סא"ל רועי, מפקד פלגת ספינות טילים מדגם "נירית" בשייטת 3, קיבל ביום ראשון בשעות הבוקר המאוחרות משימה שאותה הוא מגדיר "הגשמת חלום" – להוביל מבצע להשמדת הצי הסורי בנמל לטקיה. במהלך 20 שנותיו בחיל הים הוא התאמן אומנם על תרחישי לחימה מול הצי הסורי, אך לא חשב שישתתף במבצע היסטורי שבו יושמדו, לפי הערכות צה"ל, כ-80% ממנו, כולל 15 ספינות טילים מצוידות בעשרות טילי ים-ים למרחק של עד 200 ק"מ.
בתוך 72 שעות שבהן השמיד צה"ל את מרבית היכולות האסטרטגיות של מה שהיה פעם צבא סוריה הגדול, נכנס לפעולה גם חיל הים. בליל 10 בדצמבר הפליגו מספר ספינות טילים צפונה והפעילו יכולת חדשה יחסית של ירי מהים אל החוף – עשרות טילים מדויקים שוגרו במקביל לעבר ספינות האויב שנותרו לעגון עזובות בנמלי לטקיה ומינת א-ביידה.
היעד האסטרטגי: ספינות טילים מסוג אוסה וקומאר שנשאו טילי ים-ים מסוג "סטיקס" מתוצרת ברית המועצות, המגיעים לטווח של כ-90 ק"מ. בנוסף, הושמדו ספינות טילים מדגם Tir II (IPS 18) מתוצרת איראן, המבוססות על דגם של ספינת טילים צפון קוריאנית, וכן טילי שיוט איראניים מסוג "נור" המגיעים לטווח של כ-200 ק"מ.
"היינו מספר ספינות טילים עם חימוש מתקדם", מתאר סא"ל רועי. "זו יכולת שפותחה בזרוע הים לפני מספר שנים, ובמלחמה הזאת באה לידי ביטוי באופן מרשים מאוד גם בעזה וגם בלבנון. השילוב של ים-יבשה הוכיח את עצמו כיעיל ומרכזי במלחמה הזאת. זה היה מבצע שדרש דיוק רב, נחישות וחתירה למגע".
לפי פרסומים זרים, עוד בטרם תחילת התמרון הקרקעי ברצועת עזה, השתמש חיל הים בטילי Spike NLOS (תמוז 5) מתוצרת רפאל. טיל ה-NLOS הוא חלק ממשפחת טילי הספייק וצבר אלפי הפעלות מבצעיות כולל התקנה על מספר רב של סוגי פלטפורמות, ביניהם סוגים רבים של כלי שיט, רכבים ומסוקים.
המבצע דרש תכנון קפדני, שכן מעולם לא ביצע חיל הים תקיפה על כלי שיט העוגנים בנמל. "הקושי המרכזי היה לפגוע בדיוק בכלי השיט כדי שיטבעו, מבלי לעשות נזק שאנחנו לא רוצים לעשות", מסביר מפקד הפלגה. "היינו צריכים להיות מאוד מדויקים ותכליתיים כדי שנוכל להמשיך לעשות משימות כאלה בכל מקום שנידרש".
הצוותים הלוחמים התארגנו במהירות והפליגו צפונה, רחוק מהבית. "המרחב הימי הוא מורכב תמיד", אומר סא"ל רועי. "קודם כל, יש אתגר בלהפליג לאן שהפלגנו, כשהצוות נמצא בספינה מספר רב של יממות. הדבר השני הוא הצורך לתזמן בין כלי השיט השונים, לקבל מודיעין מדויק למיקום הספציפי של כלי השיט, ולעבוד מול המטה המבצעי לתזמון מדויק של התקיפה".
עם קבלת האות, הטילים שוגרו – וספינות הטילים הסוריות הוטבעו והוצאו מכלל פעולה. "הבנו מהר מאוד שפגענו במטרות ושביצענו את המשימה על הצד הטוב ביותר", משחזר סא"ל רועי, "אבל לקח לנו כמה שעות טובות לעכל את גודל ההישג". כשהספינות חזרו לנמל האם, המתינו להן כל אנשי השייטת. "קיבלתי גם טלפונים מזקני הזרוע שנלחמו בעבר בחיל הים והם אומרים שזה הישג חסר תקדים".
כל אחד מהטילים שהושמדו על ספינות הצי הסורי נשא עשרות קילוגרמים של חומרי נפץ – נשק שהיה עלול לסכן כלי שיט אזרחיים וצבאיים במרחב אם היה נופל לידיים הלא נכונות. "הסרנו איום פוטנציאלי על כל מי שמפליג לישראל, על ספינות הטילים שלנו ועל הנכסים האסטרטגיים. כשאתה משמיד 80% מצי האויב בפעולה מדויקת ותכליתית, אתה גם מייצר הרתעה. זה מעביר מסר ברור לכל האויבים – בכל מקום שיש בו ים, ספינות הטילים שלנו יכולות לפעול בדיוק המרבי".
בחיל הים התקשו שלא להיזכר בקרב לטקיה המפורסם ממלחמת יום הכיפורים – הקרב הימי הראשון בהיסטוריה שבו שוגרו טילי ים-ים. באותו קרב הצליח חיל הים להטביע חמש ספינות סוריות, בהן שתי ספינות טילים מדגם קומאר וספינת טילים מדגם אוסה, תוך שימוש מוצלח בלוחמה אלקטרונית נגד טילי הסטיקס. "כבר בהכשרה שלי למדתי על הצי הסורי, ובכל שנותיי כקצין צעיר וגם ותיק יותר התאמנתי על איך להילחם בו", נזכר סא"ל רועי. "גדלתי על סיפורי קרבות לטקיה מ-1973, והנה במבצע הזה הטבענו פי שלושה כלי שיט סוריים".
במהלך המלחמה הובילה הפלגה של סא"ל רועי שורה של פעילויות מבצעיות, חלקן חסרות תקדים בסוגן ובהיקפן. תחילה בסיוע משמעותי לתמרון בעזה, הן בתצפית והן באש, ובשלושת החודשים האחרונים גם בסיוע לאוגדה הצפונית שתמרנה בדרום לבנון. בעולמות ההגנה יירטו ספינות הטילים עשרות כטב"מי אויב באילת, מול רצועת עזה ובצפון הים התיכון. יירוט הטילים מהים נחשב לחריג וסייע לנהל מספר שכבות של הגנה אווירית, כחלק מחיזוק שיתוף הפעולה עם חיל האוויר.
בינתיים, בחיל הים נערכים להמשך המשימות ולא שוללים אפשרות שיידרשו לפעול שוב בקרוב בזירה הסורית. "אנחנו ממשיכים בהגנה 24/7 גם מול רצועת עזה, גם על אסדות הגז וגם בזירת הים האדום", מבהיר מפקד הפלגה. "אנחנו נשארים דרוכים ומוכנים למשימות נוספות, אבל גם צנועים, כי אנחנו מבינים שההצלחה בפעמים הבאות תלויה בהמשך הלמידה וההתכוננות".