בצל חוסר ההסכמות בין משרדי הבריאות, האוצר והחינוך, קבינט הקורונה התכנס היום (שני) שוב כדי לדון בשלב הבא של ההקלות – שצפוי ביום ראשון הבא. בתום ישיבה שנמשכה כ-6 שעות, הוציאו במשרד הבריאות הודעה משותפת יחד עם משרד ראש הממשלה ומשרד החינוך בה נכתס כי תוכנית היציאה מהסגר תצומצמם ל-5 שלבים בלבד, ולא 7 כפי שהייתה.

חינוך

בתום הישיבה, השרים הסכימו על הצעת המל"ל, לפיה הצהרונים ייפתחו עבור כיתות א'-ב', כשהם מעורבבים וללא קפסולות - התלמידים יחויבו בעטית מסכות. צהרונים יכללו עד 28 תלמידים מאותה שכבת גיל (כיתות א' או כיתות ב') ומאותו מוסד חינוכי, לא יותר מ-3 קפסולות.

על פי ההודעה, שר החינוך יפעל יחד עם השלטון המקומי כדי להפחית מעבר למוצע את העירוב בין הקבוצות בצהרונים. בעת הנסיעה לצהרונים תתקיים הפרדה באמצע האוטובוס והתלמידים יחויבו בעטית מסכות. עוד הוחלט כי רשויות שיוכלו ללמד בכיתות מלאות תוך עמידה בדרישות הבריאות – יקבלו לכך אישור משרד החינוך.

פתרון הקבע לסוגיית הפעלת כיתות א'-ב' בתקופת הקורונה יגובש לאחר שיילמד את מה שקורה בגנים וינותחו החלופות שעלו בדיון וחלופות נוספות. 

ההצעה לערבב את כיתות א'-ב' בצהרונים עוררה פליאה בקרב השרים, שלא הבינו מה הטעם לעשות קפסולות בבוקר, ובצהריים לערבב את הילדים בתוך הצהרונים, אולם נראה שהבעיה טמונה בתקציבים.‎ שר הפנים אריה דרעי ושר הכלכלה עמיר פרץ הצביעו נגד תוכנית הצהרונים המעורבבים.

לשרי הקבינט הוצגו שלוש חלופות שונות להחזרתם של כיתות א' ו-ב' לפעילות סוף סוף. החלופה הראשונה - לפתוח את כיתות א'-ב' בקפסולות אך ללא צהרונים. חלופה שנייה - לפתוח את הכיתות עם קפסולות בבקרים ולאחר מכן לערבב אותם בצהרונים. חלופה שלישית - לפתוח את הכיתות ללא קפסולות אך גם ללא צהרונים מעורבים. 

מסחר

קבינט אישר פתיחת עסקים במתכונת של "אחד על אחד"  בשבוע הבא, 1 בנובמבר. התחומים שנקבעו במתווה המקורי ויפתחו: ספרים (מספרות), טיפולי יופי וקוסמטיקה, מורי נהיגה, מאמנים אישיים ותחומים נוספים בהתאם לרשימה שתגובש על ידי משרד הבריאות.

בדיון נוסף שיערך בקבינט ביום חמישי הקרוב ידונו השרים בדינם של החנויות רחוב, צימרים ושירותים קהילתיים – יובאו לדיון ביום חמישי.

 

הדיון בקבינט - דקה אחרי דקה

19:58 | הקבינט אישר: צהרונים מעורבבים ופתיחת עסקים במתכונת "אחד על אחד"

19:50 | נתניהו: מצביעים כרגע על סעיפים 1 ו-2 (חינוך ופתיחת עסקים בהם שוהה רק בעל העסק ולקוח אחד - כגון: מספרות). בחמישי ידונו על מסחר וצימרים

אדלשטיין: נסכים על הצימרים ולא על המסחר. לא נצא בריקודים אבל נחייה עם זה בשקט

19:15 | שר האוצר כ"ץ: "שר הבריאות יכול להגמיש עמדות כמו שכולנו עושים". כ"ץ העלה הצעת פשרה - לפתוח את העסקים למעט מרכזי המסחר הגדולים

