חיל האוויר הישראלי מצוי בשנים האחרונות בעיצומו של ויכוח בנוגע למטוס העתיד של צה"ל, ובמרכזו השאלה: האם להצטייד בטייסת נוספת של מטוסי החמקן, או שמא לקנות מטוסי F-15 חדישים? היום (שלישי) מתברר כי התקבלה בצבא החלטה, והרמטכ"ל צפוי להודיע לקבינט בימים הקרובים שהצבא מבקש לקנות גם מטוסי "אדיר" חדשים וגם מטוסי F-15. המהלך צפוי לעלות למשלם המיסים כ-4 מיליארד דולרים.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
מטוסי ה"אדיר" החמקניים של צה"ל נרכשו תחילה מתוך צורך לפעול בחשאיות מול אירן, אלא שבשנים האחרונות מצאה את עצמה ישראל מתמודדת גם עם התבססות הכוחות האירניים בסוריה, והמב"מ (המערכה שבין המלחמות) הולכת ותופסת נתח משמעותי יותר מפעילותו של חיל האוויר.
נכון להיום, פועלות שתי טייסות "אדיר" בחיל האוויר הישראלי. עד כה הרווח המבצעי מהפעלת מטוסי החמקן בסוריה, לבנון, עירק ושאר מדינות המעגל הראשון והשני גדול מהמצופה, ובחיל האוויר מרוצים מאוד מהיתרונות שהוא מספק בשדה הקרב.
במקביל לשביעות הרצון ממטוסי החמקן, צי מטוסי הקרב של חיל האוויר הולך ומתיישן. רוב מטוסי החיל נקנו עוד בשנות ה-80, והמטוסים החדישים ביותר (מלבד החמקן), נקנו בשנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000.
בצבא חוששים שככל שיעברו השנים המטוסים ימשיכו להתיישן, וחיל האוויר יתקשה לבצע את משימותיו השונות והמגוונות. לכן, התעוררה הדרישה בשנים האחרונות לקנות טייסת נוספת וחדשה של מטוסי קרב מתקדמים.
כוחה האווירי של ישראל מתבסס, באופן מסורתי, על מטוסים שמהווים את "חוט השדרה" של החיל – אלו שמבצעים את המשימות השוטפות שלו, ועל מטוסי "חוד חנית" - שאמורים לבצע את המשימות המיוחדות והמסוכנות מעבר לקווי האויב.
כעת, לאחר חודשים ארוכים של ויכוחים, בחיל האוויר הגיעו למסקנה שכדי לשמר את היתרון הטכנולוגי באזור ואת הכוח האווירי שובר השוויון, יהיה על צה"ל לקנות שתי טייסות חדשות: אחת של מטוסי האדיר, ועוד אחת של מטוסי ה-F-15 המתקדמים.
אלא שרכישה שכזו צפויה לעלות לצה"ל סכום אסטרונומי של 4 מיליארד דולר. אז איך עומדים בפני ההוצאה האדירה הזו? לקיחת הלוואות, פריסה של תשלומים ושימוש בכספי הסיוע שמגיעים מארה"ב. חיל האוויר ייאלץ להציג את תוכנית הרכש לוועדת השרים להצטיידות ולממשלה על מנת לקבל אישור למהלך הדרמטי.