עם התקרבות החורף, רבים מוצאים עצמם במרוץ נגד הזמן לביצוע תיקונים הכרחיים בדירותיהם. אולם, מה קורה כאשר הקבלן מתעלם מפניותיכם או מסרב לבצע את התיקונים הנדרשים? במאמר זה נסקור את הצעדים המעשיים שבאפשרותכם לנקוט כדי לזרז את הטיפול ולהבטיח את זכויותיכם.

חוק המכר (דירות) מעניק לרוכשי דירות הגנה משפטית משמעותית. החוק מחייב את הקבלן לתקן ליקויים שהתגלו בדירה במהלך תקופת הבדק והאחריות. חשוב להכיר את תקופות האחריות השונות לכל מערכת בדירה, כאשר לרוב מדובר בטווח שבין שנה לשבע שנים , תלוי במהות הליקוי.

לפנייה ישירה לעו"ד מיכאל מלכהלחץ/י כאן

תיעוד מקיף של הליקויים

הצעד הראשון והקריטי הוא תיעוד מדויק ומקיף של כל הליקויים. צלמו תמונות ברורות, ערכו רשימה מפורטת, וככל האפשר, גבו את טענותיכם בחוות דעת של מהנדס או מפקח בנייה מוסמך. תיעוד זה ישמש אתכם בכל שלב, החל מהפנייה הראשונית לקבלן ועד להליכים משפטיים, אם יידרשו.

פנייה רשמית לקבלן

לאחר התיעוד, יש לפנות לקבלן באופן רשמי. די בפניה במייל שהקבלן משיב לו, במידה ואין מענה - שלחו מכתב רשום עם אישור מסירה המפרט את כל הליקויים ודורש את תיקונם בתוך פרק זמן סביר. ציינו במכתב את דחיפות הטיפול לאור התקרבות החורף. שמרו העתק מהמכתב ואישור המסירה - אלה יהוו ראיה חשובה להתנהלותכם בהמשך, אם יידרש.

מינוי מומחה מטעמכם

אם הקבלן ממשיך להתעלם או מסרב לבצע את התיקונים, שקלו למנות מומחה מטעמכם. מהנדס או מפקח בנייה מוסמך יכול לספק חוות דעת מקצועית על הליקויים, עלות תיקונם, והסכנות הכרוכות בדחיית הטיפול. חוות דעת כזו תחזק את עמדתכם מול הקבלן ותשמש כראיה משמעותית בהליכים משפטיים עתידיים.

פנייה לרשויות הפיקוח

במקרים של ליקויים חמורים, במיוחד כאלה המסכנים את בטיחות הדיירים, ניתן לפנות לרשויות הפיקוח המקומיות. הרשות המקומית או הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עשויות להפעיל לחץ על הקבלן לביצוע התיקונים הנדרשים, במיוחד אם מדובר בליקויים המהווים הפרה של תקנות הבנייה לדוגמא; בעיות בהזנת החשמל – ניתן לפנות אף לחברת חשמל.

שימוש בערבות הבדק

רבים אינם מודעים לכך, אך בעת רכישת דירה מיזם שבנה את הבניין באמצעות קבלן משנה או דירות שנכרו במסגרת פרויקט תמ"א 1 או 2 , ניתנת לערבות בדק ליזם או לבעלי הזכויות.  ערבות זו נועדה להבטיח את ביצוע התיקונים הנדרשים. אם הקבלן מסרב לבצע תיקונים, ניתן לפנות לבית משפט על מנת לבקש עיקול לבנק שהנפיק את הערבות ולדרוש את מימושה. זהו צעד משמעותי שעשוי להניע את הקבלן לפעולה.

גישור ובוררות

לפני פנייה לערכאות משפטיות, שקלו הליכי גישור או בוררות. אלו הליכים מהירים יותר ופחות עוינים מתביעה משפטית. מגשר או בורר מקצועי יכול לסייע בהגעה להסכמות עם הקבלן ולזרז את ביצוע התיקונים. יתרון נוסף הוא שמדובר בהליך דיסקרטי, מה שעשוי לעודד את הקבלן לשתף פעולה.

ביצוע תיקונים עצמאי

במקרים דחופים, כאשר הקבלן מתמהמה והחורף בפתח, שקלו לבצע את התיקונים באופן עצמאי ולתבוע את עלותם מהקבלן בדיעבד. חשוב לתעד היטב את כל הליקויים, פניות לקבלן וההוצאות ולשמור קבלות. מומלץ גם לצלם את מהלך העבודות ותוצאותיהן. עם זאת, יש להיזהר מביצוע תיקונים שעלולים לפגוע באחריות הקבלן או בזכויותיכם המשפטיות.

פנייה לערכאות משפטיות

אם כל הצעדים הקודמים לא הניבו תוצאות, הפנייה לבית המשפט עשויה להיות בלתי נמנעת. תביעה משפטית היא צעד רציני שיש לשקול בכובד ראש, אך לעיתים זהו האמצעי היחיד להבטיח את זכויותיכם. בית המשפט יכול לחייב את הקבלן לבצע את התיקונים או לפצות אתכם על עלותם.

פעולה קבוצתית

אם מדובר בבעיה המשותפת למספר דיירים בבניין או בפרויקט, שקלו פעולה קבוצתית. התארגנות של מספר דיירים מגבירה את כוח המיקוח מול הקבלן ומפחיתה את העלויות הכרוכות בנקיטת צעדים משפטיים. הדרך המומלצת הינה התאגדות של מספר דיירים, אך בתביעות אינדיבידואליות כך הלחץ על הקבלן הינו אפקטיבי ביותר.

שמירה על תקשורת מתועדת

לאורך כל התהליך, הקפידו לתעד כל תקשורת עם הקבלן. שמרו העתקים מכל המכתבים, הודעות הדוא"ל, והודעות הטקסט. אם מתקיימות שיחות טלפון, סכמו אותן בכתב ושלחו את הסיכום לקבלן לאישור. תיעוד מסודר יחזק את עמדתכם בכל הליך עתידי.

לסיכום, התמודדות עם קבלן המסרב לבצע תיקונים יכולה להיות מתסכלת ומלחיצה, במיוחד כאשר החורף מתקרב. עם זאת, ידע, התמדה ופעולה נחושה יכולים לסייע לכם להשיג את התיקונים הדרושים. זכרו כי החוק לצדכם, וכי ישנם מספר כלים העומדים לרשותכם. פעלו בנחישות אך בתבונה, ואל תהססו לפנות לייעוץ משפטי מקצועי כאשר נדרש. באמצעות נקיטת הצעדים הנכונים, תוכלו להבטיח כי דירתכם תהיה מוכנה ובטוחה לקראת החורף הקרב.

עו"ד מיכאל מלכה (צילום: משרד עו"ד מיכאל מלכה)
עו"ד מיכאל מלכה | צילום: משרד עו"ד מיכאל מלכה

עורך הדין מיכאל מלכה הינו בעל משרד בוטיק העוסק בליקויי בנייה ומייצג את לקוחותיו בתביעות יזמים, קבלנים, חברות ביטוח וכן בתביעות ליקויי בנייה בקרב שכנים. הכתבה באדיבות האתר din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפנייה ישירה לעורך הדין מיכאל מלכה – 053-7101878