לאחר 5 שנים של תכנון ובנייה בגרמניה, בעוד כמה שבועות תגיע לישראל ספינת הטילים הראשונה מתוך ארבע ספינות מדגם סער 6 - אח"י מגן שמה. ייעודן המרכזי של הספינות החדשות - הגנה על אסדות הגז ותקיפת מטרות חוף בטילים מתקדמים - חלק חשוב מהתמרון היבשתי בעזה ולבנון. מפקד זרוע הים: "הצורך הביטחוני בהגנה על המים הכלכליים הוא מובהק".
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
כיום, כ-70% מהחשמל במדינת ישראל מיוצר מהגז הטבעי שמופק באמצעות האסדות. אחוז ייצור החשמל מהגז עתיד להמשיך ולגדול בשנים הקרובות יחד עם הקמת אסדות גז נוספות. ככל שנשתמש יותר במשאב הגז הטבעי, החשיבות האסטרטגית של האסדות הללו תתעצם. מספיקה פגיעה אחת של טיל חוף ים או ירי תלול מסלול כדי להוביל להשבתה של אסדת גז, וכתוצאה מכך ייצור החשמל במדינת ישראל ייפגע בצורה משמעותית. לכן, מסבירים, קיים צורך בספינות מדגם סער 6.
נתוני ספינת הסער 6: משקלה - כ-2,000 טונות, אורכה - 90 מטרים, מהירות השיוט - 24 קשר, למעלה מ-90% ממערכות הלחימה בספינה ישראליות ועל סיפונה ישרתו 80 אנשי צוות. יש לציין כי הספינה נבנתה מראש כדי שתאפשר שירות לוחמות והוצב יעד ש-25% מאנשי הצוות יהיו נשים.
אח"י מגן תגיע עירומה מגרמניה וכמעט כל מערכות הלחימה שיותקנו בה הן תוצרת כחול לבן. המכ"מ שלה הוא לב הספינה, אשר נבנתה סביבו, והוא מספק מבט של 360 מעלות וטווח גילוי של מאות ק"מ. בנוסף, יותקנו בה מיירטים קצרי טווח מסוג ברק 8 נגד טילי שיוט, וכיפת ברזל ימית נגד רקטות וטילים בליסטיים מדויקים שיש בידי חיזבאללה ומאיימים על אסדות הגז. הספינה בנויה כך שהיא בעלת חתימת מכ"מ נמוכה - דבר שמקשה על הגילוי שלה.
בירכתי הספינה ישנו מנחת למסוק סי הוק מתקדם בעל יכולת גילוי ולחימה בצוללות. כמו כן, לספינה יהיו טילי תקיפה נגד ספינות ומטרות בחוף, מדויקים יותר ובעלי טווח גדול יותר באופן יחסי. כלי השיט החדש ישרת את צה"ל זמן רב, כשהוא צפוי להפליג כ-2000 שעות ים בשנה, למשך כ-30 שנים.
למעשה, ספינת הסער 6 נבנתה "טיילור מייד", בהתאמה אישית, עבור הדרישות המבצעיות של חיל הים, כולל הסידור הפנימי שמאפשר הכנסה של כל כך הרבה מערכות בכלי קטן יחסית.
בנוגע לוויכוח על נחיצות הספינות החדשות ובנייתן במספנה בגרמניה: חיל הים המליץ על סוג הספינה הזו אחרי בחינת חלופות אחרות. גורמים בחיל הים נימקו את הבחירה כפלטפורמה מעולה, שמתאימה בדיוק למשימות החיל. לדבריהם, תהליך הבחירה היה מקצועי נטו.
מפקד זרוע הים, אלוף אליהו שרביט על הספינה החדשה: "משימת ההגנה על המים הכלכליים והנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל בים היא משימה ביטחונית מרכזית עליה אמונה הזרוע. מדובר בנכסים חיוניים לרציפות התפקודית של מדינת ישראל והיכולת להגן עליהם היא קריטית. הצורך הביטחוני בהגנה על המים הכלכליים הוא מובהק. אופן ההגנה המיטבי על מרחב זה ועל הנכסים המצויים בו הוא ספינות, וסערי ה-6 הן מענה מצוין ומדויק לצורך המבצעי".