נוסעים רבים שטסו אתמול (שני) מנתב"ג הגיעו ליעדם ללא מזוודה בעקבות תקלה במערכת מיון המזוודות, שגרמה לעיכוב של כ-15 טיסות יוצאות. כל חברת תעופה הייתה רשאית להחליט האם להמריא ללא המזוודות ולהעבירן אל היעד מאוחר יותר. מה קורה במקרים כאלה שהמזוודה מגיעה באיחור ואף נאבדת? אהוד פאי, עו"ד לענייני תעופה, ענה לנו על כל השאלות.
אל תפספסו את ועידת המשפיעים 2019! בואו לראות את נבחרת הכתבים המובילה בישראל במפגשים יוצאי דופן, פנים אל פנים עם האנשים המשפיעים במדינה. >>> מהרו להירשם עוד היום
מה קורה אם נחתת ביעד וגילית שהמזוודה לא הגיעה?
הנוסעים חייבים לגשת עוד בהיותם בשדה התעופה לדלפק הנציגים ולדווח על אי קבלת המזוודות. נציגי חברת התעופה צריכים למלא דוח, המהווה הוכחה לכך שלא קיבלו את המזוודות במועד, וחשוב לדרוש העתק שלו כהוכחה. במידה ולנוסעים לא יהיה את העתק הדוח - הם לא יוכלו לדרוש את החזר ההוצאות שיהיו להם אחר-כך.
מה מותר לקנות ולדרוש אחר-כך חזרה?
במהלך הימים שהנוסעים נמצאים ללא ציוד הם יכולים לרכוש ציוד בסיסי כמו ביגוד, אוכל כשר, כלי טואלטיקה, כלי רחצה וכו'. כל מה שמעבר לכך יהיה על חשבונם.
יש חקיקה בנושא?
אמנת מונטריאול, המסדירה את נושא עיכוב ואובדן המזוודות, מטילה את האחריות מרגע מסירת המזוודה על חברת התעופה. המשמעות היא כי במקרה של עיכוב ניתן לקבל מחברת התעופה פיצוי על רכישת הציוד הבסיסי. האמנה אינה מגדירה סכום או קריטריונים לפיצויי ההשבה האלו, בלבד שהנוסע ישמור את הקבלות, שהציוד אכן הכרחי, ושהנוסע יפנה לחברה ויבקש את הפיצוי בצירוף הקבלות תוך 21 יום ממועד קבלת המזוודה. מומלץ לתעד, למשל בתמונה, את מועד קבלת המזוודה על מנת להוכיח שאכן התעכבה.
מה קורה אם נגרם נזק לחפץ יקר ערך שמגיע במזוודה?
אם הנוסעים הטיסו דברים יקרי ערך במזוודה הם לא יוכלו לקבל החזר על כל הסכום. לפני הטיסה על הנוסעים להודיע לנציגי חברה התעופה על אותם חפצים יקרים, דוגמת תכשיטים, (בשדה, או להתקשר לשירות לקוחות) ולאחר מכן עליהם למלא טופס שנקרא "הצהרת ערך מיוחד". בגין ההצהרה הנוסעים אמור לשלם תשלום נוסף, ואם המזוודה נאבדה הם יקבלו את הערך הריאלי של החפץ. באמנה קבעו תקרה של סכום השבה, שעומדת כיום על כ-5,300 ש"ח לנוסע. בפעמים רבות עיכוב כזה יכול לגרום גם לאובדן, ובמקרה של איבוד מזוודות הנוסעים צריכים להוכיח שהיו להם דברים יקרי ערך במזוודה. במידה ואין להם איך להוכיח זאת - זה הולך לפי משקל מזוודה: 120 ש"ח לקילו.
מה לגביי עוגמת הנפש בגין קבלת המזוודה באיחור?
כיום יש חילוקי דעות בבית המשפט בנוגע לשאלה האם נוסעים צריכים לקבל פיצוי בגין עוגמת נפש בעקבות עיכוב בקבלת מזוודה. יש לא מעט שופטים שפסקו שכן ויש כאלה שפסקו שהאמנה כבר מכסה את זה כחלק פיצוי השבה (החזר כספי על ההוצאות שהיו להם). בשבועות הקרובים בית המשפט המחוזי בת"א אמור לתת פסק דין בנוגע לסוגיה.
במקרה שהמזוודה הגיעה ליעד, אך באיחור של שעות, מגיע לי פיצוי?
רק אם הנוסעים צריכים לרכוש דברים חלופיים הם יקבלו החזר. גם אם יקבלו פיצוי על עוגמת נפש הוא יהיה נמוך, במידה והמזוודה הגיעה אחרי כמה שעות בלבד.
מה קורה במקרה של עיכוב או ביטול טיסה? האם חברת התעופה משלמת פיצוי?
חשוב לציין כי במקרה של עיכוב או ביטול טיסה חברת התעופה צריכה לשלם פיצוי כספי, אלא אם היא מצליחה להוכיח שהעיכוב או הביטול לא נגרם באשמתה. במקרה כזה היא פטורה מתשלום הפיצוי לנוסעים, כמו שקרה אתמול בנתב"ג. על פי החוק בישראל רק עיכוב של מעל 8 שעות בטיסה מזכה בפיצוי כספי שנע בין 1300 ל-3120 ש"ח, כתלות בין היתר במרחק הטיסה.
מה בעניין התקנות האירופאיות לגביי עיכוב בטיסה?
אם הטיסה היא של חברה אירופאית או שהטיסה יצאה מאירופה, התקנות האירופיות מגדירות חובת פיצוי החל משלוש שעות איחור בטיסה. גם במקרה הזה חברות התעופה חייבות בפיצוי רק אם הן אינן יכולות להוכיח שגורם אחר אחראי לעיכוב. גם פה, בגין התקלה שקרתה אתמול במערכת מיון המזוודות בנתב"ג, יהיה לאותן חברות קל לטעון שהן אינן חייבות בפיצוי.
מה אם עשיתי ביטוח?
רוב ביטוחי הבריאות לחו"ל כוללים גם ביטוח כבודה. אולם אין משמעות הדבר שחברות הביטוח ישלמו למבוטח ישירות את הפיצוי - לרוב הן דורשות מהנוסע לבקש את הפיצוי קודם מחברת התעופה בעצמו ורק אחר כך במקרה הצורך משתתפות.