ארבעה כלי טיס בלתי מאוישים חדרו במהלך הלילה והבוקר מלבנון ומתימן ובימים האחרונים אנחנו רואים עלייה בשיגורים לעבר הגזרות השונות בישראל. ארגוני הטרור שמקיפים את ישראל מנסים למצוא דרכים ונתיבים חדשים על מנת לאתגר את מערכות הגילוי והיירוט של חיל האוויר ולכן, על אף אחוזי היירוט הגבוהים, מעת לעת מצליחים כלי טיס לחדור ולפגוע. ההערכה בצה"ל היא שיש שיפור ביכולות היירוט עד לכ-90% הצלחה.

כלי הטיס ששוגר הבוקר מתימן והתפוצץ בשטח פתוח באזור אשקלון הגיע ככל הנראה דרך הים. מסתמן כי נתיב ההגעה של הכטב"ם החל בתימן, חצה את ים סוף, עבר מעל סיני ובנקודה לא ידועה נכנס למרחב הים התיכון ומשם הצפין עד לאשקלון. זהו נתיב דומה לכטב"ם שהתפוצץ בלב תל אביב בתחילת יולי והרג את יבגני פרדר.

מסלול הכטב"מ שנשלח מיתמן וחדר לאשקלון
מסלול הכטב"ם שנשלח מתימן וחדר לאשקלון
חדירת כטב"ם לנהריה ואשקלון (צילום: לפי סעיף 27 א')
חדירת כטב"ם לנהריה ואשקלון | צילום: לפי סעיף 27 א'

החות'ים בתימן פועלים על מנת לאתגר את מערכות ההגנה האווירית ובכל פעם מנסים לשנות את נתיבי הטיסה של כלי הטיס ולהפתיע את ישראל. לעיתים הם מתגלים על ידי מערכות האיתור והיירוט של הצבא האמריקני ולעיתים על ידי המערכות הישראליות, ובכלל זה גם אלו של חיל הים שפועל בים האדום. השאיפה של צה"ל היא להפיל את הכטב"ם עוד לפני שהוא חוצה לשטח האווירי של ישראל.

כדי להתמודד עם האיומים חיל האוויר משנה כל הזמן את הפריסה של המכ"מים ומנסה לטייב את הגילוי. בצה"ל מדייקים את מערכות הגילוי ומשפרים את המוכנות ליירוטים מוצלחים. מטוסי קרב של חיל האוויר מוזנקים באופן מידי ברגע שיש גילוי כזה ומיירטים את המטרה. גם למטוסים עצמם יש מכ"מים מתקדמים שמגלים את האיומים. בנוסף, ישנם פטרולים קבועים בשמיים על מנת שמהירות התגובה תהיה גבוהה מאוד.

האתגר ביירוט כטב"מים

יכולת גילוי מוקדם של המטרה ויירוטה - הקושי הנובע מגילוי מוקדם של המטרה ויירוטה נגרם מכיוון שמדובר במטרה קטנה הנעה במהירות איטית יחסית. מהירות טיסה של עד 300 קמ"ש היא אמנם מהירה עבור כטב"ם, אך מדובר במהירות איטית יחסית לנשק תלול מסלול וכלי טיס, ולכן עשויה להקשות את הגילוי על ידי מכ"מים. לכך נוסיף גם את תנאי השטח ההרריים המקשים עוד על יכולות הגילוי של המכ"מים הפועלים בגזרה.

שיטת הפעולה של חיזבאללה - ארגון הטרור פועל לאיתור חולשות במערך ההגנה הישראלי, פריסת אתרי שיגור רבים ומוסווים מוכנים מראש, בנוסף לאופן הטסת הכטב"ם למטרה. על מנת להפוך את תקיפותיו לכמה שיותר יעילות, הוא בוחן כל העת את מערך הגילוי של ישראל באמצעות שיגור כטב"מים בנתיבים ובפרופילי טיסה שונים כדי לזהות פרצות וחולשות.

טקטיקות שמקשות על ישראל - חיזבאללה נוקט בשיטות שנועדו להקשות על זיהוי מוקדם של אתרי שיגור ושל פעילים וכן לקצר את זמני התקיפה. לצורך כך, הוא פרס כטב"מים רבים, מוכנים לפעולה, בשטח דרום לבנון הקרוב לגבול והסתירם בעמדות מוכנות בשטחים פתוחים ובתוך השטח הבנוי.

ארסנל הכטב"מים של חיזבאללה
ארסנל הכטב"מים של חיזבאללה

המערכת שצפויה לשנות את התמונה

משרד הביטחון חתם אתמול (שני) על עסקה בהיקף של כ-2 מיליארד שקל להרחבה משמעותית של ההצטיידות במערכות היירוט בלייזר מגן אור. המערכת נתפסת כמגנה בפני איום הכטב"מים ואיומים אוויריים מסדר גודל קטן יותר שמערכות ההגנה הקיימות ובהן כיפת ברזל מתקשות להתמודד איתם.

לפי משרד הביטחון, יכולות היירוט של המערכת הוכחו בסדרת ניסויים. מגן אור צפויה להשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של מדינת ישראל כיכולת משלימה למערכת כיפת ברזל. לפי משרד הביטחון, שילובה יאפשר שיפור משמעותי ביכולות ההגנה של ישראל מול איומים קיימים ועתידיים ובעלויות נמוכות משמעותית.

ניסוי מערכת "מגן אור" (צילום: משרד הביטחון)
תגן מפני מגוון איומים | צילום: משרד הביטחון

מערכת נוספת אך ותיקה יותר שעשויה לתת מענה לאיום היא מערכת הוולקן. בישראל בוחנים בין השאר שימוש בתותחי וולקן, שימוקמו סמוך לגבול על מנת להתמודד עם איום הכטב"מים. תותחי הוולקן הוצאו מהשירות בצה"ל כבר לפני עשרות שנים ומאז ישבו במחסנים. אם הפתרון יצליח והפיתוחים הנוספים של מערכת הביטחון יתקדמו כמתוכנן, התותחים עתידים לעשות "קאמבק" גדול ומפתיע ולהפוך לחלק מרכזי מפתרון בעיית הכטב"מים שחודרים מלבנון.

נשק וולקן (צילום: רויטרס)
נשק וולקן | צילום: רויטרס