כולנו מודעים לכך שהיום דרכי השיווק השתנו. ישנו שימוש רב ברשתות החברתיות ויותר מכך - שימוש במשפיעני רשת לצורך פרסום מוצרים ושירותים בכדי להגדיל את המכירות של העסק. אז מה חשוב לבעלי עסקים אשר מעוניינים לשיתוף פעולה כזה עם משפיען רשת, לדעת?

משפיעני הרשת מקבלים הרבה פעמים מוצרים או שירותים בחינם, פותחים אותם לעיני המצלמות (אנבוקסינג), מנסים אותם וממליצים עליהם לעוקבים הרבים שלהם. לשיווק באופן הזה ישנם יתרונות רבים כמו העלאת המכירות, הגעה לקהל יעד רחב ומדויק בקלות, גמישות ופיתוח אמון בעסק ובמוצריו.

לפניה ישירה למשרד עורכי דין מורן אריאלי, לחץ/י כאן

חשוב לדעת שלשיתוף פעולה כזה בין משפיען רשת לבין בעל עסק צריך להיות הסכם ברור אשר יגדיר את מערכת היחסים בין הצדדים כדי להימנע ממצבים לא נעימים בעתיד.

ההסכם הרווח עם משפיעני רשת

ישנם כמובן הסכמים לפי מספר קליקים על מודעה או שימוש בקוד קופון אבל במאמר נתייחס למשפיעני רשת שמקבלים פשוט מוצר בחינם על מנת שינסו אותו, ולאו דווקא מקבלים תשלום על המכירות. עצם קבלת המוצר בחינם מהווה את התמורה שלהם והם אמורים רק לחוות את דעתם לגבי אותו מוצר או שירות כאמור.

האם הנושא מוסדר בחוק?

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פרסמה את עמדתה באשר לחוות דעת ודירוגים ברשתות החברתיות שנעשים על ידי משפיעני רשת ובלוגרים. ישנם עקרונות שפורסמו שם, אשר הפרתם עלולה להיחשב כהטעיה ואז ניתן יהיה לנקוט בסנקציות על פי החוק.

לפי חוק הגנת הצרכן, אסור להטעות צרכן בפרט מהותי בעסקה למשל. הפרשנות המקובלת היא שחוות דעת, התוכן שלה, העיצוב שלה וכדומה הם פרט מהותי ביחס למוצר או לשירות. העקרונות פורסמו בכדי להגן על הצרכנים, שלמעשה לא יכולים להתרשם ממוצרים הנמכרים אונליין והם מסתמכים במקרה כזה על חוות דעת, ועלולים להתפתות למוצרים שאינם טובים או איכותיים.

האם משפיען רשאי לספר על מוצר שלא באמת השתמש בו?

בהחלט לא. חלק מהעקרונות הם שאסור לכתוב חוות דעת מזויפת, כלומר, כל משפיען רשת או בלוגר שלא צרך בעצמו את המוצר אינו יכול לכתוב או להציג מצג כאילו הוא השתמש באותו מוצר. חוות דעת כזו לא רק שהיא שקרית אלא שהיא אכן יכולה להטעות צרכנים (ובסופו של דבר גם לפגוע באמינות של העסק).

אגב, ההמלצות הן שתהיה לצרכן גם אפשרות לפנות לעסק ולדווח על חוות דעת מזויפות על מנת שהעסק יוכל לבדוק ולהגיב בהקדם.

האם חובה לפרט על הקשר בין בעל העסק לבין המשפיען?

כן. הרשות להגנת הצרכן ניסתה להתמודד עם שוק פרוץ שבו לא הייתה חובה לגלות לצרכן שמדובר בשיתוף פעולה בין בעל העסק למשפיען ולכן, אם המשפיען קיבל תמורה (למשל מוצר מתנה) או שמדובר במישהו בעל קשר משפחתי לבעל העסק או אפילו עובד שלו - יש לגלות זאת בצורה ברורה כמו למשל ציון העובדה שמדובר בשיתוף פעולה (אפיליאט) וכדומה.

חוות דעת תיחשב למטעה הם היא מוצגת כאילו היא חסרת פניות אבל למעשה אותו בלוגר או משפיען קיבלו על חוות הדעת שלהם תמורה.

מה קורה אם משפיען רשת רוצה לתת חוות דעת שלילית?

בעל עסק רשאי לתת תמריצים בתמורה לחוות דעת, אבל חובה לאפשר למשפיען לתת חוות דעת שלילית או חיובית ובעל העסק צריך להבהיר את זה מראש. הדבר הכי חשוב זה שקיפות ולכן צריך לפרסם את כל חוות הדעת בצורה מלאה על מנת שהצרכנים יחשפו לתמונה הכוללת.

האם כדאי להוסיף זאת להסכם?

בוודאי. מכיוון שהפרסומים הם בעמוד של משפיען הרשת אין לבעל העסק שליטה עליהם אבל כן כדאי להתייחס בהסכם לכך שעל המשפיען לעמוד בדרישות הללו של הרשות להגנת הצרכן.

האם יש נקודות חשובות נוספות שיש להתייחס אליהן בהסכם?

בוודאי. כמובן שכל מקרה הוא לגופו, אבל חשוב להתייחס ולציין, בין היתר, שלא מדובר ביחסי עובד- מעביד, ובנוסף שעל המשפיען לשים לב לגבי תמונות וסרטונים שהוא מעלה: למי שייכות זכויות היוצרים, החובה לשמור על שפה מכבדת ולא פוגענית ועוד. מומלץ כמובן לפנות לעו"ד בתחום המסחרי כדי להתאים את ההסכם לנסיבות הרלוונטיות.

עורכת הדין מורן אריאלי (צילום: יקיר ברבי)
עו"ד מורן אריאלי | צילום: יקיר ברבי

עורכת דין מורן אריאלי עוסקת במשפט מסחרי, ליווי משפטי לחברות ועסקים הגשת מכרזים, רישום סימני מסחר ועוד. הכתבה באדיבות האתר din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

 לפניה ישירה למשרד עורכי דין מורן אריאלי - 053-6240747