19:10 | השר יזהר שי: "המתווה המוצג של משרד הבריאות מעולם לא הסכמנו עליו אז אנחנו לא משנים שום דבר. אנחנו מציעים הצעה של דיון פתוח בין אנשים מבוגרים  - לא הסכמנו על כלום לפני כן"

אדלשטיין: "אתה צודק לגמרי, לא אושרו השלבים. התוכן של שום שלב לא אושר בקבינט, מותר לדון על הכל. חובתי להזהיר שמשרד הבריאות לא יעמוד בהצעה הזו (של פתיחת המסחר)"

19:05 | גנץ מתנצל שהוא צריך לעזוב את הישיבה ומציע שתצא הודעה ש"מסתמן שייפתח" אך ההודעה הסופית תצא רק בסוף השבוע. אדלשטיין מצהיר שהוא לא יתמוך בהצעה

18:58 |  דרעי בכעס: "אנחנו יושבים היום כבר 7 שעות, ישבנו אתמול 7 שעות, ולא מקבלים החלטות. אי אפשר להמשיך ככה. אנשים כאן חוזרים על עצמם פעם ולא מחליטים. בלתי אפשרי לנהל כך ישיבה

18:55 | שר הביטחון גנץ: "אם צריך להכריע בין חינוך למסחר - אני הולך על החינוך". אדלשטיין: "לא אתמוך בפתיחת המסחר, אנחנו משחקים פה באש". נתניהו: "הדבר הראשון שנקדם זה החינוך במתכונת מוגבלת, תומך בפתיחת חנויות רחוב".

18:50 | הוחלט להקים צוות לסיכום השלבים לאסטרטגיית היציאה, בו יהיו שותפים השרים יזהר שי, אדלשטיין וכ"ץ. כנראה שהקבינט יתכנס שוב מחר. נתניהו: "הדבר החשוב הוא לראות שה-R (מקדם ההדבקה) עדיין מתקיים. הדבר הראשון שנתקדם איתו יהיה החינוך במתכונת המוגבלת. אם נעשה את זה, אנחנו צריכים לתת את כיתות א'-ב' לסירוגין עם הצהרונים במתכונת 'המשולשת', ואנחנו כן נבקש לגבש הצעה לקפסולות בהמשך, או כיתות מלאות"

18:45 | השרים שוב חזרו לדון בנושא הצימרים ודנו באפשרות שאנשים יערכו בהם "שבת חתן" בסופי השבוע. השרה פרקש: "צריך להבין שהמרכז של 'שבת חתן' הוא בבית כנסת - קידוש וארוחות גדולות ומשותפות. היום אפשר לעשות את זה בכמה בתים, ובמובן הזה הצימר לא שונה מהמצב הנוכחי. בצימרים אנחנו מדברים עד 11 בקתות, וזה מותנה בהצהרות בריאות, ואפשר בסופ"שים גפ מגבלת קיבולת. מי הולך לשבת חתן בסופ"ש כשאין לו חדר אוכל משותף? - אנשים לא יעשו את ההוצאה הזו, זה אירוע דתי עם התכנסות של ביחד"

השרה רגב: הם יכולים להזמין קייטרינג מהבית.

18:10 ד"ר שרון אלרעי-פרייס: "ה-R (מקדם ההדבקה) מתחיל לעלות. המגמה לא מלחיצה אותנו. יצאנו מהסגר וידענו שזה יקרה, אנחנו לא בלחץ מזה. אנחנו חייבים עדיין לעשות את הדברים בזהירות. מספר המאומתים משתנה מאוד מהר"

18:00 | שר הבריאות אדלשטיין החל לסכם את דבריו, דרעי ביקש ממנו להתייחס להצעתו לשתי קפסולות בחתונה. " אני מתנגד", השיב אדלשטיין. "ברגע שזה יקרה בחתונות זה יקרה בכל מקום".

