהיו לו בשנים הבאות. מערכות הגנה אווירית, טילי נ"מ, יכולת לשבש GPS שמנווט את הפצצות למטרה ועוד. החמקן יכול גם באמצעות שינויי תוכנה להתאים עצמו לאיומים החדשים והמתפתחים בשדה הקרב. הוא הפך ל"קטר" של חיל האוויר - היכולת לקלוט, לעבד, לנתח המון מידע ונתונים שמועברים אליו משלל החיישנים במטוס מאפשר לו להיות הכוח המוביל של מטוסי חיל האוויר.
השינוי הגדול באופן ביצוע המשימות עם ה-f-35 מתבטא בעיקר בשיתוף המידע עם מטוסים שכנים, גם מטוסי ה-f-16 וה-f-15 של חיל האוויר. הוא מעבד מידע ומסנכרן אותו בין קבוצות המטוסים שפועלים איתו. אחרי שהוא טס חמש שנים ראשונות בחיל, אפשר כבר לשים את האצבע על השינוי: בזירה המבצעית, בתהליכי הכשרת צוותי האוויר והטכנאים ובשיתוף הפעולה הבין לאומי הייחודי שהוא מאפשר. למידה יחד והקרנת יכולות ועוצמה לסביבה.
ה"אדיר" פועל בכל המשימות של חיל האוויר – הגנת שמי המדינה ובתקיפה קרובה ורחוקה. הוא לא יכולת בוטיק שחיל האוויר שומר למלחמה. הוא פועל בזירות רבות איומים, צפופות בסוללות נ"מ מתקדמות, כמו בסוריה למשל, וגם ברחבי המזרח התיכון, במרחב שבו פועלות מעצמות כמו רוסיה ואירן. ככל שחיל האוויר מפעיל אותו הוא לומד טוב יותר על יכולותיו ונקודות התורפה שלו. "יכולת החמקנות מקנה לנו", אומרים בחיל האוויר, "יכולות שלא היו לנו בעבר. אנחנו פועלים בזירות גם רחוקות מאוד וגם מאוימות מאוד – רחוק יותר ועמוק יותר, מול יכולות מאוד מתקדמות של האויב במקום שהוא לא רוצה שנגיע אליו מבלי להתגלות. כדי שלא יפילו אותו וכדי שלא ידעו שהיינו שם בכלל".
"הוא מאתר את האיומים על הקרקע או באוויר בזמן הטיסה, ומצביע לטייס על השינויים וההתפתחויות בזירת הפעולה", אומרים עוד בחיל האוויר. "הוא מאתר כך מטרות שאפשר לחמוק מהן או לתקוף אותן לבחירתנו. לא היה לנו דבר כזה במטוסים הקודמים ובכל מקרה לא את כל היכולות הללו במטוס אחד. קבלת המידע והיתוך המידע הופך אותו למעין 'קוורטרבק', רכז בפוטבול אמריקני".
שיתוף הפעולה הבין לאומי עם החמקן
ישראל היא חלק ממועדון קטן ויוקרתי בעולם שמריץ את פרויקט החמקן – JSF – יחד עם ארה"ב, בריטניה, איטליה, יפן ועוד. שיתוף פעולה בין-לאומי שבו שבו ישראל לומדת על שיטות הפעלה, אחזקה ולחימה. ה-f-35 נבחר להיות מיוצר ב"לוקהיד מרטין" האמריקנית, ולמעשה אין אפשרויות בחירה, למי שרוצה להיות תמיד צעד לפני כולם - ולהחזיק ביתרון טכנולוגי משמעותי על פני יריבותיה במזרח התיכון.
השותפים למועדון היוקרתי עולים לישראל ללמוד מהניסיון המבצעי שצבר חיל האוויר. כך למשל בתרגיל האחרון באיטליה שהסתיים בשבוע שעבר
יתר המדינות שותפו בפרויקט כדי להוזיל עלויות. מתוך הגישה הזו, הוחלט שהאחזקה תהיה גלובלית – מרכזי לוגיסטיקה על פני הגלובוס ומאגר חלפים עולמי, ולא רק של כל מדינה בנפרד, שיאפשרו גמישות בטיפולים ובאחזקה היקרה. זה הוזיל מאוד את העלויות למשתתפות.
הבעיה שישראל לא אוהבת לחלוק בידע ולא רוצה לחשוף יכולות ומערכות שברשותה לזרים. ולישראל יש חשיבות מבצעית לזמינות גבוהה של המטוסים שלה, ולא תוציא אותם לתיקון באיטליה, המרכז הלוגיסטי הקרוב מבחינתה למטוסי החמקן. לכן, חיל האוויר הישראלי התעקש ללכת נגד הזרם - וניצח. היום, 5 שנים אחרי קליטת המטוס בחיל, כבר יש כאן מספיק תובנות על כלי הטייס ששינה את פני חיל האוויר.
הטמעת מערכות ישראליות, ומי שבא ללמוד מישראל
אט אט ישראל מטמיעה בו מערכות כחול לבן שעד כה לא איפשרו זאת האמריקנים, וישראל היא היחידה בעולם שנהנית מהזכות הזו. השנה לראשונה הוא יתחבר לרשת התקשורת של חיל האוויר. עד כה זה עבר באלתור מקומי ועכשיו יש מערכת שלמה שמאפשרת קבלת מידע מהקרקע והזרקתו לתא הטייס, וחלוקת מידע מהמטוס הזה לדגמי מטוסים אחרים שטסים בחיל האוויר. בינו ובין אחיו החמקנים לא הייתה בעיה כזו.
