השימוש ברחפנים ע"י ארגוני הטרור הולך וגובר - ועכשיו גם ברחפנים חמושים. רק אתמול הושלך כך מטען מרחפן על כלי רכב צבאי בגבול עזה. במערכת הביטחון שוקדים על פתרונות, חלקם כבר בניסויים על ידי הצבא.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
היכולת שכבר מוכחת היא גילוי ואיתור – לזהות את הרחפן באמצעות מכ"מ ומערכות אופטיות שעוקבות אחריו, כאלה שפותחו ברפאל, אור-עד, אלביט ובתעשייה האווירית. גם היכולת לשבש את התדרים של הרחפן, לגרום להפלתו או להשתלט אליו ולהנחיתו הרחק מן הכוח קיימת.
"מה שנדרש זה יכולת להתמודד עם מגוון גדול של סוגי רחפנים שמשתמשים באמצעים שונים על מנת להגיע ולעשות את משימתם". אמר יואב תורג'מן, מנכ"ל מפעל "אלתא" של התעשייה האווירית. "אני מעריך שאנחנו נפגוש את האיום הזה בתדירות הולכת וגוברת, כפי שאנחנו רואים אותו בשבועות האחרונים, כחלק ממגמה עולמית ואזורית", הוסיף תא"ל (מיל') שחר שוחט, מחטיבת ההגנה האווירית ברפאל.
אגב, יכולת כזו אם הייתה קיימת בצה"ל אתמול, אפשר היה למנוע את השלכת המטען על הג'יפ הצבאי. עכשיו כבר עובדים על יכולות נוספות – יירוט למשל. כמו ה"סמארט שוטר" – כוונות נשק שנועלות על המטרה ומאפשרות גם לחייל בשטח להרים את הרובה לשמיים ולפגוע ברחפן שמנמיך טוס. או כמו בפיתוח של רפאל - קרן לייזר ששורפת את הרחפן ומביאה להפלתו.
"מערכות קיימות בעולם גם בתצורה הטקטית וגם במערכת הסדורה הפרוסה", אמר יוסי גופר, סמנכ"ל שיווק ופיתוח בחברת אור-עד. "היא מגינה על שדות תעופה בעולם, עלך מתקנים אסטרטגיים, היא נמצאת בידי צבאות והיא מערכת שעובדת, לצערי הרב רק פה בישראל לא הצלחנו לשווק אותה".
עכשיו רק נותר שבצה"ל יחליטו שהאיום הזה הוא בתיעדוף גבוה, ויממנו את פריסת המערכות בגבול. ישראל יצאה לתקוף חוליית חיזבאללה שניסתה לשגר רחפן נפץ מסוריה, וזה הרי בדיוק מה שעשה הג'יהאד האסלאמי אתמול בעזה.