בית המשפט המחוזי מרכז בלוד (כבוד השופט יחזקאל קינר) אישר לאחרונה בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד חברת כלמוביל בע"מ, יבואנית רכבי יונדאי בישראל, חברת טלקר יבואנית רכבי קיה והיצרניות יונדאי וקיה - זאת בגין רכיב תקול במערכת ההיגוי (רכיב בשם "שינן מקשר" שעשוי מגומי גמיש "פוליאוריתן", וצורתו דומה לכוכב. הרכיב מותקן בחיבור בין מוט ההגה למנוע התגבור החשמלי, ותפקידו לשכך את המעבר), אשר לטענת המבקשים הינו פגום ושחיקתו מואצת.

לטענת המבקשים, המיוצגים בתביעה הייצוגית על ידי עו"ד מתן פריידין ממשרד נחשון פריידין ושות', מדובר ברכיב אשר חיוני לתפעול הבטוח של הרכב, והוא התבלה בקצב מואץ ובלתי סביר, אשר חייב את החלפתו בטרם עת, כאשר הם נאלצו לשלם סכומים כספיים בסך אלפי שקלים בגין החלפתו.

לפניה ישירה אל עורך הדין מתן פריידין – לחץ/י כאן

בין השאר, טענו המבקשים בתביעתם כי היצרניות נקטו בקמפיין בארה"ב, במסגרתו הן החליפו על חשבונן את הרכיב התקול וכמו כן אף האריכו את האחריות עליו ל-10 שנים, או 100,000 מייל (כ-160,000 ק"מ).

שווי התביעה: עשרות מיליוני שקלים

ה"שינן המקשר" המדובר הותקן ברכבים רבים מתוצרת קיה ויונדאי, ועל פי ההערכות בענף הרכב מדובר בעשרות אלפי רכבים ששווקו בישראל, כך ששווי התביעה הינו עשרות מיליוני שקלים.

הקבוצה הוגדרה בבקשת האישור כ"כל אדם שהינו בעלים, או היה בעבר, של כל דגמי כלי הרכב של יונדאי וקיה, אשר מותקן בהן השינן המקשר".

חברות כלמוביל וטלקר ויצרניות הרכב טענו בתשובתן בין השאר, כי פעולת היצרניות בארה"ב היא קמפיין שביעות רצון, ולא קמפיין שירות או ריקול. ולכן, הוא אינו מחייב ביצוע מקביל בישראל, ואינו מהווה ראיה לפגם.

כבוד השופט יחזקאל קינר קיבל את עיקר טענות המבקשים, זאת בין השאר בהסתמך על מסמכים פנימיים של היצרניות בהן הופיעה הודאה ברורה ומפורשת בקיומה של שחיקה מוקדמת של השינן הפגום, כולל ביחס לרכבים שהיו על הכביש פרק זמן ארוך מ-7 שנים – עובדה שדי בה כדי להגיע למסקנה כי קיימת בשלב זה של הדיון אפשרות סבירה שהשאלה בדבר קיומו של פגם בתכנון או בייצור הרכיב תוכרע לטובת המבקשים. ולכן, קיימת עילת הטעיה והפרת חובת הגילוי לצרכן, קיימת עילת רשלנות, עילת חוק המכר, ועוד.

החלטת בית המשפט אישרה את התביעה כייצוגית

בהחלטתו, המאשרת את התביעה כייצוגית, קבע בית המשפט כדברים הבאים:

"אני סבור כי לצורך שלב זה של הדיון, די בהודאתן הברורה של היצרניות כי קיים בלאי מוקדם של השינן, בתוספת העובדה כי לא היה מק"ט נפרד לשינן קודם להתגלותן של התקלות בו, על מנת ללמדנו כי היצרניות סברו שהבלאי בשינן אמור להתרחש במועדים מאוחרים יותר מאלה שהתרחשו בהם בפועל, וייתכן כי אף כיוונו לכך שלא יהא צורך להחליפו בטרם יהא צורך בהחלפת מכלול ההגה כולו, שאורך חייו יכול להיות, לפי המומחה אוסיצ'נסקי, למעלה מ-10 שנים. באלה יש ללמד, לכאורה לפחות, כי קיים פגם בתכנון או בייצור רכיב זה".

עוד קבע בית המשפט כי המבקשים הוכיחו כי תביעתם רלוונטית ביחס לאלפי רוכשים של רכבים מאת קיה ויונדאי:

"אין ספק בקיומה של קבוצה בענייננו. אמנם, המבקשים מייצגים שני מקרים בלבד של צרכנים שנאלצו להחליף את השינן המקשר עקב תקלה בו (וקיים מקרה של לקוח נוסף שתואר בחוות דעתו של נצר), אך מהנתונים שהתבקשו המשיבות לספק, ואכן סיפקו, במסגרת הליכי גילוי המסמכים, מתברר כי מספר בעלי דגמי קיה הרלוונטיים שהחליפו את השינן בין השנים 2014 ל-2020 (במוסכי היבואנית ובמוסכים מורשים שלה) הוא 2,045 לקוחות, מעבר לאלו שפעולת החלפת השינן בוצעה אצלם במהלך תקופת האחריות. מספרם של בעלי דגמי יונדאי הרלוונטיים שהחליפו את השינן בין השנים 2014 ל-2020 (במוסכי היבואנית ובמוסכים מורשים שלה) הוא 4,661 לקוחות, מעבר לאלו שפעולת החלפת השינן בוצעה אצלם במהלך תקופת האחריות. אין ספק שמדובר במספרים מרשימים, המעידים על קיומה של קבוצה לצורך תביעה זו".

ההחלטה בעלת חשיבות לעולם הרכב כולו

עו"ד מתן פריידין, המייצג את התובעים, מציין בתגובה להחלטת בית המשפט כי "ההחלטה שניתנה בעניין קיה ויונדאי הינה בעלת חשיבות ממשית לא רק ללקוחות אותן חברות אלא לעולם הרכב כולו. הצרכן הישראלי צריך לקבל מענה ראוי והולם בדיוק כשם שמקבל הצרכן המקביל לו בארה"ב. יצרניות ויבואניות של רכבים לישראל יצטרכו לתת לצרכן הישראלי מענה הולם וראוי במקרים של אספקת רכיבים פגומים, הן במתן פיצוי כספי והן בהארכת תוקף האחריות. הצרכן הישראלי לא יהיה צרכן סוג ג' אלא יקבל את היחס הראוי לו".

עו"ד מתן פריידין (צילום: איתן דוד)
עורך הדין מתן פריידין | צילום: איתן דוד

עורך הדין מתן פריידין הוא שותף במשרד נחשון פריידין ושות' ובעל ניסיון וידע רב בייצוג לקוחות בפני כל בתי המשפט בסכסוכים מסחריים ובתביעות ייצוגיות. הכתבה באדיבות אתר din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפניה ישירה לעורך הדין מתן פריידין – 053-6130158