רוב החייבים בהוצאה לפועל מיואשים מהחובות שצברו לאורך השנים. נותר מצב אבסורדי במהלך השנים לפיו החייבים המשלמים את חובם על פי צו תשלומים, או על פי הסדר עם הזוכה לא רואים את החוב "יורד". בכל נקודה בה הם לא עומדים בתשלומים מסיבות שונות לעיתים סיבות שאינן תלויות בהם, החוב שוב תופח ונוצר מצב לפיו כל התשלומים ששילמו "נעלמו" להם.

מצב דומה נוצר כאשר חייב מגיע להסדר עם הזוכה בטרם פתיחת תיק בהוצאה לפועל, משלם כמה תשלומים ובשלב כלשהו לא מצליח עוד לעמוד בתשלומים והזוכה, אשר בצדק רוצה את כספו בחזרה, פותח כנגדו תיק בהוצאה לפועל בגין החוב שנותר.

החייב, לאחר שהתאושש מהמצב אליו נקלע ובגינו הפסיק לשלם, מבקש להגיע להסדר חדש עם הזוכה ואולם, “שוד ושבר" – החוב תפח בחזרה לחוב המקורי, ויותר, הגיע לסכום חוב אשר החייב אינו מבין כיצד הגיע לכך.

החוק להפחתת הריבית בהוצאה לפועל

עשרים שנה ויותר לא עדכנו בהוצאה לפועל את הריביות על החובות בתיקים הרבים המתנהלים בהוצאה לפועל, דבר אשר הוביל לתפיחת החובות בהוצאה לפועל לסכומים אשר ספק רב אם מי מהחייבים יכול לעמוד בתשלום החוב במלואו.

לפניה ישירה אל עורכת דין לורי ברדה, לחץ/י כאן

במהלך השנים ניסו להוביל מהלכים להורדת הריביות ו/או להסדרת החובות אשר צברו ריביות שהיוו את רוב החוב ואולם הדבר לא הוביל לשינוי משמעותי בעניין.

הקורונה, שגרמה להרבה אנשים לעצור, הובילה להתחלת השינוי המיוחל-  הפחתת הריבית בהוצאה לפועל, וזאת לאחר שהקואליציה והאופוזיציה הגיעו להסכמה בעניין זה. עוד כמה שנים חלפו ובכנסת הנוכחית ח"כ רוטמן הצליח להעביר השינוי לפיו באוקטובר הקרוב ייכנס לתוקף החוק להפחתת הריבית בהוצאה לפועל.

מטרתו של החוק להיטיב הן עם הנושים הזכאים לקבלת כספם בחזרה והן עם החייבים המבקשים לשלם את חובם ואולם לא יכולים לעמוד בתשלומי הריביות החריגות המתווספות לחוב וגורמים להתפחתו לממדים שקשה מאד לעמוד בהחזר החוב.

החוק יחול על תיקים בהם החייב עומד בתשלומים לפחות שלושה חודשים רצוף או אז המערכת תפחית את הריבית הפיגורים בתיק ותותיר רק את הריבית הבסיס שתישאר בתיק ואילו ריבית הפיגורים תתווסף לתיק כל 3 חודשים, דבר אשר יוביל לנקודות יציאה מהחוב לחייב החפץ בכך – כפי שקורה בפיקדון ובו נקודות פירעון של הכספים שנחסכים.

יצוין כי החוק לא יחול על חובות לגופים ממשלתיים שונים, למד"א, לארנונה ולביטוח לאומי. ייעוד החוק הוא לתת לנושים לקבל את כספם בצירוף ריבית בסיסית ומנגד לתת לחייבים "אור בקצה מנהרה" ולצאת ממעגל החובות הנערמים ולא נגמרים.

תפקיד הרשמים

גם עתה, בטרם כניסת התיקון לתוקף, מדובר על תיקון לחוק פסיקת ריבית והצמדה תשכ"א 1961- מערכת ההוצאה לפועל, בה משמשים רשמים מעולים המנסים כל הזמן לשמור על האיזון בין קבלת כספו של הנושה שהעניק כספים ובין תשלום החוב על ידי החייב.

הרשמים מנסים לתת גזרים לחייבים המבקשים לצאת לדרך חדשה, ואחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות הפחתת ריביות שנצברו על חובות ישנים מאד המקשים מאד על תשלום החוב על ידי החייבים העומדים בתשלומים לאורך השנים. החייבים לא מצליחים לסלק החוב ומנגד הנושים עומדים מנגד ולא פועלים בתיק ומקבלים "קצבה חודשית" מתיק ההוצאה לפועל שתפחו לפני מספר שנים.