גם שילוב חימוש ישראלי כמו פצצות "ברד קטן" מתוצרת רפאל הותקנו בו. היה צריך להתאים אותן לתאי הפצצות במטוס, כדי לשמר את יכולת החמקנות שלו ולחבר את מוח הפצצה למחשבי המטוס. כל יכולות הטיפול והאחזקה של המטוס יהיו בבית, ביחידת האחזקה האווירית של חיל האוויר במרכז הארץ. גם הטכנאים וההנדסאים הוכשרו במיוחד לשם כך. בלוקהיד מרטין, החברה שייצרה את המטוס, חששו מתקדים, אבל נכנעו, הרבה בגלל הקשר העמוק וארוך השנים וחלוקת הידע בין ישראל לארה"ב בנושאים אלה.
לישראל הובטח בנק חלפים, ללא תלות במדינות אחרות השותפות לפרויקט כדי לאפשר רציפות בלחימה, ולא לספוג אמברגו ממדינה שאינה מרוצה מהאופן שבו ישראל נלחמת. במהלך הפיתוח והפיכת המטוס למבצעי בארה"ב, התגלו שורה ארוכה של תקלות: הנדסיות, בעיות תוכנה ושליטה במערכות מתא הטייס. התקלות האלו הביאו לעיכובים בפיתוח ובקליטת המטוס בחיל האוויר האמריקני, לא בישראל. כאן למדו מהר והתגברו על הבעיות האלה, והצליחו להפוך את החמקן למבצעי בזמן שיא, ראשונים להפעיל אותו מבצעית בעולם.
ואכן, השותפים למועדון היוקרתי עולים לישראל ללמוד מהניסיון המבצעי שצבר חיל האוויר. כך למשל בתרגיל האחרון באיטליה שהסתיים בשבוע שעבר, חיל האוויר התמודד מול מערכות נ"מ שיש לאיטלקים ושכמותן יש לאויבנו. זה מאפשר לבנות טכניקות הגנה ותקיפה שאחר כך חיל האוויר יפגוש בשדה הקרב. פריסה כל כך רחוקה מאפשרת לחיל האוויר לתרגל עצמו בטיסה במקומות רחוקים, כולל תרגול תדלוק אווירי ופריסה במקומות חדשים ובמדינות רחוקות. מלבד זאת, זה מייצר לחיל האוויר הזדמנויות שיתוף פעולה עם מדינות שלא היה להן קשר ביטחוני עם ישראל.
אנשי המעטפת שמכשירים עצמם לעבוד עם החמקן
תרגיל כזה מסייע גם לצוותי התחזוקה – טכנאים והנדסאים, צעירים וצעירות שעברו הכשרה ייחודית באנגלית. כעת, כשהם בני 19, הם צריכים לטפל במטוס המתקדם בעולם ואחראים על הוצאתו לטיסה. מערך סימולטורים מאפשר גם לטכנאים לתרגל טיפול בכל בעיה וגם לטייסים להתאמן עם כל המקרים והתגובות האפשריות במצבי חירום ועד תרגול תקיפה במדינה רחוקה על בסיס התוכנית המבצעית. מדריכות צעירות בסימולטור עובדות מול טייסים מנוסים מכשירות אותם ונדרש מהן ידע עצום כדי ללמד את הטייסים עצמם.
גם אנשי המודיעין בחיל עוברים שינוי בעקבות כניסת החמקן. המטוס קולט המון מידע בזמן הטיסה - קרינות של מכ"מים, זיהוי מערכות ל"א, תקשורת נתונים בין מטוסים לקרקע ועל הקרקע, נעילת מכ"ם על מטוסי החיל ועוד. את המידע הזה צריך לנתח, לעבד - ולהפוך אותו לידע על יכולות האויב: האופן שבו הוא פועל, מה הן נקודות התורפה שלו ביכולת החדירה לשטחו, תקיפת המערכות שלו, ניתוח האיומים בשטח ועוד.
זו פלטפורמה חדשה בעולם, ולכן מתקדמים בזהירות. כאמור, חיל האוויר הפך "מתפעל מוביל" עולמי, ובשל כך יש תקלות ובעיות, אבל גם יתרונות שטייסיו ואנשי האחזקה שלו פוגשים ראשונים בעולם. לכישלון יש משמעות גדולה וזה יכול להיות הרסני. לכן קנתה ישראל מטוס אף 35 ייחודי עם מערכות ניסויים שהותקנו בו עבור יחידת ניסויי הטיסה של החיל, והמטוס מבצע סדרות ניסויים והתאמת מערכות נשק וחימוש ייחודיים לפני כניסתן לשירות מבצעי. ידע נדיר וייחודי שמחזיקים בחיל האוויר.
גורם בחיל האוויר מסכם את כניסת המטוס לחיל - מסכים שיש שינוי משמעותי אבל גם מזהיר מהתלהבות יתר: "בסופו של דבר זה לא 'דני דין', הילד שיודע להיעלם במרחב. הוא אכן מצמצם חשיפה וגילוי, גם אם תתגלה הוא יאפשר לך התמודדות טובה יותר עם האויב, ועדיין זה יצריך מהטייסים שלנו רמת ביצועים גבוהה ותפעול נכון, וייתן לנו יכולת ביצוע בטוחה הרבה יותר".