דרעי: "אנשים מבינים שהחתונה זה אירוע מיוחד"

אדלשטיין: "יהיה אותו דבר עם ברית והלוויה"

17:55 | דרעי משווה בין פתיחת מערכת החינוך לפתיחת המשק: "אצלי ערך הלימוד הכי גבוה, ואני יודע שבלי קמח אין תורה. אולם אני מקשיב לאנשי משרד הבריאות שאומרים שקשה לפתוח גם חינוך וגם מסחר וההכרעה קש,  אולם אני מעדיף את החינוך על המסחר. בהמשך הוסיף בנושא החתונות: " אני בעד הגדלה לשתי קפסולות של 20 איש. זה המינימום הנדרש לאנשים שרוצים לשמור על החוק ולקיים חופה על 40 איש ביום המשמח בחייהם"

 17:52 | דרעי: "אני לא שלם עם ההחלטה אתמול לאפשר לתלמידי כיתות א'-'  ללמוד רק חצי שבוע. זו החלטה שאני לא יכול להסביר אותה ולא שלם איתה לחלוטין. בעיקר נוכח ההסדר בהסעות לצהרונים. אנחנו חייבים להיות אמיצים, אנחנו עם הספר וחייבים לאפשר לילדים שלנו בכיתות א'-ב' ללמוד כל השבוע כמו ילדי הגן מ-0 עד 6. חייבים לפתוח בלי קפסולות, ואם חלילה נראה קטסטרופה בסוף השבוע מתלמידי הגנים, נעצור זאת".

17:50 | שר הבריאות אדלשטיין: "מציע להחזיר את הקוסמטיקאיות, ספרים, מורי נהיגה וצימרים - אבל לא לפתוח את המסחר, זה סיכון גדול מדיי"

17:25 | נגיד בנק ישראל, אמיר ירון: "יש פה ניהול סיכונים ומה שאין ספק זה שהעסקים הקטנים וחנויות הרחוב יש להם את השרידות הכי נמוכה וחייבים לפתוח אתם בהקדם האפשרי"

16:45 | דרעי עושה השוואה בין פתיחת המסר לפתיחת מערכת החינוך: "אחד מול השני מעדיף את החינוך. אני מתחבר למה שאמרה מירב שלא יכול להיות שבגלל כסף לא חינכנו את הילדים שלנו". בהמשך דבריו העלה שר הפנים את נושא החתונות: "בכל פעם שאני מעלה את הנושא הזה - לא עונים לי לעניין. גם כשאני מדבר על קפסולות לחתונה של 20 איש אז מדברים איתי על המגזר החרדי. אנחנו מדברים על ציבור גדול שמתחננים: 'איך אתה רוצה שנעשה חתונה של 20 איש?'

16:40 | שר הפנים דרעי: "אם נצטרך הצבעה חדשה בגלל ערבוב של הצהרונים אני לא אצביע כמו הצבעתי אתמול כי אין בזה שום היגיון. לא מצליח להסביר לעצמי איך אני מונע מהם ללמוד 6 ימים בשבוע עם משמעת וריחוק, ומהצד השני מאפשרים להם צהרונים עם סייעת, לא המחנכת, והיא יותר שמרטפית, בהנחה שזה יהיה קפסולה ואין מי שיאכוף את זה. פתחת את החלון ואתה פותח את השקרים"

גלנט משיב לו: "זו לא הצעה שלי, זו הצעה של משרד הבריאות".

דרעי: "אם אנחנו יודעים לשמור על הילדים שלא יתערבבו בצהרונים, שיישארו יחד בהסעות וצהרונים, זה באמת סיכון הכי ושווה לנסות שבועיים. אבל אחר כך להתערבב עם עוד 3 קפסולות והסעות - אני לא מקבל את הדבר הזה". שר הפנים הציע לחזור לתכנית המקורית לפני השינוי של משרד הבריאות

16:30 | שרת התיירות אורית פרקש גם בעד פתיחת הצימרים כבר ביום ראשון הקרוב תחת מתווה מצומצם: "אני לא שומעת דבר מאנשי הבריאות בנושא הבריאותי. להפך, גורמי פסיכיאטריה מדברים על עלייה בחרדה ותרופות ואני חושבת שאני חולקת על שר הבריאות. אני כן חושבת שבנושא הצימרים יש אפס סיכון. זה לא שונה מלהידבק בבית"

16:10 | שרת התחברה רגב: "לגבי החנויות והמסחר, אני מבינה את שר האוצר, אני מתלבטת אם צריך עכשיו או לחכות עוד שלב. אם הייתי יודעת בוודאות שאפשר להקפיד על חמישה אנשים - אבל אי אפשר לאכוף את זה, גם עכשיו לא מצליחים לאכוף את החתונות במגזרים. אם יש איך לאכוף הייתי אומרת שנכון לפתוח את זה"

16:05 | שר האוצר כ"ץ: "למה לא לפתוח צימרים? אנשים טסים לחו"ל, אז למה לא לאפשר להם לנפוש בצימרים ולעודד את הכלכלה?". גם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בעד פתיחת הצימרים מכיוון שזה ירכוש את אמון הציבור. לדבריו, "כשהציבור רואה שאנחנו לא מאשרים משהו שהוא הגיוני (לפתוח) - זה פוגע באמון הציבור".

