כוונות המחוקק לאסור על החזקת מזומן בבית, לחייב דיווח על החזקת קריפטו ולחייב את הגופים הפיננסים לדווח לרשויות אחת לחצי שנה על כל החשבונות העסקיים אומנם הוצאו מחוק ההסדרים ועדיין לא אושרו; אך כבר עתה ברור כי מדובר בעיכוב בלבד, בין היתר לאור הצהרות הרשות כי היא מתכוונת להפעיל את כל כובד משקלה בעניינים אלה על-מנת להכניסם לספר החוקים.
לפניה ישירה לגולדמן ושות' - משרד עורכי דין, לחץ/י כאן
נוהל גילוי מרצון
בנסיבות אלה, ולאור חומרתן, שאינה נטולה בספק של הסנקציות האמורות, חייבת המדינה לקדם במקביל גם את החייאתו של "נוהל גילוי מרצון" רחב ומקיף, ולקדם מתן הנחיה לבנקים לשתף פעולה, אחרת, מדובר בגזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה. בנוסף גם היכולת של הרשות לבצע גביה אפקטיבית תפגע.
החייאת ה"גילוי מרצון" תמלא תכלית כפולה: היא גם תאפשר לרשות המיסים לבצע גביה מהירה ופשוטה יחסית, ובכך להעשיר את קופת המדינה שספגה מספר מכות בחודשים האחרונים; וגם תאפשר לאזרח הפשוט להסתגל למציאות חוקית חדשה וחמורה לאין שיעור מזו שהייתה קודם לכן.
לחימה בהון השחור
הרצון והמוטיבציה של רשות המסים, משרד המשפטים וגופי אכיפה נוספים להילחם בהון השחור שמוביל להפסדי גביית מסים בשווי של מיליארדי שקלים בשנה, מובן מאליו ואינו חדש. גם הרצון של הרשות לקבל אחיזה מוצקה יותר בפיקוח על קריפטו ועל מזומן אינו חדש, וכך גם בנוגע לפיקוח וקבלת מידע על חשבונות עסקיים.
לדעתי, המהלך של הגבלת החזקת מזומן בבית מנוגד לחוקי יסוד כגון חוק יסוד הקניין וחוק יסוד חופש העיסוק וגם חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. בלי קשר לגובה התקרה (לפי הנוסח יתחיל ב- 200,000 ₪ ובהמשך יצמצמו ל- 50,000 ₪). ההצעות היו מנוגדות לרצון של אזרחים רבים שלא לעבוד עם המערכת הבנקאית מסיבותיהם שלהם ואף לכאלה שאינם יכולים לעבוד עם בנקים, במיוחד במגזרים עתירי מזומן.
לצד התקווה כי ברשות המיסים יבחנו מחדש את המהלך, נדמה שעל מהלך אחד שנדרש כעת לא ניתן לוותר: פתיחה במבצע 'גילוי מרצון' למשך תקופה משמעותית ועוד בטרם ייכנסו ההגבלות החדשות לתוקף. מניסיון משרדנו שליווה תיקים רבים בהליכי הגילוי מרצון הקודמים - זהו הכלי היחיד שהוכח עד כה ככלי גביה יעיל המשמש כשלב מעבר בין המציאות שאנו מכירים כיום ואליה רגילים מאות אלפי ישראלים יגעי כפיים ונורמטיביים, לבין המציאות החדשה והחמורה שמתעתדת רשות המיסים להביא אלינו בהמשך. יש לזכור כי ישנם גילויים מרצון ש"הסתבכו" ובמידה וטופלו על ידי עו"ד הם נמצאים עדיין תחת חיסיון עו"ד-לקוח (שלא קיים אצל בעלי מקצוע אחרים).
בעבר נוהל גילוי מרצון הוכתר כהצלחה מסחררת
אזכיר, כי נוהל הגילוי מרצון, באמצעותו עודדה רשות המסים נישומים, עוסקים, יחידים ובעלי תפקיד בתאגידים לדווח לה באופן מפורט ומדויק, כבר הוכתר בעבר כהצלחה מסחררת עת נכנסו לקופת המדינה מאות מיליוני ₪ מכספים שלא ידעה עליהם. יותר מכך - רשת המס התרחבה מאד, וכל זאת ללא צורך לנקוט בהליכים מנהליים ופליליים הדורשים מבחינתה משאבים רבים.
נוהל הגילוי מרצון שאני מצפה מרשות המסים לפרסם צריך להיות רחב ככל הניתן, ולהעניק הזדמנות לאזרחים מן השורה 'לכפר' גם על עסקאות עבר שעשו במזומן ולא עומדים בתקרות המזומן שנקבעו לאורך השנים במסגרת חוק המזומן. יש לפעול לכך שנוהל הגילוי מרצון יכלול גם דיווח רטרואקטיבי ואולי אף אנונימי. כך גם לגבי החזקת קריפטו.
האם הבנקים יהיו שותפים למהלך?
על מנת שהמהלך יהא יעיל ופרקטי, הבנקים חייבים להיות שותפים למהלך, שכן על מנת למנוע החזקת מזומן בבית מעל התקרה שתיקבע בחוק, הבנקים צריכים להסכים להכניס את הכספים אליהם: גם את המזומנים וגם את הכספים שמקורם בקריפטו. אחרת, אנשים ייחשבו לעבריינים, לכאורה, ללא כל אפשרות לרפא זאת – וגרוע מכך- לא תהיה גביה בפועל. ועל כך נאמר: מה הועילו חכמים בתקנתם. כנראה שזאת הסיבה שגם החייאת נוהל ה"גילוי מרצון" מתעכבת שכן טרם התקבל אישור של משרד המשפטים למהלך וגם של הפיקוח על הבנקים.
אורי גולדמן, שותף במשרד עורכי הדין גולדמן ושות', מומחה לדיני מיסים ואיסור הלבנת הון. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
לפניה ישירה לגולדמן ושות' - משרד עורכי דין - 053-9428835