איש הדת הנחשב מעזה ד"ר סלמאן אל-דאיה הוציא לאחרונה פסק הלכה (פתוא) שמותח ביקורת דתית-הלכתית על מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, ובו הוא טוען כי ביצועה מנוגד לחוקי האסלאם והג'יהאד.

במהלך השנה האחרונה, חמאס הצדיק את הג'יהאד שלו נגד ישראל באמצעות טיעונים דתיים, כמי שרואה את עצמו ארגון דתי וגם ככל הנראה - כדי לקבל את תמיכת מדינות האסלאם. כעת, ד"ר סלמאן אל-דאיה פגע בנקודה הזו, שנחשבת לרגישה ביותר מבחינת חמאס - הדת.

יחיא סינוואר (צילום: Reuters)
"היה להימנע מהמתקפה". יחיא סינוואר, ארכיון | צילום: Reuters

הפתוא המפורטת שפרסם אל-דאיה כוללת שישה עמודים ופורסמה תחת הכותרת: "הפרה של העקרונות האסלאמיים השולטים בג'יהאד".

"אם עמודי התווך, המטרות או התנאים של הג'יהאד לא מתקיימים, יש להימנע מכך כדי לא להרוס את חייהם של האנשים. זה משהו שקל למנהיגים בארצנו להעריך, אז צריך היה להימנע מהמתקפה", הוא הדגיש בפסק ההלכה.

אל-דאיה הוסיף כי חמאס לא עמד בהתחייבויותיו "להרחיק לוחמים מבתיהם של אזרחים חסרי הגנה (פלסטינים) וממקלטיהם, ולספק להם סיוע וביטחון ככל האפשר בהיבטים שונים של החיים - ביטחוני, כלכלי, בריאותי וחינוכי".

הוא ציין כי הקוראן והסונה, שקבעו תנאים נוקשים לג'יהאד, קבעו כי "יש צורך להימנע מפעולות שיעוררו תגובה מוגזמת וחסרת פרופורציה מצד האויב שתעורר תגובה שתעלה על התועלת של הפעולה".

הפצצת בניין בעזה (צילום: reuters)
הנזק עלה על התועלת. הפצצת בניין בעזה, ארכיון | צילום: reuters

יוסף מחפוד לוי, מומחה לשפה ולתרבות הערבית והאסלאמית הסביר בשיחה עם N12: "בדבריו אלו מסתמך אל-דאיה על עקרון בפסיקה ההלכתית האסלאמית שמחשיב את תועלת הציבור בפסיקה, המַצְלַחַה - וזאת כמובן בגיבוי ותימוכין מן הקוראן והמסורות האסלאמיות".

"בפסק הלכה זה השיח' ד"ר אל-דאיה אינו מבקר את חמאס על מעשי הזוועה שביצע ב-7 באוקטובר, אלא ביקורתו כנגד חמאס היא מנקודת מבט דתית פנים-עזתית והיא יציאה למתקפה כנגד אויב, כאשר היה ידוע מראש שאותו אויב יכול להסב נזק כפול ומכופל לציבור העזתי, ציבור לו אחראי חמאס, ובכך עלה הנזק (מַפְסַדַה) על התועלת (מַצְלַחַה) ביציאה למתקפה", הוא הוסיף.

מחפוד לוי סיכם כי "מבחינה הלכתית-אסלאמית, אם ידוע מראש כי תגובת האויב לפעולת גי'האד יכולה לגרום נזק כפול ומכופל, אזי יש להימנע מלכתחילה מביצוע פעולות שיכולות להוביל לתגובה בידי האויב". הוא הדגיש כי "לכן, התנאים ההלכתיים לא אפשרו ביצוע גי'האד כפי שעשה חמאס ב-7.10, ומכיוון שלא לקח בחשבון את שלום הציבור המוסלמי בעזה שלו הוא אחראי".