15:58 | יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון, מציע להכריז על עוצר לילי לצד פתיחת החנויות: "רוב ההידבקויות הן בהתקהלויות. הממשלה נאלצה להכריז על סגר בגלל שקצת קשה להבחין בין התקהלויות לדברים אחרים אז היה צריך ללכת עד הסוף. אולי כדאי ללכת על עוצר לילי מהשעה 21:00 ועד 06:00, יחד עם פתיחת חנויות הרחוב"

15:52 | כ"ץ: "צריך כן לאפשר את הפתיחה המינימלית של חנויות הרחוב לקראת חזרת כלל העסקים שבועיים אח"כ. לגבי הצימרים אנחנו כבר בשלב שצריך לראות מה ניתן לעשות ולפתוח ולחפש את הדברים עם מינימום חיכוך והדבקות, תועלת לנפש ושהות אנשים בארץ"

15:45 | ערן יעקב, מ"מ מנכ"ל משרד האוצר ומנהל רשות המיסים: "מתנגד להצעה ורוצה מסחר מצומצם כדי לאפשר לעסקים הקטנים המשכיות עסקית. להגיד להם "אתם תהיו סגורים עוד שלושה שבועות" יגרום לבעיה אכיפתית ואישית קשה. יש חנויות צעצועים ששמות ירקות בפתיחת החנות ואומרות שהן ירקן. יהיה קשה לבוא ולהכנס לתחרות של הדבר הזה. יש פה משמעות מאוד גדולה שלא לוקחים אותה בחשבון"

15:36 | אורית פרקש: "אני לא יוצאת מפה היום מבלי שמדברים על הצימרים"

15:32 | איתן בן דוד: "המלצתנו היא לא לפתוח את המסחר ב-1.11 זאת לאור ההחלטה על הצהרונים שבה אנחנו לוקחים סיכון. אם לא היינו לוקחים סיכון אולי פה כן היינו מחליטים לסכן. צריך לתעדף סיכונים"

15:31 | הקבינט עובר לדון על פתיחת המסחר

15:11 | משרד הבריאות מתנגד להצעת הפשרה של המל"ל בנושא בתי הספר ודורש לבטל את הצהרונים. שרון אלרעי: "מציעה להמשיך חצי שבוע א'-ב' ואת הצהרוניות להמשיך ל-3 קפסולות כל יום"

15:00 | עימות בין גלנט לבין גנץ ומירב כהן

כהן: "לפתוח חצי ולערבב קפסולות זה בלי עקרון מנחה הגיוני. או שפותחים הכל והמחיר הבריאותי קשה או שלא פותחים והמחיר הפדגוגי הוא קשה"

גלנט: "אני שומע בתקשורת שאת מטילה ספק בכישורים שלי כי מדברייך משתמע שבמערכת שאני עומד בראשה אני לא קשוב למה שקורה בשטח"

כהן: "חס וחלילה"

לקראת פתיחת המשק  (צילום: פיטוסי , פלאש/90 )
לקראת פתיחת המשק | צילום: פיטוסי , פלאש/90

גלנט: "הקבינט הטיל עליי אחריות. בהמשך לדברייך, התפרסם עכשיו בתקשורת כי כחול לבן תדרוש מוועדת החינוך להביא לכך שהנושא של כיתות א-ב ופתיחה מלא יידון מחדש. אני מבקש מרה"ם ומשר הביטחון להבין האם אנחנו ממשלה אחת או שאחרי שאנחנו גומרים את כל המהלך צריך דיון פנימה"

