לפני מספר ימים הגיעה לטיפול נמרץ בבי"ח שערי צדק שבירושלים פעוטה כבת 3 לאחר שנפגעה בראשה מאופניים חשמליים. בסוף השבוע האחרון נותחה בראשה וכרגע היא בהכרה מלאה ומתאוששת במחלקת נוירוכירורגיה ילדים.

"מדי יום אנחנו מטפלים בילדים שנפגעו מקורקינטים או מאופניים חשמליים, רבים מהם נזקקים לאשפוז", מציינת ד"ר נטע כהן, מנהלת שירות טראומה ילדים במחלקה לרפואת ילדים דחופה בבית חולים דנה-דואק באיכילוב. לדבריה, מדובר במגפה של ממש. "עצם העובדה שהם מגיעים למיון כבר מעידה על חומרת המקרה".

מאות ילדים נפגעים

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר המקרים. במחקר שבוצע על ידי ד"ר כהן וצוות המחלקה לרפואה דחופה ילדים בבית החולים, שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת הרפואי Pediatric Emergency care, נמצא כי בין 2023-2018 התקבלו 1,460 פניות של ילדים לאיכילוב כתוצאה מפגיעות של קורקינטים ואופניים חשמליים, מתוכם 260 ילדים שנזקקו לאשפוז בעקבות כך. ד"ר כהן מציינת כי מרבית המקרים הם בני נוער שנפגעו בעת רכיבה. 

אופניים חשמליים שרכשה לעובדים חברת אופטיבס (צילום: אופטיבס)
כלי יעיל להתניידות אך עלול להיות מסוכן | צילום: אופטיבס

הד"ר מבהירה כי יש לנהוג בזהירות בעת רכיבה על כלים חשמליים, גם בעת חבישת קסדה. "מדובר באמצעי שאומנם בהחלט עשוי למזער את הנזק המוחי, אך הקסדה לא מגינה באופן מוחלט והיא אינה מספקת הגנה על אזור הפנים, הבטן והחזה". היא מדגישה כי רכיבה על כלים חשמליים מתחת לגיל 16, אסורה על פי חוק. "ישנם צעירים מתחת לגיל 16 שרוכבים אף שהחוק אוסר על כך. נדרש להגביר את המודעות ולהסביר להורים של אותם צעירים, כיוון שחלקם כלל לא יודעים שזה בניגוד לחוק, ולא מבינים את הסכנות הטמונות בכך".

לדבריה, טווח הפציעות רחב – החל בפציעות בגפיים לרבות חתכים ושברים בידיים וברגליים, דרך חבלות בפנים כולל שברי שיניים ועד חבלות ראש, זעזוע מוח או שבר בגולגולת. הד"ר מוסיפה כי נתקלה גם במקרים חמורים עוד יותר, ובהם ילדים שספגו פגיעות ראש קשות, או פגיעות חזה ובטן שאף הצריכו התערבות ניתוחית ואשפוז בטיפול נמרץ.

"לעיתים מדובר במתבגרים בני 16-12 שנפגעים בעת רכיבה על הכלים החשמליים, לאחר שהתנגשו ברוכבים אחרים, או בכאלה שעברו לנסיעה על הכביש ונפגעו מרכבים נוסעים. חלק מהרוכבים נפצעים גם בתאונות עצמיות בעת רכיבה על המדרכה. במקרים אחרים מדובר בהולכי רגל - ילדים קטנים וגם מבוגרים וקשישים, שנפגעו בעת שחצו את הכביש, או בשל נסיעה פרועה של הרוכבים על המדרכה. "היו מקרים שהסתיימו באופן דרמטי ובפגיעה קשה בילדים וקשישים".

 

 

"פעילות הכרוכה בסכנה לפציעה ואף למוות"

לפי ארגון בטרם לבטיחות ילדים בחמש השנים האחרונות נהרגו 24 ילדים ובני נוער בתאונה המערבת אופניים או קורקינטים, ובהם עשרה באופניים, שמונה באופניים חשמליים, ושישה בקורקינט רגיל או ממונע. אורלי סילבינגר, מנכ"לית הארגון: "רכיבה על אופניים או קורקינטים היא פעילות ספורטיבית, חיובית וחברתית ואף מסייעת בהתניידות למרחקים קצרים. עם זאת, היא כרוכה בסכנה לפציעה ואף למוות, ועל כן יש להקפיד לעשותה בצורה בטוחה תוך שימוש באמצעי הגנה על הרוכב והתחשבות במשתמשי הדרך". לדבריה, בראש ובראשונה יש להפקיד על חבישה נכונה של קסדה בעלת תו-תקן ועל כך שהכלי הדו-גלגלי יהיה בטוח, תקין ומותאם לגיל הילד ולנתוניו הפיזיים. "מומלץ מאוד לציידו בפעמון או צופר ובמחזירי אור ולהעדיף רכיבה במקומות הסגורים לכניסת כלי רכב או בשבילי אופניים. נוסף על כך, יש ללמד ולתרגל עם הילדים את חוקי התנועה ואת כללי הרכיבה הבטוחה בכל הזדמנות".

בארגון בטרם מדגישים גם כן כי הרכיבה על כלי חשמלי ממונע אסורה למי שטרם מלאו לו 16 שנים וילד מתחת לגיל 9 חייב לרכוב בליווי מבוגר ורק אם הוא מכיר היטב את חוקי התנועה. "אסור להשתמש בטלפון נייד או באוזניות בזמן הרכיבה ובשעות חשיכה מדליקים פנסים, לובשים בגד בהיר ואפוד זוהר. כמו כן, אין להרכיב תינוקות באופניים אם הם אינם יכולים לשבת באופן יציב במושב נפרד ולחבוש קסדה ולא מרכיבים תינוקות כשהם במנשא". הם מבהירים כי הנחיות הבטיחות מצילות חיים.