ביום 29.10.2024 נכנס לתקוף תיקון חקיקה שעוסק בזכאות של מי שהיה לוחם והשתחרר משירות חובה לפני שנת 1999. התיקון בא בעקבות מאבק של שנה שלמה שניהל הציבור כנגד המצב הקיים לפיו אם אין לאדם רובאי 07 או דרגה מתאימה, אז הוא יכול להיות זכאי לרישיון נשק, אם הוא נושא תעודת לוחם. הבעיה הייתה שמי שהשתחרר לפני שנת 1999 לא קיבל תעודת לוחם. לכאורה, המחוקק סוף סוף עשה צדק, אך אין הדברים כפשוטם.
לפי התיקון לתקנות כלי הירייה (תנאי סף ותבחינים לקבלת רישיון פרטי לכלי ירייה והוראות נוספות), תשפ"ד-2023, במסגרת תבחין "שירות בכוחות הבטחון", יהיה זכאי אדם שהינו "בוגר צבא ההגנה לישראל אשר השתחרר משירות צבאי עד לשנת 1999 והוא בעל הכשרה ברמת רובאות ומקצוע כלוחם כפי שקבוע בהוראות צבא ההגנה לישראל". ומה זה אומר בדיוק? לאף אחד לא ברור.
לפנייה ישירה אל משרד עורכי דין אוהד מגורי, לחץ/י כאן
התיקון טרם פורסם
מבירור שערכתי מול צה"ל ביום 5.11.2024 אין "הוראות צבא הגנה לישראל" הנוגעות לתיקון זה ולפרטי ההגדרה. גם באגף רישוי כלי יריה לא ערוכים לתיקון זה ואינם יודעים לומר מה נדרש בכדי להוכיח עמידה בתבחין זה.
נכון לרגע כתיבת שורות אלה, האגף טרם פרסם לציבור את התיקון במסגרת רשימת התבחינים המפורסמים כך שאם אזרח מבקש לדעת לפי מה הוא זכאי, תיקון זה לא יופיע לו בדף המקוון הרשמי של האגף לכלי ירייה בעניין "תבחינים". ללא ספק, ההגדרה "בעל הכשרה ברמת רובאות ומקצוע כלוחם" היא רחבה ויכולה לכלול מגוון רחב של לוחמים ואולי גם תומכי לחימה, אך איש אינו יודע. אם אזרח יזמין אישור על מהלך שירותו הצבאי (טופס 830) מאתר האישורים של צה"ל כיום, הוא לא יצליח להבין אם הוא עומד בתבחין זה.
האזרחים יכולים להמשיך לחכות
יש להצר על כך שהמחוקק אשר עמל על הכנת התיקון לא טרח לסדר את העניין מראש ולתאם את העניין מול צה"ל והגורמים האחרים הרלוונטיים, כך, שעם פרסומו של החוק, יוכל האזרח – אשר לחם למען מדינת ישראל – להגיש בקשה. מבחינת המחוקק, האזרח חיכה שנים רבות שיכירו בהכשרתו כלוחם בכדי להיות זכאי, אז שיחכה עוד. אולי כדאי להזכיר למחוקק שהמצב הבטחוני במצולות ושאירועי 7.10 הוכיחו לכולנו שחובתנו להגן על עצמינו ועל הסובבים אותנו כי כוחות הבטחון לא יצליחו להגן על כולם ובטח שלא בזמן קצר.
המחוקק הכניס הגבלה בחוק שאומר כי לפי תבחין זה לא יהיה זכאי מי שאינו מחזיק ברישיון נשק כעת וחלפו למעלה מ-20 שנים מאז שחרורו משירות סדיר או משירות מילואים פעיל. כבר חלפו למעלה מ-20 שנים מאז שחרורם של מרבית האזרחים שהיו לוחמים לפני שנת 1999, לרבות אלה שלחמו באינתיפאדה הראשונה, במלחמת של"ג, ביום כיפור, בששת הימים ועוד. אם נפצעו במהלך שירותם או במסגרת שירות מילואים ופטרו אותם מהמשך שירות מילואים פעיל אז הסיכוי שיהיו זכאים הוא כמעט אפס. אז מה הועילו חכמים בתקנתם?
התבחין לא יעזור לכמות גדולה של אזרחים
כיום אף אחד לא יכול להגיש בקשה לפי תבחין זה ויש לקוות שהנושא יוסדר ויובהר במהרה. אך אם בודקים מספרית את הנתונים, לא נראה כי התבחין יעזור לכמות גדולה של אזרחים. המחוקק ניסח בצורה עמומה "פלסטר" לחסימת פיהם של אזרחים שנלחמו למען המדינה ובסה"כ מבקשים להמשיך להגן על המולדת, בני משפחתם ועצמם. חבל שהמחוקק בחר להתייחס אליהם באופן כזה.
אז מה יקרה עכשיו? אותו דבר שקרה באוקטובר 2023 בעקבות פרסומי סרק של גורמי ממשל בכירים על "הקלות" במתן רישיונות (בסה"כ הייתה הקלה אמיתית אחת – תעודת לוחם - אך למה להגיד את זה לציבור?). בעקבות התיקון, יגישו אלפי אזרחים בקשות שאינן מתאימות לתבחין אך אין באפשרותם להבין זאת, ייווצר עומס בלתי רגיל שוב, כאילו שעדיין אין עומס מהתקלה הקודמת, וזמני הטיפול בבקשות ימשיכו להימתח לאורך חודשים ארוכים ואף מעבר לשנה. אני ממליץ שלא להגיש בקשה עקב התבחין הזה עד שיחליטו באגף ובצה"ל מה בדיוק נדרש לצרף לבקשה בכדי להוכיח עמידה בתבחין זה. החיפזון מהשטן.
עורך דין אוהד מגורי הוא בעל משרד עורכי דין ומנהל פורום רישיון נשק ורישוי כלי ירייה ומתמחה בכל תחומי רישוי הנשק מכל הסוגים לרבות בקשות, עררים, עתירות, רישיונות מיוחדים ועוד. הכתבה באדיבות האתר .din.co.il
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
לפנייה ישירה למשרד עורכי דין אוהד מגורי - 053-6112836