כהן: "חס וחלילה אני לא מפקפקת באיש. אתה בעצמך אמרת שהמערכת היא גדולה מעצם זה שהמערכת היא ענקית. אני מאוד מעריכה אותך ולא מזלזלת באיש, אבל המערכת היא כ"כ גדולה וקשה להניע אותה. האם לא ייווצר מצב שבו יוזמות מבורכות ייתקעו. זו השאלה מבלי לפקפק ביכולות המשרד אלא בשיא הכנות מתוך חשש"

גלנט: "אפעל כמיטב יכולתי בהתאם להוראות הקבינט. אני אעמוד בהחלטות הקבינט שהטיל עליי לגבש תכנית אופטימלית למערכת החינוך"

כהן: "אני מציעה להביא כמה שיותר עצמאות לראשי הרשויות כדי לראות מערכת מפוזרת"

גלנט: "אני מציע שתוציאו הכחשה למה שמופיע בשם כחול לבן" 

כהן: "את זה לא ראיתי ואני לא מתייחסת לזה"

גנץ: "אני רוצה להתייחס לזה. אני עכשיו כן ראיתי. הכנסת היא לא רק של כחול לבן והיא של עוד צדדים. יואב אני מציע שלא תתקוף את השואל ותלך לפוליטיקה אלא שפשוט תענה לה"

גלנט: "יו"ר כחול לבן, תרשה לי לפנות אליך ככה. כתוב שכחול לבן מעוניינת במשהו"

גנץ: "כח"ל מעוניינת בחזרה רחבה תוך מגבלות משרד החינוך ומשרד התרבות. גם לפני שעה אמרתי את זה במפורש. אני לא עובד בתקשורת ובטח שלא יותר מאנשים אחרים כאן. תשחרר מזה"

גלנט וגנץ (צילום: פלאש 90, מירים אלסטר, חדשות)
צילום: פלאש 90, מירים אלסטר, חדשות

14:49 | כ"ץ: "אם ההורים צריכים לאסוף את הילדים באיזור 12-1 אז הם עדיין לא ילכו לעבודה. לצהרונים יש משמעות מאוד גדולה והיא שההורים ילכו לעבוד. צריך לאפשר חזרה של 370 אלף תלמידים ולהשאיר אותם בסביבה סטרילית אבל אין דבר כזה"

יזהר שי: "יש פה לפחות 3 שרים שבעד לקחת סיכון משמעותי ומחושב. דרעי, אוצר ואני. חושבים שכדאי לשקול ברצינות להחזיר את א'-ב' באותו מתווה. אם אנשי משרד הבריאות משוכנעים שיש כאן סכנה גדולה וזה וטו אפידמיולוגי אז נחזיר את א'-ב' ללא הצהרונים, כי זה רק יעורר בלבול. אני שומע את כל הבעיות הקשות שאיתן מנה. אם אנחנו חושבים שיש שם סכנה כ"כ גדולה אז איפה שאפשר נעשה יותר. לא נתחיל ברמה האפידמיולוגית"

14:39 | כ"ץ: "אני הגעתי למסקנה שאין לנו אפשרות אלא לתת לא'-ב' ללמוד. אני לא מכיר בעולם מקום אחד שעשו קפסולות"

14:32 | השר אדלשטיין עוזב את שיחת הזום במטרה להתייעץ עם אנשי משרדו על נושא הצהרונים

14:26 | מירב כהן: "קיבלתי המון שאלות מראשי הרשויות היום - במידה שיש לנו יכולת למלא למידה רציפה, האם אפשרי?"

נתניהו: "ראש מעצמה אחד אמר לי פעם Be My Guest. מי שיכול למלא אחר ההנחיות שלנו ויכול לבצע למידה רציפה שיעשה את זה"

14:12 | ד"ר שרון אלרעי: "מבחינה בריאותית, לא הגיוני לערבב את הקפסולות בצהרונים, הוירוס לא תוקף רק בבוקר"

דרעי: "אני מציע כזה דבר - עם כל הכבוד לקבינט, נקבל החלטה עקרונית - משרד החינוך יעשה יחד עם השלטון המקומי חלוקה כך שהקפסולות יהיו מחולקות לקבוצות של אנשים בתוך קפסולה או מחוץ לקפסולה. חבל על הזמן לדיון הזה"

אלרעי וחזי לוי מציעים לחלק את הקפסולות מראש לפי ילדים שהולכים לצהרון כדי לנסות למנוע ערבוב

