כעורכת דין מסחרית, אני עוסקת, בין היתר, ברישום סימני מסחר לחברות ועסקים. כיום ישנה מודעות רבה לנושא, ואנשים יודעים שאם הם לא ירשמו את סימן המסחר שלהם - מישהו עלול להשתמש בשם של העסק או החברה שלהם ולרכב על המוניטין שלהם על ידי שימוש באותו לוגו/ שם, לכן אני ממליצה ללקוחות שלי לדאוג לרישום מסודר אצל רשם סימני המסחר.
לפניה ישירה למשרד עורכי דין מורן אריאלי, לחץ/י כאן
קצת רקע על הליך רישום סימן המסחר
בכדי לרשום את סימן המסחר שלכם (שיכול להיות שם העסק או שם בתוספת ציור, כלומר, לוגו העסק) יש לבחון, האם הסימן כשיר לרישום ובמידה וכן להגיש בקשה לרשם סימני המסחר. הליך הרישום לוקח היום בממוצע כשמונה חודשים וזאת במידה ואין לרשם השגות ואין סירובים וכדומה. אמנם יש הליך מזורז אבל הוא חל רק במקרים מיוחדים ולכן כדאי להקדים ולרשום את סימן המסחר ממש עם פתיחת העסק שכן ממילא ההליך עצמו אינו מהיר כבעבר וזאת בשל העומס הרב שישנו. במידה והסימן אושר לרישום - הרישום יהיה בתוקף לעשר שנים (ולאחר מכן יש לחדש שוב את הרישום).
האם מותר לרשום כל סימן שרוצים?
כאמור, רשם סימני המסחר יבדוק וייתן הסכמתו לרישום סימן המסחר. יש סימנים שמראש אסורים לרישום כמו סימן שמציין מקום גאוגרפי מטעה או סימן המרמז על קשר עם נשיא המדינה, סימן העלול להטעות את הציבור, סימן שיש עליו תמונתו של אדם - אלא אם כן נתקבל אישור של אותו אדם (או אם מדובר באדם שמת - הסכמה של שאיריו) ועוד מספר איסורים שמפורטים בפקודת סימני המסחר. התייעצות עם עורך דין לפני הרישום תעזור לכם לגלות האם הסימן שחשבתם עליו אפשרי בעצם לרישום.
על מה מגן רישום סימן המסחר?
סימני המסחר נרשמים קודם כל בשביל להגן על הצרכנים. לא יתכן שאדם רוצה לקנות מוצר מסוים שהוא יודע שהוא איכותי וטוב ובסופו של דבר בגלל שם דומה שהמתחרה נתן, הוא יטעה לחשוב שמדובר באותו מוצר ויתאכזב לגלות שמדובר במוצר שונה ולעיתים אף באיכות פחות טובה. המטרה היא שקהל הצרכנים יוכל להבחין בקלות במוצר אותו הוא רוצה לרכוש ולא יתבלבל. בנוסף, רישום הסימן מגן כמובן על בעליו, כך שאם מישהו ישתמש בסימן המסחר הרשום - הבעלים יוכל גם לדרוש (באמצעות מכתב מעורך דין) לחדול מהשימוש במוצר וגם יוכל לקבל פיצוי כספי על הימים שהסימן היה בשימוש.
רק פתחתם את העסק ואין לכם כסף להשקיע ברישום סימן מסחר, אולי כדאי לדחות את זה לשנה הבאה?
לא. מקרה שקרה ללקוחה שלי - היא פתחה עסק ואף הלכה במיוחד לקופירייטר על מנת שיכין לה לוגו שבדיוק מאפיין אותה, שילמה לו לא מעט כסף ואז שיווקה את העסק ברשתות החברתיות, כבר היו לה תוך מספר חודשים הרבה עוקבים ולקוחות - ואז התברר שיש מישהי באותו אזור מגורים שלה שמוכרת מוצר דומה ומשתמשת בשם שלה וכך גם מפרסמת ברשתות החברתיות. הלקוחות שחיפשו אותה בעצם הגיעו לבחורה השנייה. מכיוון שהיא לא רשמה את הסימן הייתה לה בעיה יותר קשה להוכיח שהסימן היה שלה במקור.
מה קורה אם יש לכם סימן שהשתמשתם בו כבר כמה שנים אבל לא רשמתם אותו?
כמובן שבמקרה כזה בית המשפט יבחן האם הסימן היה בשימוש לפני כן, האם הוא מוכר היטב, האם למי שטוען על בעלות לסימן יש הוכחות לכך בדמות תשלום לקופירייטר או שיש לו חנות או עסק רשום (למשל עוסק מורשה שרשום כבר מספר שנים קודם) אבל מאד מומלץ להימנע ממצבים כאלה כי הייצוג המשפטי במקרים כאלו יעלה הרבה יותר מאשר לרשום מראש את הלוגו כסימן מסחר וכך תוכלו להימנע מבעיות עתידיות.
לסיכום, רישום סימן מסחר מבעוד מועד ועם פתיחת העסק הוא ההמלצה הטובה ביותר שאני יכולה לתת לבעלי עסק חדש. לפעמים ההצלחה מגיעה מהר מהצפוי ואז כאשר המוניטין כבר קיים יש גם מי שינסה לרכב עליו וחבל.
לרישום סימן מסחר אנא פנו למשרדנו.
עורכת דין מורן אריאלי עוסקת במשפט מסחרי - אזרחי, עריכת חוזים, ליווי משפטי לחברות והקמת חברות, דיני עבודה, מכרזים, רישום סימני מסחר ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
לפניה ישירה למשרד עורכי דין מורן אריאלי - 053-6240747