הרשמים משתמשים בסמכותם לדון בכל התיקים שנתחו כנגד אותו חייב ולזמנו לדיון במעמד הנושים. במסגרת הדיון, הרשמים בודקים את נסיבות כל תיק ותיק ואת נסיבות חייו של החייב לאורך שנות קיומו של התיקים ובמקרים רבים כגון חייב שהינו ניצול שואה קשה יום, חייב שמתקיים רק מקצבאות ביטוח לאומי, חייב המשלם צו תשלומים שנפסק לו בעבר הרחוק.

רשמים רבים מפחיתים את הריביות שנצברו לאורך השנים על התיקים ומעמידים את החוב הכולל על סכום חוב אשר החייב יוכל לשלמו בתשלום אחד או מספר תשלומים, ובכך לסגור את תיקיו ולהתחיל את החיים המגיעים לו.

חייבים? פנו לעורך דין

טוב יעשו החייבים ויפנו לעורכי הדין היודעים את עבודתם נאמנה על מנת לבדוק האם התיקים שנפתחו כנגדם עומדים בקריטריונים לעיל ובכל יוכלו לסלק את חובם ולצאת לדרך חדשה.

תקופה זו מאתגרת מאוד את כל הצדדים הקשורים לחובות' ולכן כדאי ואף רצוי לנצל אותה כדי לפנות להסדרת החוב - פריסה או מזומן בהנחה גדולה. הרי גם הזוכים השונים ישמחו מאד לקבל את כספם בתקופה זו, גם אם ייאלצו לוותר על חלק מהחוב.

נכון שהרבה חייבים אינם עובדים כרגע ו/או הוצאו לחל"ת מסיבות שונות, אולם יש מקום דווקא עכשיו לפנות למשפחה הקרובה בבקשה לעזרה ו/או לעשות לפחות סדר בחובות שתפחו ולעשות מאמץ גדול להסדירם.

אם יש רצון מצד שני הצדדים למטבע - החייב והזוכה - ו/או ב"כ החייב מול ב"כ הזוכה, אפשרי להגיע להסדרים ברוב התיקים - הסדרי מזומן ו/או מספר מועט של תשלומים שווים תוך קבלת הנחה משמעותית או הסדרים במסגרתם מעמידים את החוב על סכום נמוך יותר אותו ניתן לפרוס למספר תשלומים.

קיימת גם האפשרות להגיע להסדרי פריסה ארוכי טווח, בהם קשה יותר לקבל הנחה גבוהה על יתרת החוב, אולם לעיתים אפשרות זו מטיבה עם החייבים שלא מצליחים, לרוב, לעמוד בהסדרי פריסה ארוכי טווח ומפסיקים לשלמם לאחר מספר מועט של תשלומים - ושוב ההליכים כנגדם מתחדשים וחוזר חלילה.

ניצול הצעות מצד רשות האכיפה והגבייה

אם יש רצון להגיע להסדרים בתיקי הוצאה לפועל שונים וכן יש יכולת לגייס סכום כסף באופן עצמאי ו/או דרך צד ג' המוכן לעזור, אפשרי הדבר. לא צריך להתייאש מחובות בתיקים המתנהלים בלשכות ההוצאה לפועל השונות ומתיקים אשר צוברים ריביות מטורפות המעלים את סכומי החוב לסכומים שלא ניתן להתמודד איתם.

על כן יש לנצל כל אפשרות שמציעה "רשות האכיפה והגבייה" (בשמה הקודם "לשכת ההוצאה לפועל") במטרה לסגור תיקי הוצאה לפועל, במיוחד את התיקים הקיימים זה מספר רב של שנים. מומלץ לפנות לעורכי הדין המכירים את ההוצאה לפועל ומעורים בחידושים ובמבצעים השונים שמציעה הרשות יחד עם נושים שונים לחייבים הרוצים בכך.

עורכת דין לורי ברדה בעלת ניסיון של יותר מעשרים שנה בתחום ההוצאה לפועל, עוסקת בייצוג חייבים וזוכים במסגרת הליכים בלשכות ההוצאה לפועל, הסדרי חובות, פשיטות רגל והליכי חדלות פירעון. הכתבה באדיבות האתר din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפניה ישירה לעורכת הדין לורי ברדה – 053-7429340