ילדה מציירת חנוכיה  (אילוסטרציה:  Inna Reznik, shutterstock)
Close up hand cute little toddler kid painting with color pen paper menorah and candle Jewish holiday Chanukah. Hebrew text : Happy Hanukkah! - Image | אילוסטרציה: Inna Reznik, shutterstock

14:05 |  גנץ הציע להאריך את יום הלימודים. גלנט בתגובה אומר שקשה מאוד לגרום למערכת החינוך לעבוד לפי החלטה כזו: "יש כמעט פי שניים מורים מאשר חיילים בצה"ל והם לא ממושמעים כמוהם"

גנץ: "בסדר לא יצאתי עם זה לתקשורת אלא שאלתי את שר החינוך"

גלנט: "אם תרצה או לא תרצה, המשפט שלך יצא ויבלבל את הציבור"

נתניהו: "אין דרך אחרת בדמוקרטיות. אין לנו דרך להתנהל במחשכים. אנחנו עושים את זה בנושא הביטחון ובהצלחה. אין לנו אפשרות לעשות את זה בדיונים האלה אז אין מה לבכות על זה"

14:03 | נתניהו: "בצהרונים של א' ב' הם לא ישובים יחד עם הגנים, אלו צהרונים נפרדים לגמרי אנחנו לוקחים סיכון מסויים שם, אני לא מקבל את הדבר הזה. נבחן את זה על עצמנו. השאלה שלי - האם אפשר לארגן עוד סט של צהרונים? זה באמת קשה?"

המשנה למל"ל: "זה מורכב ובהחלט קשה. אני לא מרגיש שזה בלתי אפשרי אבל יש קפסיטי לכל מערך"

נתניהו: "לא קיבלתי החלטה, אני שואל כי אני רוצה ללמוד את שתי האופציות. אופציה אחת שהולכים לא'-ד' כפי שתכננו, אופציה שניה שאנחנו הולכים לפיצול מירבי. יכול להיות שנלך לפשרה עם הצהרונים אבל אני רוצה לדעת מה תג המחיר"

גלנט: "אמרתי גם אתמול בדיון עם שלטון מקומי וראשי ערים, אני חושב שהקבינט לא מעריך נכון את עוצמת
התסכול שקיימת בשטח. החיילים בשטח אומרים לך 'הגענו לקצה גבול היכולת של ראשי ערים גדולות שהם גם יצרני דעת קהל עם אמירות מרחיקות לכת'. לא הכול זה כסף"

נתניהו: "מה גבול היכולת שלהם? אנחנו מנסים למנוע תחלואה, אני רוצה להבין מה הבעיה (קצת בכעס)"

גלנט: "אני ממליץ לך להיות קשוב לזה"

נתניהו: "אני מקבל ואני אדבר איתם"

גלנט: "אני מוצא לנכון להגיד את הדבר הזה"

כיתה בבית ספר (צילום: רויטרס)
משרד האוצר: אין כסף | צילום: רויטרס

13:53 | שר האוצר כ"ץ: "בהמשך למירב, ההצעה הייתה לפתוח את כיתות א'-ב' במתכון הרגיל וזה נוגד את עמדת משרד הבריאות. אבל כמובן שראש הממשלה בצדק אמר בוא נחכה לראות מה היה בגנים. שנראה מציאות ולא תזוזות. חשבתי ששר הפנים התחיל בשאילתה לא כדי לפצל צהרונים אלא כדי לפתוח את כיתות א'-ב'. אני חושב, מירב, בסופו של דבר כיתות א'-ב' דומות לכיתות הגן והן צריכות ללמוד. אם נזהרים בהסעות ומפרידים בהסעות יהיה בסדר. לא יהיה מנוס כי בלווא הכי הם נפגשים. הסבירות היותר גבוהה היא שזה יהיה התהליך".

13:48 | נתניהו: "אז אתה אומר שאי אפשר לפתור את בעיית הקפסולות של הצהרונים"

מירב כהן: "צריך לקחת בחשבון שאם האנשים לא עובדים הם כנראה גם מקבלים חל"ת. זה לא שהעלות האלטרנטיבית שלנו זה 0. לא נכון יהיה להסתכל רק על עלות השכר שלהם. דווקא לפי קיינס עלינו ליצור תעסוקה ולא רק להסתכל על השכר שלהם. יצא גם מהדיון שאין ימים שלמים בא'-ב' בגלל עלויות תקציביות, וזה לא נכון. אף אחד פה בקבינט לא קיבל החלטה שאנחנו לא מוכנים להשקיע פה את הכסף לא'-ב'. זה המסר שיצא החוצה וזו בעיה כי זה לא נכון"

נתניהו: "אז בוא נדייק. לא קיבלנו החלטה לגבי ההמשך והשארנו את זה פתוח. אמרנו שנלך על השבועיים הראשונים ובדיוק את השאלות האלה שמעלה השרה כהן השארנו פתוחות. כרגע מה שמטריד אותי זה שהצהרונים מורידים לנו את אפקטיביות ההפרדה כי הם מתערבבים עם קבוצה מסוימת. האם יש לנו דרך לצמצם את הערבוב הזה?"

מירב כהן: "שווה להשקיע בזה את הכסף"

בן דוד: "השלטון המקומי אמר שהסוגיה היא בעיקר לוגיסטית"

גן ילדים (אילוסטרציה: 123RF‏)
גן ילדים | אילוסטרציה: 123RF‏

13:43 | דרעי: "איך נסביר את זה לציבור?"

בן דוד: "אפשר להחליט שמשלמים 7-5 מיליארד ש"ח ושומרים על קפסולות. אבל החלטנו שהולכים לפיצול"

נתניהו: "מה ההשלכות התקציביות על יישום צהרונים?"

בן דוד: "אי אפשר לבנות צהרון לחמישה ילדים"

נתניהו: "מה שאתם אומרים זה שאתם תקחו ילדים מאותו בית ספר ולא מבתי ספר אחרים. החמישה האלה יתערבבו עם החמישה מהכיתה האחרת גם ככה בהפסקה? זה מה שאתה אומר?"

בן דוד: "זה סיכון מחושב שהוא בין 0 ל-100. לא 100 ולא 0. הילדים שמים בכיתות א-ב מסכות שזה חסר תקדים בעולם. עושים כל מה שניתן מבחינת הקפדה. אם הפתרון הוא לשלוח לצהרון לכיתות באותה שכבת גיל לקבוצות של בין 28-15 תלמידים, זה נראה כמו סיכון מחושב שניתן לקחת בשלב השני".

ראש הממשלה נתניהו בישיבת קבינט הקורונה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

13:39 | בן דוד: "רק חלק מהילדים הולכים לצהרונים. השלטון המקומי הבהיר שצהרון מיוחד ל-4 ילדים זה בעייתי. לכן אנחנו חושבים שאין ברירה אלא לשלוח לצהרון ולקחת את הסיכון. יהיה חיבור בין מס' כיתות מאותה שכבה, 6 או 7 ילדים בכל קטע. יש פה מתווה שיש בו סיכון. אנחנו מבינים את עמדת משרד הבריאות".

שר המדע יזהר שי: "בצהרונים הם מתערבבים. בבוקר הפרדנו אותם לקפסולות ובצהריים נערבב אותם?"

בן דוד: "כן. זה נשמע רע כמו שאתה שם את זה, אבל אנחנו לא יכולים לאפשר צהרון רק לחלק מהילדים שבכל קפסולה. גם מבחינת עלויות וגם מבחינת לוגיסטיקה, גיוס מורים, תכנון כיתות ותכנון הסעות. להגיד שילד יבוא ללימודים עד 12:00 וההורים יצטרכו לחזור זה גם לא סביר. הסיכון המחושב הוא שילכו לצהרונים. אתה צודק. יש ערבוב מסוים בצהרונים"

13:33 | לפי המתווה שמציג עכשיו המל"ל, הלימודים החלקיים בכיתות א'-ב' אמורים לכלול צהרונים תחת הגבלות

13:28 | איתן בן דוד, המשנה לראש המל"ל: "עשינו הבוקר פגישות ארוכות כמעט עד לקבינט, לא תופתעו שאין הרבה הסכמות בין הצדדים ובכל זאת ניסינו להביא סיכום ואני מקווה שהצדדים יקבלו אותו".

13:26 | ישיבת הקבינט החלה